بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای غربی که منجر به حضور و ورود هیات های تجاری و اقتصادی به کشورمان شده است، نباید ما را از توجه به توانمندیهای صنایع های تک کشور که برای بومی سازی قطعات و ادوات پیشرفته روز دنیا متحمل زحمات و ریاضت سخت شده اند، غافل کند.
شرکت یوژه پارت آریا یکی از این واحدهای تولیدی صنایع های تک کشور در بخش قطعات خودرو است که به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده تسمه تایم و دینام خودرو در ایران و خاورمیانه، هفته گذشته در شهرک صنعتی شمس آباد رسما به بهره برداری رسید.
در این مراسم باشکوه که نعمت اله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری، یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به همراه جمعی از مدیران ارشد صنایع خودروسازی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت داشتند اهداف، ویژگیها و توانمندیهای شرکت یوژه پارت آریا طی گزارشی از سوی مدیر عامل شرکت در شروع مراسم ارائه شد.
مهندس محمود رضا صمدی که عضوی فعال از خانواده صمدی در صنعت خودروسازی کشور است، در این گزارش نحوه شکل گیری و برنامه ریزی های آینده شرکت را هم توضیح داد.
شرکت یوژه پارت آریا در سال ۱۳۸۷ با هدف راه‌اندازی و تولید قطعات پلیمری صنایع های تک صنعتی مانند تسمه تایم و دینام، انواع DC موتور در ابعاد و اندازه های مختلف و همچنین غلطک هرزگرد و انواع پمپ بنزین خودرو در زمینی به مساحت ۳۰۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی شمس آباد احداث گردید.
به گفته صمدی، در فاز اول این شرکت با توجه به نیاز مبرم خودروسازان برای تامین پمپ های بنزین و با همکاری و حمایت های دوستان در شرکت ساپکو، تولید و بومی سازی این قطعه و تولید DC موتورهای سوخت رسانی با قطر خارجی ۱۲ تا ۵۵ میلیمترو اصلاح و رفع مشکلات کیفی خودروسازان در مورد این قطعه آغاز شد که در سال ۱۳۸۸ این قطعات تولید و عرضه گردید.
همزمان و با راه اندازی خطوط تولیدی فاز دو شرکت یوژه پارت آریا که با فناوری آلمان انجام شد، تولید تسمه تایم و دینام برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در سال ۹۱ استارت خورد و راه اندازی شد که تولید روزانه این خط هم اکنون حدود ۲۰۰۰ تسمه است که اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر را به صورت مستقیم به همراه داشته است.
صمدی در ادامه گزارش خود با اشاره به برنامه ریزی شرکت برای افزایش ظرفیت خط تولید تسمه تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۸ قطعه و ظرفیت متوسط روزانه ۳۲۰۰۰ حلقه تا پایان سال ۱۳۹۳ یادآور شد: با راه اندازی کامل فاز نهایی ما تعهد می دهیم که کل نیاز خودروسازهای کشور را به این قطعات تامین کنیم و آمادگی داریم که این ظرفیت تولید را حتی تا ۱۰ میلیون قطعه افزایش دهیم.
خرید و نصب ماشین آلات مدرن با تکنولوژی بالا در شرکت یوژه پارت آریا همچنین این امکان را به مدیران شرکت داده است که تولید سایر قطعات لاستیکی صنایع خودروسازی کشور را نیز تامین کند به گونه ای که در مجموع با توجه به نیاز صددرصدی کشور حداقل ۳۰ درصد این قطعات و تولیدات شرکت قابل عرضه به بازارهای هدف در کشورهای همجوار گردد.
صمدی در گزارش پایانی خود میزان سرمایه گذاری انجام شده برای پروژه های تعریف شده شرکت تا پایان سال ۹۱ را حدود ۶۰۰ میلیارد ریال و ۲۴ میلیون یورو ارزی اعلام کرد که کل سرمایه گذاری به صورت مستقیم و بدون دریافت وام و تسهیلات دولتی بوده است.
به تصریح مدیرعامل شرکت یوژه پارت آریا ، صرفه جویی ارزی ناشی از راه انداری این پروژه بالغ بر ۵۰ میلیون یورو است که توانمندی شرکت را روز به روز در بازارهای جهانی و در عرضه رقابت با رقبای بین‌المللی بسیار بالا برده است.
رونمایی از یک پروژه اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه این مراسم یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از دانش، تخصص ، مهارت و سایر توانمندیهای متخصصان و صنعتگران ایرانی به نیکی یاد کرد و با ارزشمند خواندن این توانائیها، مصداق اقتصاد مقاومتی را در شرکت یوژه پارت آریا عینی و واضح دانست و دلایل تاخیر یکی دو ساله در راه اندازی آن را مقابله متخصصان شرکت با تحریم ها و دستاوردهای بومی ساخت قطعات پیشرفته اعلام کرد.
نعمت اله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران نیز با گرامیداشت این روز خوب برای خانواده محترم صمدی و سایر تولیدکنندگان برجسته کشور اعلام کرد: رونمایی از این پروژه همه ما را به آینده تولید، اشتغال و کارآفرینی واحدهای صنایع های تک و عزت و عزم ملی برای مقابله با تحریم ها و خودکفایی صنعتی کشور بسیار امیدوار ساخته است.
ترکی از صمدی مدیرعامل و خانواده پشتیبان وی در به بار نشستن این پروژه مهم تشکر و سپاسگزاری نمود و به این مطلب اشاره کرد که ابزار قدرت الان تفکرات خلاق است که در برخی صنعتگران ما نمود یافته است.
او هم از عینیت بحث اقتصاد مقاومتی فرموده مقام معظم رهبری در پروژه شرکت یوژه پارت آریا تجلیل کرد و اظهار امیدواری نمود که انشاء اله با کار جهادی برای برطرف شدن پاره ای مشکلات از جمله بروکراسی اداری که بخش خصوصی و سرمایه گذاران را با موانع متعدد روبرو ساخته است آینده تولید درخشان تر شده و اعتماد دولتی ها به این بخش افزایش یابد.
تجلیل از بزرگ خانواده صمدی
براساس این گزارش موسی الرضا صمدی پدر محمود رضا صمدی مدیرعامل شرکت یوژه پارت آریا نیز در پایان این مراسم طی سخنان کوتاهی با برشمردن اهداف و فعالیتهای صنعتی این خانواده در عرصه تولیدات متنوع یادآور شد: خانواده صمدی که امروز یکی از چندین شرکت تولیدی آنها رسما به بهره برداری رسیده است با سرمایه گذاری زیاد و اجرای پروژه های فراوان در صنایع فولاد، نفت، خودرو و ساختمان سهم و تلاش خود را در نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارتقاء توانمندیها و قطع وابستگی و خودکفایی کشور انجام داده است.
وی از شروع پروژه جدید شرکت یوژه پارت آریا که با ۲۰ نفر پرسنل آغاز شد و اکنون به ۱۵۰ نفر شاغل دراین مجموعه رسیده است و پیش بینی افزایش این تعداد در سال ۹۳ به۴۰۰ نفر یاد کرد و افزود: با توجه به نیاز کشور به ۱۵ میلیون تسمه در سال امیدواریم بتوانیم با فراهم شدن حجم سرمایه گذاری جدید تا میزان ۱۰ میلیون دلار و کمک متولیان صنعت و تولید کشور به این پروژه این مقدار تولید را هم تحقق و به بازار عرضه کنیم.
در پایان این مراسم به پاس خدمات صادقانه خانواده صمدی به تولید کشور از سوی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران لوح تقدیری به بزرگ خانواده صمدی ،موسی الرضا صمدی اهداء شد.