مترجم: مریم رضایی بیشتر افراد عاشق روزهای قبل از تعطیلات سال نو و شور و اشتیاق آن هستند. خیلی‌ها برای خرید لباس‌ و خوراکی برای خود یا خرید هدیه و کارت تبریک برای دیگران به خیابان‌ها می‌آیند تا در این شور و اشتیاق شرکت کنند. در این میان، خیلی از مردم برای درآمدزایی روی این ایام حساب می‌کنند و با ارائه وسایل تزئینی مثل شمع و انواع شیرینی و شکلات، هر چه بیشتر به این شور و اشتیاق دامن می‌زنند. تزئینات و بسته‌بندی‌های خلاقانه در این ایام می‌تواند به کمک آنهابیاید تا فروش بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروز هستیم،نمونه‌هایی از بسته‌بندی‌های موفق و خلاقانه را
که شرکت‌های خارجی برای سال نو اخیر میلادی مورد استفاده قرار دادند، به تصویر می‌کشیم.

روبات آجیل‌شکن
pic1
شرکت روبوت فود، برای تعطیلات سال نو محصولی طراحی کرد که علاوه‌بر کاربرد مناسب برای خانواده، جالب و شاد بوده و به عنوان دکور هم استفاده شود. این آژانس برندسازی و بسته‌بندی تصمیم گرفت روی شخصیت سنتی روبات‌ها به‌عنوان آجیل‌شکن کار کند. قد این روبات‌های چوبی حدود ۲۵ سانتی‌متر است و به صورت دستی با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شده است. این روبات‌ها در یک جعبه مشکی ساخته شده از چوب آبنوس بسته‌بندی شده و درون یک فویل لوکس طلایی‌رنگ قرار می‌گیرد. همچنین برچسبی مهر شده که سال نو را تبریک گفته، داخل آن قرار داده می‌شود. سیمون فورستر، مدیر طراحی شرکت روبوت فود می‌گوید: «ما در اینکه خودمان را یک آژانس سنتی بنامیم، تردید داریم. اما عاشق یک جشن سال نو سنتی هستیم. بنابراین تصمیم گرفتیم هدیه‌ای شاد را طراحی کنیم تا لبخندی روی لب مشتریان‌مان بیاوریم.»




کارگاه بابانوئل
pic۲
شرکت خرده‌فروشی مارکس اند اسپنسر یک بسته‌بندی به شکل «کارگاه بابانوئل» ایجاد کرد و داخل آن را با عروسک‌های نان زنجبیلی و دیگر شکلات‌ها و شیرینی‌های مخصوص کریسمس پر کرد. در این کارگاه پری‌هایی مشغول چراغانی و تزئینات کریسمس با شکلات‌ و آب نبات هستند و حتی خود بابانوئل را در حال دست تکان دادن می‌بینید. این نوع بسته‌بندی مطمئنا برای شاد کردن کودکان بسیار مناسب است.


چای درختی
pic3
چای و شیرینی از خوراکی‌های اصلی مهمانی‌های سال نو هستند و امروزه با افزایش کاربرد تی‌بگ‌ها، بسته‌بندی مناسب آنها متناسب با سمبل سال نو در هر کشوری می‌تواند بسیار زیبا باشد. همان‌طور که در شکل دیده‌ می‌شود، تی‌بگ‌ها به شکل
درخت کریسمس بسته‌بندی شده‌اند.



کافی‌شاپ در خانه
pic۴
شرکت استارباکس در آستانه تعطیلات سال نو قهوه‌های آماده مخصوص بسته‌بندی کرد تا مشتریان خودشان در خانه قهوه درست کنند و این برند را در تعطیلات در خانه خود هم داشته باشند. این بسته‌بندی‌ها که به شکل بالشتک‌های کوچک طراحی شده بود، برای هدیه دادن هم مناسب بود. محصولات بسته‌بندی‌شده همزمان با نشان دادن تصویری تخیلی از کریسمس، نماد استارباکس و نیز شمای فنجان‌های قرمز این کافی‌شاپ زنجیره‌ای را به تصویر می‌کشد.



کیک‌ آناناسی‌های JZM
pic۵
شرکت JZM از قدیم پیشتاز صنعت کیک تایوان بوده و به علت بسته‌بندی کیک‌های آناناس خود در جعبه‌های کوچک طلایی رنگ که دوام زیادی هم دارند، معروف است. در تعطیلات سال نو امسال، JZM در بسته‌بندی ویژه این جعبه‌های طلایی را در مقوایی به شکل کریسمس قرار داد که بسیار مورد توجه توریست‌های ژاپنی و هنگ‌کنگی قرار گرفت و موفقیت‌ تجاری خوبی برای این شرکت به همراه داشت.



تقویم تصویری میلکا
pic۶
شرکت تولیدکننده شکلات میلکا دوست داشت یک تقویم برای سال جدید طراحی کند که بسته‌بندی آن پاسخگوی این سوال همیشگی کودکان باشد: «تا عید چند شب دیگر باید بخوابیم؟» شرکت طراحی تاکسی استودیو، با استفاده از تکنولوژی «واقعیت افزوده» راه حل خلاقانه‌ای برای این موضوع پیدا کرد. تاکسی استودیو برای چنین تقویمی طراحی تصویری را در نظر گرفت که مجموعه آیکون‌های شادی را دربرمی‌گرفت. در این تصاویر کودک به مدت یک ماه تا تعطیلات سال نو وارد یک سفر تصویری می‌شود. کارشناسان تکنولوژی «واقعیت افزوده» اپلیکیشن متناسب این بازی را با محتوای دیجیتال آن طراحی کردند. به گفته استو تالیس، مدیر طراحی تاکسی استودیو «این یک کار بسیار جالب و سرگرم‌کننده بود که با تمایل مشتری برای درگیر شدن با واقعیت افزوده لذت استفاده از آن بیشتر هم می‌شد. ما برای اولین بار چنین کاری را در تقویم سال نو انجام دادیم.»



نان‌های شاد
pic۷
فروشگاه نان گیلز آرتیسان (Gail's Artisan) نان و بیسکویت‌هایی مخصوص عید را با بسته‌بندی کاملا شاد عرضه کرد. طراحی ساده با برچسب‌های قرمز و سفید یادآور فصل تعطیلات است (که البته این رنگ‌بندی در فرهنگ‌های مختلف فرق دارد) و البته برند این فروشگاه را هم به تصویر می‌کشد.