قدم‌های نخست پینت‌بال
آبان معلی
ورزش پینت بال در زمین مخصوص و با ویژگی‌های خاص که مشتمل بر انواع مختلف موانع، سنگرها و جان‌پناه ا‌ست، انجام می‌گیرد و دارای سناریو‌های بسیار زیادی است که با توافق طرفین بازی می‌توان آن را انجام داد. روش امتیازدهی بازی نیز با توجه به نوع سناریوی انتخابی و حتی تعداد نفرات شرکت کننده در بازی متفاوت است و در بازی‌های غیررسمی می‌تواند کاملا توافقی انجام گیرد. ورزش پینت بال در افزایش قابلیت‌های جسمانی، چابکی، انعطا ف، تعادل، هماهنگی، استقامت، سرعت و همچنین ویژگی‌های روحی وروانی بسیار مثمرثمر بوده و به تائید کارشناسان از بسیاری رشته‌های ورزشی مناسب‌تر است. پینت‌بال از نظر سطح هیجان در رده بالای جدول ورزش‌های مهیج قرار دارد. برنامه‌ریزی و هدفمندی همراه با تحرک بالا باعث شده تا این ورزش در دنیا شطرنج زنده نامیده شود.
تاریخچه
اوایل دهه۱۹۷۰ در وزارت کشاورزی آمریکا ماشین‌هایی وجود داشت که عقب آن‌ها پمپی متصل بود که رنگ را به مسافت‌های دور پرتاب می‌کرد و با این وسیله، درخت‌هایی که باید قطع یا هرس می‌شدند، علامت‌گذاری می‌کردند. ایده تبدیل این سیستم به صورت یک بازی از آن زمان آغاز شد. تکمیل نشانه‌روهای قابل‌حمل و تکنولوژی ساخت آن‌ها تا اوایل دهه ۱۹۸۰ طول کشید که در آن زمان نشانه‌روها از نوع شات‌گان و پینت بال‌های مصرفی در آن از رنگ‌های معمولی بودند. در سال ۱۹۸۱ در آمریکای شمالی اولین بازی به‌طور رسمی با ۱۲ بازیکن مسلح به نشانه‌روهای بادی با هدف تسخیر پرچم شروع شد و به شکل امروزی پایه‌گذاری شد. ورزش پینت بال در ایران از سال ۱۳۸۰ بنا نهاده شد. زمین ورزشی ماتریکس مجموعه ورزشی انقلاب که به بزرگ‌ترین زمین سرپوشیده دنیا شهرت دارد را می‌توان اولین زمین پینت‌بال ایران نامید.

تعداد نفرات و تیم‌ها
مسابقات این رشته ورزشی به صورت تیمی و به تعداد حداکثر ۵ و۷ نفره برگزار می‌شود که این میزان تعداد حداکثری بازیکنان در زمین است. همچنین تیم‌ها می‌توانند تا ۸ نفر ذخیره را خارج از زمین بنشانند.

نحوه بازی
زمان بازی ۲۰ دقیقه بوده و در این مدت بازیکنان هرتیم سعی می‌کنند تا در زمان تعیین شده با همکاری و پشتیبانی یکدیگر پرچم تیم حریف را که در زمین مقابل قرار دارد، تصاحب کرده و به زمین خود بیاورند و در جای مخصوص قرار دهند و مورد اصابت گلوله قرار نگیرند. چنانچه هربازیکن در زمان تعیین‌شده مورد اصابت گلوله قرار بگیرد از دور بازی حذف و اخراج خواهد شد. برنده مسابقه تیمی است که بتواند در زمان تعیین‌شده پرچم تیم حریف را از زمین حریف به زمین خودی آورده و در جای ویژه قرار دهد. چنانچه در زمان تعیین شده تیمی نتواند پرچم تیم حریف را تصاحب کند، تعداد بازیکنان داخل زمین ملاک برنده بودن خواهد بود.در مسابقات (ام‌هفت) باتوجه به سناریوهای پیش‌بینی شده، مسابقات درشکل‌های مختلف با نام‌های «سی.پی.ال» و «اس.پی.ال» برگزار می‌گردد که زمان بازی متغیر بوده وچنانچه تیمی به امتیاز ۴ دست یابد عملا برنده مسابقات خواهد بود و بازی پایان یافته تلقی می‌شود. برای انجام مسابقات رسمی حداقل ۸ داور ویک سرداور باید حضور داشته باشند.

ابعاد زمین و وسایل مورد نیاز اصلی
اندازه استاندارد زمین ۳۸*۴۷ متر است که می‌توان آن را در زمین‌های بزرگتر و کوچکتر نیز برگزار نمود.تجهیزات پینت‌بال به نوع بازی بستگی دارند. همین‌طور به میزان پولی که قرار است برای تجهیزات خرج شود. به هر حال هر بازیکن سه وسیله اصلی را باید داشته‌باشد که شامل: مارکر پینت‌بال که تفنگ پینت‌بال نیز نامیده می‌شود و اولیه‌ترین وسیله بازی است که برای هدف قرار دادن بازیکن تیم حریف توسط گلوله‌های رنگی قرار می‌گیرد. یک تفنگ باید دارای یک مخزن باشد که توسط آن از گلوله‌ها‌ تغذیه شود.توپ‌های رنگی که برای نشان دادن اصابت استفاده می‌شود. توپ‌ها کپسول‌های گرد ژلاتینی حاوی پلیتیلن کلیکون هستند که ماده‌های رنگی غیرسمی است و قابل حل شدن در آب است. کیفیت توپ‌ها به تردی آنها، ضخامت پوستشان و گردی آن‌ها بستگی دارد. توپ‌های باکیفیت دارای پوستی نازک و کاملاً گرد با رنگی درخشان هستند که قابل مخفی شدن نباشند. ماسک یا عینک ایمنی که تمام بازیکنان موظفند در تمام مدتی که در میدان بازی هستند برای حفاظت خود در برابر توپ‌ها استفاده کنند. ماسک‌ها به‌طور کامل از چشم‌ها، دهان، گوش‌ها و سوراخ بینی حفاظت می‌کنند.

ویژگی‌های پینت‌بال
*نکته بسیار مهم در این ورزش پرهیجان که در هیچ ورزش گروهی دیگر دیده نمی‌شود، پرورش فکری و روحی بازیکنان است، به‌گونه‌ای که نهایت روحیه همکاری، فرماندهی و فرمان‌پذیری گروهی، مشارکت در طراحی و توجیه سناریو، تاکتیک و استراتژی گروهی در این ورزش مشهود است و برخلاف ورزش‌های دیگر که اساساً بازیکنان در ضمن کار گروهی بیشتر به مطرح نمودن خود می‌پردازند، درپینت‌بال بازیکنان با درک فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی با به خطر انداختن و حذف خود، فقط به پیروزی و افتخار گروه می‌اندیشند.
* این ورزش منشأ گرفته از ورزش تیراندازی‌ است که در دین اسلام موردتوجه قرار گرفته است و پیامبر (ص) به انجام و یادگیری آن بسیار توجه و توصیه فرموده‌اند.