قیمت خودرو در فاز دوم هدفمندی - ۸ اسفند ۹۲
گروه خودرو - با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها که در بطن خود افزایش قیمت بسیاری از کالاها را به دنبال داشت، اتفاقی عجیب در قیمت خودروهای داخلی به وقوع پیوست.
برخی از خودروسازان همزمان با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اعلام کردند که نه تنها افزایش قیمتی در این زمینه نخواهند داشت؛ بلکه برخی از خودروها برای همراهی با اجرای طرح یاد شده حتی کاهش نیز پیدا خواهند کرد. به این ترتیب مدیران شرکت‌های خودروساز برای پشتیبانی محض از سیاست‌های دولت در اجرای طرح هدفمندی به‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، اقدام به کاهش یک تا پنج درصدی برخی از محصولات تولیدی خود کردند. هر چند بعد از اجرای این طرح و عدم حمایت‌های دولتی برخی از مدیران لب به اعتراض گشودند و از سیاست‌های دولت در قبال خودروسازان بعد از اجرای طرح هدفمندی اعتراض کردند، اما بدون شک اجرای این طرح هزینه زیادی برای خودروسازان دربرداشت. بر این اساس جواد نجم‌الدین مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی ایران خودرو که پیش قراول طرح هدفمندی یارانه‌ها بود در مراسم تودیع خود عنوان کرد که در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت مواد اولیه 4 برابر شده و جیب خودروسازها به نفع دیگران خالی شد. این اعتراف وی به خوبی نشان‌دهنده آن است که فاز اول هدفمندی با وجود هزینه‌های زیادی که برای خودروسازان داشت؛ اما به نفع سیاست‌های دولت پیش رفت.
حال با توجه به تجربه فاز اول این طرح، فاز دوم در حالی پیش رو است که برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که قیمت خودرو با افزایش قیمت مواجه خواهد شد، اما برخی دیگر اعتقادی به این مساله ندارند. اینکه با اجرای طرح هدفمندی، هزینه خودروسازان افزایش خواهد یافت شکی نیست؛ اما اینکه خودروسازان باز هم به دولت یاری دهند و مانع از افزایش قیمت شوند مساله‌ای است قابل‌تامل.در این زمینه به مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل پیشین و جدید شرکت ایران‌خودرو برمی‌گردیم زمانی که نجم‌الدین از هزینه‌های طرح هدفمندی گفت و اینکه در چنین شرایطی با توجه به همراهی دولت در اجرای این طرح اقدام به کاهش یک تا پنج درصدی قیمت خودرو کرد؛ اما پاسخ هاشم یکه‌زارع به مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو نیز جالب بود؛ چراکه وی عنوان کرد «اقدام شما در این زمینه اشتباه بود». حال با توجه به اتفاقات مراسم تودیع و معارفه‌ای که برگزار شد می‌توان به‌خوبی دریافت که یکه‌زارع از منافع شرکت خودروسازی تحت تابعیت خود برای همراهی با دولت نخواهد گذشت و به‌طور حتم قیمت خودرو با تغییراتی همراه خواهد شد.
هدفمندی بی‌ارتباط با قیمت خودرو
هر چند بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، باز هم قیمت خودرو سیر صعودی در پیش می‌گیرد؛ اما برخی دیگر همچون پژویان معتقدند که با ثبات اقتصادی حتی می‌توان به کاهش قیمت‌ها نیز امیدوار بود.
با این حال با اینکه اجرا شدن فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال دیگر مسجل شده است، کارشناسان امر پیش‌بینی‌های متعددی درباره قیمت خودرو مطرح می‌کنند.
جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در این‌باره عنوان می‌کند که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ارتباطی با قیمت خودرو ندارد. مگر اینکه تورمی ایجاد شود که در صورت ایجاد این تورم و کنترل آن از سوی نهادهای نظارتی، بعید می‌دانم که بر نهادهای خودرویی تاثیری چندانی بگذارد.
وی تاکید می‌کند که با پایین آمدن قیمت ارز و وارد نشدن شوک به اقتصاد کشوری و همچنین عدم افزایش تحریم‌ها چه بسا در سال آینده کاهش قیمت خودرو را در پیش رو داشته باشیم.
این کارشناس در پاسخ به سوالی در مورد افزایش احتمالی نرخ حامل‌های انژری و تاثیر آن بر وضعیت صنعت خودرو تصریح می‌کند در صورت افزایش نرخ حامل‌های انرژی ما با کاهش قیمت خودرو مواجه خواهیم بود؛ چراکه با افزایش قیمت بنزین قیمت خودروهای
پر مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.
بر این اساس هر چند هدفمندی یارانه‌ها با قیمت بنزین گره خورده؛ اما در صورت افزایش قیمت بنزین بازار خودرو نیز وضعیت متفاوتی پیدا خواهد کرد. در فاز اول هدفمندی و همزمان با آن افزایش قیمت بنزین، بسیاری از مشتریان تمایل به خرید خودروهای کم مصرف و گازسوز پیدا کردند، این در حالی است که خودروسازان نیز مشتریان را در این زمینه همراهی کردند و با رشد خودروهای گازسوز به خواسته آنها پاسخ دادند. حال باید دید که اجرای فاز دوم هدفمندی بازار خودرو را به کدام سمت خواهد برد و مشتریان چگونه با افزایش قیمت خودرو کنار خواهند آمد. جدول زیر به افت و خیر قیمت خودرو از اسفند ۸۹؛ یعنی همزمان با اجرای طرح هدفمندی تا بهمن امسال پرداخته است.