3 پیش‌بینی برای اپل در سال آینده
مترجم: آناهیتا جمشید نژاد

سال 2015 برای شرکت اپل یک سال بزرگ بود. سالی بی‌نظیر که بیشترین درآمد را در طی همه سال‌ها برای این شرکت رقم زد. معرفی ساعت پیشرفته اپل، یک نمونه بهبود یافته تلویزیون اپل و فروش فوق‌العاده آی‌فون، باعث ترقی و پیشرفت شرکت به سوی جایگاهی بود که اکنون در آن قرار گرفته است. اما در دنیای شرکت‌های تکنولوژیک، اینکه یک شرکت در چه جایگاهی قرار دارد مهم نیست، بلکه موضوع مهم و اصلی این است که شرکت به کدام سمت و در کدام جهت حرکت می‌کند. سال 2016، باز هم برای اپل یک سال درخشان خواهد بود و در این سال، اپل در زمینه شکستن رکوردها، ورود به بازارهای جدید و ادامه ثبات و پیشتازی در صنعت، موفقیت‌های زیادی به دست خواهد آورد. در این سال اپل در کانون توجه عمومی مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

بازگشت سرمایه

به‌عنوان یک شرکت تکنولوژیک بسیار موفق، تصور اینکه نسبت قیمت به سود سالانه اپل در جای کنونی قرار داشته باشد مشکل است. در اوایل سال 2015، قیمت سهام اپل در حدود 130 دلار بود ولی در پایان سال تا سطح 105 دلار سقوط کرد. سال 2016 می‌تواند سالی باشد که در آن قیمت‌های سهام بر خلاف رکودی که اپل در بازار بورس سال 2015 داشت، افزایش یابند.اپل اخیرا درآمد سال مالی 2015 خود را در حدود 250 بیلیون دلار اعلام کرده است. این سال، یکی از بهترین سال‌ها برای کسب‌وکار بوده است و بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند که سهام و تقاضا از هم پیروی کنند. در اوایل سال 2015، اپل اولین شرکت 700 میلیارد دلاری در دنیا بود. با هدف قرار دادن قیمت سهام 149 دلاری، سرمایه حاصل از بازار برای اپل 831 میلیارد دلار خواهد بود.برای رسیدن به این هدف، سهام اپل باید 20 درصد افزایش یابد. مطمئنا این یک هدف دور از دسترس نیست، زیرا این شرکت تلاش خواهد کرد تا استراتژی‌های جدیدی را امتحان کند تا سود بیشتری به دست آورد و در زمینه کاری خود مجهزتر شود. اپل نیاز خواهد داشت که سهم خود را در بازار تلفن‌های هوشمند افزایش دهد که این امر با ورود به بازار چین و دیگر اقتصادهای نو ظهور امکان‌پذیر است.


مالکیت‌های جدید

سال ۲۰۱۵ برای اپل در زمینه مالکیت، نسبتا معتدل بود. در حین کنفرانس تلفنی درآمدهای اپل، مدیرعامل «تیم کوک» اعلام کرد که اپل در این سال ۱۵ شرکت را به تملک خود درآورده است. این شرکت‌ها اغلب شرکت‌های کوچکی بوده‌اند که در نقشه کلی آینده اپل جای داشته‌اند. در واقع در سال ۲۰۱۵، معامله بزرگی مانند معامله هدفون‌های Beats در سال ۲۰۱۴، وجود نداشته است. در جلسه سهامداران اپل، بسیاری از سرمایه‌گذاران نظراتی درباره شرکت سازنده ماشین‌های برقی «تسلا» ارائه کردند. «کوک» بارها از پاسخ دادن به این سوال طفره رفته است و «الون ماک» اظهار کرده که با وجود اینکه اپل برای انجام مذاکرات به وی رجوع کرده است، قصد فروش شرکت را ندارد. یک خرید بزرگ محتمل‌تر می‌تواند GoPro باشد. از آن جایی که اپل با تولید «ساعت اپل» به‌تدریج در حال ورود به بازارهای وسایل پوشیدنی است، می‌تواند GoPro را با خطوط تولید خود ترکیب کند. خرید این شرکت می‌تواند وجهه آن را در بازار نمایان‌تر کند. GoPro اخیرا اعلام کرده است که در حال نصب یک قابلیت کنترل دوربین بر روی ساعت اپل است. اپل لازم است به آینده بنگرد و در جست‌وجوی بازارهای جدید باشد. از آن جایی که تلفن هوشمند دیگر یک تکنولوژی معمولی و پیش پا افتاده به حساب می‌آید و بازار آن اشباع شده است، باید به فکر چیزهای جدیدتر بود. برای مثال می‌توان از سیستم‌های واقعیت مجازی نام برد. شرکت‌های فیس‌بوک و مایکروسافت پیش از این وارد این بازار شده‌اند. فیس‌بوک با خرید Oculus Rift و مایکروسافت با توسعه HoloLens اقدام به این کار کرده‌اند. GoPro می‌تواند ثابت کند که یک نقطه شروع برای ورود به بازار جدید است.


کاهش فروش آی‌فون و ورود به بازارهای جدید

از شروع عرضه آی‌فون در سال 2007، هر ساله فروش آن افزایش یافته است. در سه ماه پایانی سال گذشته، آی‌فون حدود 60 درصد از سود 5/ 51 میلیارد دلاری اپل را رقم زده است. فروش آی‌فون سهم مهمی در موفقیت شرکت و قیمت سهام آن دارد. افت فروش آی‌فون نگرانی سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت. «کوک» هنوز درآمد رسمی حاصل از فروش ساعت اپل را اعلام نکرده است. این امکان وجود دارد که سود حاصل از این محصول، بتواند کاهش فروش آی‌فون را جبران کند. اگر فروش کاهش یابد، شرکت مجبور می‌شود جدا از عرضه یک مدل جدید، یکی از دو انتخاب زیر را داشته باشد؛ اپل می‌تواند حتی بیشتر بر ورود به بازارهای غیر غربی جدید تمرکز کند و اقدام به فروش آی‌فون در آنها کند. این کار می‌تواند کاهش فروش را جبران کند و همچنین زمینه رشد بیشتر را برای اپل فراهم سازد. راه دیگری که اپل می‌تواند انتخاب کند این است که تولید محصولات جدید مانند ساعت و تلویزیون اپل را افزایش دهد. این یک فرآیند دوگانه است که از راه‌های متعددی باعث سودآوری شرکت می‌شود. محصولات مرتبط بیشتر اپل که برای کار با آنها نیاز به آی‌فون هست، می‌تواند مشتریان را مجبور کند که به همراه آن محصول، آی‌فون نیز بخرند. اپل می‌تواند هرگونه کاهش فروش را با فراهم کردن محصولاتی که مشتری را ترغیب به خرید آی‌فون می‌کند، تا حدود زیادی جبران کند.