غول پر‌قدرت و ارزان روسی
روس‌ها شهرت و تجربه زیادی در ساخت خودروهای غیر‌عادی با قدرت زیاد برای عبور از مناطق صعب‌العبور دارند. روسیه به سبب داشتن آب و هوای بسیار سرد و مقدار کم جاده‌های بین‌شهری، همواره به خودروهایی نیاز دارد که فراتر از همه‌ جارو‌های مرسوم بتوانند در محیط‌های پوشیده از برف زیاد، سطوح یخ‌زده، باتلاقی و ناهموار حرکت کرده و به نقاطی که حتی فکرش را نمی‌کنیم دسترسی پیدا کنند. هر‌چند وقت یکبار خودرو‌سازی این کشور غولی را معرفی می‌کند که عموما در تعداد محدود تولید و عرضه می‌شوند. مدتی پیش شامان آوتوروس هشت پا با اهداف خاصی طراحی و معرفی شده است که ویژگی‌های منحصربفردش در دنیا نظیر ندارد یا آتون ایمپلاس وایکینگ (Aton Impulse Viking) با ظاهری عظیم‌الجثه و البته زیبا و مدرنش صرفا برای عبور از مناطق غیر قابل دسترس طراحی شده است.

این خودروها گویا نمی‌توانسته‌اند حس ماجراجویی در روس‌ها را ارضا کنند و آنها همچنان به‌دنبال ساخت و طراحی همه‌‌جاروهای غول‌پیکر بیشتری هستند. این‌بار روس‌ها تلاش کرده‌اند تا تمام آنچه نیاز دارند را با قیمتی پایین و ظاهری خوفناک تولید کنند. قیمت پایین این غول همه‌جارو هدف مهم طراحان آن بوده است که با نام شرپ (Sherp) معرفی شده است. این خودروی خاص می‌تواند از موانعی با ارتفاع ۸۰ سانتیمتر بالا برود و با شناور شدن در رودخانه با چرخ‌های عظیمش شنا کرده و با قابلیت‌های فراوانی که دارد در هیچ محیطی متوقف نشود. ظاهر عجیب این خودرو خود گویای عملکرد خاص و باور‌نکردنی‌اش است. موتور توربو دیزل شرپ ۱۵۰۰ سی‌سی گنجایش دارد و می‌تواند ۴۴ اسب بخار قدرت تولید کند. مقایسه قدرت موتور با خودروهای اسپرت و لوکس که عموما بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند کار درست و منطقی‌ای نیست؛ چرا‌که عوامل زیادی در قدرتی که به چرخ‌ها منتقل می‌شود موثر هستند و در خروجی موتور تاثیر می‌گذارند. با این موتور ۴ سیلندر شرپ می‌تواند حداکثر با سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند و همچنین در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها هم با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت شنا می‌کند. شرپ را نمی‌توان در رده خاصی قرار داد و آن را با خودروهای کلاس خود مقایسه کرد چرا‌که خصوصیات تانک، خودروهای دوزیست و همه‌جا‌روها را در خود جمع کرده و به کمال رسانده است.

تایرهای پنچر روی این خودرو با ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر توانایی خاصی را برای بالا رفتن از موانع عمودی و سطوح مختلف برایش فراهم کرده است. شرپ تنها یک خودروی آفرود نیست بلکه کامیونی آفرود است که به‌صورت سواری یا باری طراحی شده است و می‌تواند با قدرتی که به کمک چرخ‌های بزرگ و جعبه دنده ۵ سرعته دستی‌اش در اختیار دارد به یدک‌کشی فوق‌العاده تبدیل شود و ملزومات یک گروه دانشمند را در یدک‌کشی که به خود متصل می‌کند، در اعماق جنگل‌ها و مناطق سرد سیبری حمل کند. ارتفاع شرپ از سطح زمین ۶۰ سانتی متر است که نسبت به خیلی از وسایل نقلیه امکان عبور از روی بسیاری از سنگ‌ها و موانع را بدون گیر کردن کف خودرو دارد؛ تنها همین امکان قابلیت زیادی برای عبور از لجن‌زارها و باتلاق‌ها برایش فراهم می‌کند. بعد از شگفتی و شوکی که موتور کم‌حجم این خودرو به کارشناسان وارد کرده است، وزن آن هم برایشان باور‌نکردنی است که معادل ۱۳۰۰ کیلوگرم می‌شود؛ راز ظاهر شرپ در ابعاد کوچک بدنه(۳۴۰×۲۵۲×۲۳۰ سانتی متر) همراه با چرخ‌های بزرگ است که شگفتی‌ساز شده است. سیستم ضد‌لغزش این خودرو باعث می‌شود در شرایط نامساعد کنترل خودرو به راحتی امکان‌پذیر باشد و راننده می‌تواند بسیار نرم و آرام و در کمال خونسردی با آن از جنگل‌ها و مناطق پوشیده از برف عمیق عبور کرده، وارد رودخانه‌ها و باتلاق‌ها شود، البته بدون اینکه نگران گیر‌کردن باشد. این خودرو می‌تواند چهار نفر را به همراه یک تن بار حمل کند.

قیمت شرپ همراه با یک ژنراتور معادل ۶۵ هزار دلار است و با توجه به قابلیت‌هایش انتظار می‌رود بتوان به‌صورت روزانه برای سفرهای ماجراجویانه یا برای دسترسی به مناطق خاص اجاره‌اش کرد. به نظر می‌رسد روس‌ها بر اساس شرایط محیطی و آب و هوایی سبک و سیاق خاص خودشان را در طراحی و ساخت ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین در پیش گرفته‌اند. خودروهای این‌چنینی شاید تنها برای موقعیت پهناور و خاص کشور روسیه ساخته می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت به تولید انبوه برسند یا مانند خودروهای شهری در همه‌جا دیده شوند.