دنیای اقتصاد: برخلاف برخی صحبتها مبنی بر دریافت مجوز معدن طلای موته برای فعالیت‌های جدید، مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد که هیچ‌ مجوزی در این زمینه صادر نکرده است.

حمید ظهرابی، در ارتباط با آلودگی های سیانیدی معدن طلای موته که وارد خاک می شود، اظهار داشت: هر فعالیت تولیدی با آلودگی‌هایی همراه است و در فرآیند تولید طلا نیز از مواد سیانیدی استفاده می شود. وی افزود: نکته مهم اینجاست که خروجی این ترکیبات به شکل نمک است و در بخشی به نامسدباطله ذخیره می شودوبراین اساس به نظر نمی رسداین موضوع مشکلی دربرداشته باشد.

مدیرکل محیط زیست اصفهان با توجه به صدور مجوزهای جدید برای برخی معادن اصفهان از جمله موته، ابراز داشت: محیط زیست اصفهان هیچ گونه مجوز جدیدی برای معدن طلای موته تا زمانیکه تخریب‌های قبلی بازسازی شود و برنامه ای برای به حداقل رساندن پساب ها و بازیافت مواد معدنی تهیه شود، صادر نخواهد کرد.وی ادامه داد: البته مسئولان معدن طلای موته طرحی برای بازسازی تخریب های خود دارند و قول داده اند که بهره برداری های آینده خود را بر روی شیوه هایی متمرکز کنند که تخریب زیست محیطی کمتری دربرداشته باشد.

ظهرابی ابراز داشت: همچنین قرار است از لجن زیادی که در سد باطله ذخیره می شود تغلیظ صورت گرفته و باقی مانده طلای آن بار دیگر برای تبدیل به طلا استخراج شود.وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با نشت آلودگی های سیانیدی از سد باطله این معدن به درون خاک اظهار داشت: در بررسی های سازمان محیط زیست هیچ گونه آلودگی سیانیدی در خاک این منطقه به دست نیامده است.