از موسیقی پاپ خوب حمایت نمی‌کنند
اعظم حسن تقی- مهرداد نصرتی رامین حاجی اسمعیل معمار، متولد سوم اردیبهشت 1365 در تهران است. او که فوق لیسانس جامعه‌شناسی دارد، از سیزده سالگی، کار خود را با نواختن گیتار آغاز کرده و گیتار کلاسیک، سلفژ، گیتار پاپ و تئوری موسیقی را نزد استاد ظهوریان و مهرداد حمیدی آموخته است اما آن طور که خودش می‌گوید بیشتر آنچه در زندگی به دست آورده، حاصل مطالعه و تمرین خودش است. حاجی اسمعیل معمار می‌گوید اگر کارها با دقت و حوصله و به صورت حرفه‌ای و با احترام به مخاطب انجام شود، حتما مورد پسند مردم قرار می‌گیرد، به اعتقاد او حمایت‌های مسوولان در عرصه موسیقی به خصوص موسیقی پاپ کافی نیست و آنها باید بیشتر و بهتر به موسیقی پاپ که علاقه‌مندان زیادی هم دارد، توجه کنند. او به زودی سومین آلبوم خود را روانه بازار خواهد کرد. با رامین حاجی اسمعیل معمار درباره فعالیت‌هایش و موسیقی پاپ در این سال‌ها به گفت‌و‌گو نشستیم.
به‌عنوان اولین سوال، شما به‌عنوان کسی که در عرصه موسیقی پاپ فعال هستید، حال و هوای این روزهای موسیقی پاپ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در روزگار ما شکر خدا، فضا برای کار در زمینه موسیقی و موسیقی پاپ، بسیار بازتر از گذشته شده است. فعالیت در این عرصه، نسبت به گذشته آسان‌تر صورت می‌گیرد. اما این گفته به معنای آن نیست که حمایت‌ها کافی است. بری اینکه اوضاع موسیقی پاپ، روز به روز بهتر شود باید مسوولان بیشتر و بهتر به موسیقی پاپ که علاقه‌مندان زیادی هم دارد، توجه ویژه کنند.
ما آهنگسازان و ترانه سراهای بسیار خوبی داریم که به دلیل مسائل و مشکلات مالی، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند هنر خود را آن طور که باید و شاید عرضه کنند. این هنرمندان واقعا نیاز به حمایت مالی و عاطفی بیشتری دارند و باید تدابیری اندیشید که بهای بیشتری به این قبیل افراد داده شود و آنها بتوانند هنر خود را بهتر عرضه کنند.
و نظرتان درباره موسیقی پاپ دردهه گذشته چیست؟
جنس موسیقی پاپ و حال و هوای حاکم بر آن، در دهه قبل را بسیار دوست دارم. در آن سال‌ها درعرصه موسیقی فضایی حاکم بود که همه بزرگواران آثار ارزنده و خوبی عرضه می‌کردند.
من اعتقاد دارم چه در زمانه ما و چه در گذشته اگر کارها با دقت و حوصله و به صورت حرفه‌ای و احترام به مخاطب انجام شود، حتما مورد پسند مردم قرار می‌گیرد.
مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک گروه خوب موسیقی پاپ، باید داشته باشد چیست؟
من معتقدم که کار باید کاملا حرفه‌ای انجام شود. فرقی نمی‌کند که آدم یک اثر را با چند نفر به سرانجام برساند. از نظر من مهم‌ترین ویژگی‌ای که برای انتخاب یک گروه وجود دارد، حرفه‌ای و متعهد بودن آنها است. اگر کسی این خصوصیات را داشته باشد، باقی مسائل به خودی خود حل می‌شود. مثلا مهرداد حمیدی، آهنگسازی حرفه‌ای است و بی‌شک توانایی ساخت و تنظیم ملودی‌هایی با سلیقه‌های مختلف را دارد.
از کارهایتان در عرصه موسیقی بگویید. این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستید؟
این روزها، مشغول تهیه آلبوم جدیدم هستم. ان‌شاءالله این آلبوم سال آینده وارد بازار موسیقی می‌شود و در دسترس علاقه‌مندان موسیقی قرار می‌گیرد.
مدیریت و آهنگسازی این آلبوم را مهرداد حمیدی، از آهنگسازان حرفه‌ای، جوان و با تجربه بر عهده داشته است.
در انتخاب ترانه‌ها و ملودی‌های این آلبوم، بسیار دقت کرده‌ایم و کوشیده‌ایم ترانه‌هایی حرفه‌ای و قابل دفاع انتخاب شوند. این ترانه‌ها سروده عبدالجبار کاکایی، فرزاد حسنی، سروش دادخواه، طهمورث پورشیرمحمد، مهدی حمیدی، سهیل کاووسی، مریم آزادی، زهرا سهیلی و سهراب سپهری است. تمام این کارها توسط استاد مجید رضازاده ضبط، میکس و مستر می‌شود.
از ویژگی‌های خاص این آلبوم، حضور قطعه شعری سروده سهراب سپهری است، این قطعه از لحاظ ملودی و تنظیم، حال و هوای متفاوت‌تری نسبت به بقیه قطعات این آلبوم دارد و می‌توان گفت بیشتر به سبک موسیقی غربی و بین‌المللی گرایش دارد. در مجموع می‌توانم بگویم، تمامی قطعات آلبوم کاملا با دقت و وسواس انجام شده است.
قطعات این آلبوم تاکنون به صورت تک آهنگ عرضه شده است؟
سه قطعه از قطعات این آلبوم، به نام‌های «چشمای تو»، «تلافی» و «حادثه» هم‌اکنون در بازار موسیقی در دسترس است، علاقه‌مندان برای شنیدن آن می‌توانند به سایت‌های معتبر موسیقی مراجعه کنند و با صدا و کارهای من بیشتر آشنا شوند.
وضعیت تولید آلبوم‌های موسیقی، از لحاظ صرفه اقتصادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه به دلیل اجرا نشدن قانون کپی رایت در کشور ما، آلبوم‌های موسیقی به هیچ وجه بازگشت مالی ندارند و خواننده‌هایی مثل من که خود، تهیه‌کنندگی کارشان را بر عهده می‌گیرند و هیچ اسپانسری ندارند با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. امیدوارم به زودی، در کشور ما، قانون کپی رایت با درنظر گرفتن توان مالی مخاطبان با هدف حمایت از تولیدکنندگان اجرایی شود.
مخاطب در نگاه شما چه جایگاهی دارد؟
دوست دارم کسانی که کارهایم را گوش می‌دهند با من در تماس باشند و نظرات، انتقادات و پیشنهادهای شان را بشنوم. اگر ترانه‌ای دارند که فکر می‌کنند با صدایِ من شنیدنی می‌شود یا اگر ملودی و نمونه کاری دارند، با من تماس بگیرند.