سالمندان روزانه  شش تا هشت لیوان آب بنوشند
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه، می‌گوید: سالمندان باید روزی شش تا هشت لیوان آب بنوشند.
«لیلا رضا‌زاده» در گفت‌و گو با «ایسنا»، با اشاره به اهیمت تغذیه در دوران سالمندی، اظهار کرد: تغذیه یک فرد سالمند باید به گونه‌ای باشد که همه نیازی‌های وی از جمله نیاز به انرژی، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و... را تامین کند و به این منظور لازم است از همه چهار گروه اصلی مواد غذایی برای سالمندان استفاده شود.
وی افزود: مصرف شیر و لبنیات برای تامین پروتئین و کلسیم سالمند به میزان دو تا سه لیوان در روز توصیه می‌شود که البته لبنیات مصرفی سالمندان باید کم چرب و حداکثر ۵/۱ درصد چربی داشته باشد. به گفته کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه، مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب نیز برای بر طرف شدن مشکلات خواب سالمندان توصیه می‌شود.
رضا زاده تصریح کرد: مصرف حبوبات و غلات در قالب عدس پلو، لوبیا پلو، انواع آش، شیربرنج و... نیز برای سالمندان ضروری است و مجموعه کاملی از پروتئین را برای بدن آنها تامین می‌کند. وی تاکید کرد: برای تامین ویتامین و املاح مورد نیاز بدن سالمندان باید از انواع میوه و سبزی استفاده کرد که فیبر موجود در آنها نیز باعث جلوگیری از یبوست می‌شود. رضازاده با اشاره به اینکه بسیاری از سالمندان مشکل جویدن دارند و به علاوه دستگاه گوارش آنها ممکن است میوه تازه را نپذیرد، یادآور شد: می‌توان میوه‌ها را رنده و خرد کرد و یا به صورت آب پز در اختیار سالمند گذاشت.
این کارشناس تاکید کرد: برای سالمندانی که دستگاه گوارش آنها لبنیات را نمی‌پذیرد نیز مصرف ماست‌های پروبیوتیک توصیه می‌شود.
وی افزود: سالمندان مصرف نمک، شکر، شیرینی و روغن را به حداقل برسانند و روغن مصرفی آنها نیز باید روغن مایع باشد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه، به سالمندانی که فشار خون دارند توصیه کرد اگر اضافه وزن دارند، وزن خود را کاهش دهند و همچنین از مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب اشباع، روغن جامد، گوشت قرمز، کله پاچه، مواد غذایی فرآوری شده وسوسیس و کالباس خودداری کنند.
رضازاده با بیان اینکه اکثر سالمندان به دلیل مشکل چشایی کمتر احساس تشنگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: مصرف روزانه شش تا هشت لیوان مایعات مخصوصا آب ساده برای سالمندان توصیه می‌شود.