می توان با الگو قرار دادن و مطالعه شخصیت‌های بزرگ تاریخی در مسیر درستی برای دستیابی به موفقیت در کار آفرینی قرار گرفت. در این مطلب به بررسی پنج شخصیت بزرگ تاریخی که تصمیمات و عملکرد انها در طول زمان و در دوره خودشان منجر به نامی شدن آنها شده و امروزه موجب یاری رساندن ما در کسب موفقیت می‌شود، می‌پردازیم. ناپلئون بناپارت
pic۱
کسب دانش
دانش به معنای قدرت است. هیچ‌کس به خوبی ناپلئون بناپارت بیانگر این اصل و آگاه بر این موضوع نیست. در دوران او عموما آینده یک فرد هنگام تولد مبتنی بر طبقه اجتماعی که در آن قرار داشت، از قبل تعیین شده محسوب می‌شد.
ناپلئون از خانواده‌ای ثروتمند و اصیل نبود و در حقیقت در نقطه‌ای کاملا مخالف قرار داشت. او در خانواده‌ای معمولی بدون هیچ‌گونه نفوذ و قدرت خاصی متولد شده بود اما به یکی از قدرتمندترین مردان تاریخ مبدل شد.
ناپلئون چگونه به این جایگاه دست یافت؟
درحالی‌که هم دوره‌ای‌هایش در حال اتلاف وقت خود با خوشگذرانی بودند. ناپلئون وقت خود را با مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌اش می‌گذراند. عطش سیری ناپذیر او برای دانش در نهایت در میدان رزم به یاری او شتافت. توانایی ناپلئون در بررسی موقعیت‌های جنگی و انتخاب بهترین روش و تاکتیک‌ها برای شکست دادن دشمنان زیرکانه بود، به نحوی که انگار تمام رزم‌هایی که در کتب گوناگون مطالعه کرده بود در ذهن اوبه وضوح نقش بسته بود. هیچ عاملی نمی‌توانست اورا گمراه کند و کسی قادر به شکست دادن او نبود.نکته‌ای برای کار آفرینان:
انجام کار به تنهایی کافی و ضروری نیست، بلکه ما باید همواره درحال یادگیری درباره موارد گوناگون باشیم و بر دانش عمومی و تخصصی خود بیفزاییم و پیام و هدف خود و بهترین راه برای دستیابی به آن را به درستی درک کنیم. بخش عظیمی از تمرکز و نیروی ما باید در راستای کسب دانش باشد. هرچه بیشتر بدانیم بیشتر در مسیر دستیابی به موفقیت آماده خواهید بود.


توماس ادیسون
pic۲
پشتکار
قبل ازاختراح لامپ‌های شیشه‌ای کسی حتی قادر به تصور نبود که با زدن یک کلید اتاق‌ها روشن شوند. در زمان اختراع لامپ الکتریکی توماس ادیسون بیش از ده هزار بار شکست خورد. با این وجود او به شکست‌های خود به چشم درماندگی و نا امید شدن نگاه نمی‌کرد؛ بلکه آنها را قدم‌هایی در راستای نزدیک شدن به اهدافش در نظر می‌گرفت.هر کار آفرین در یک مرحله با شکست و سختی مواجه می‌شود اما گروهی موفق می‌شوند که با سماجت ثابت قدم باقی بمانند.

تئودور روزولت
pic3
به چالش کشیدن مشکلات و سختی‌ها
تئودور روزولت توانست در طول 60 سال زندگی خود به دستاورد‌هایی بیشتر از دستاورد‌های یک فرد در طول 160 سال زندگی دست یابد.
به گفته خودش او سختی‌های زندگی را در آغوش گرفت.کار سخت چیزی نبود که او از آن بترسد بلکه روش او دنبال کردن اهدافش تحت هر شرایطی بود.به‌عنوان یک کار آفرین، سختکوشی یکی از دوستان همیشگی و تنبلی بزرگ‌ترین دشمن شما است. می‌توان گفت احتمالا یک زندگی راحت و بدون دغدغه برای یک کارآفرین خارج از تصور است. آنها همیشه در حال خلق و نو آوری و کوشش هستند.اما حاصل دسترنج شان آزادی است..



وینستون چرچیل
pic4
همیشه آماده مبارزه
ما باید ارزش‌های اصلی خود را به درستی بشناسیم و به ندای درون خود گوش فرا دهیم.
زمانی که چرچیل بر این باور بود که نکته‌ای درست است، اینکه آن موضوع درست یا نادرست باشد برایش اهمیت چندانی نداشت و به باور و تصمیم اولیه خود وفادار می‌ماند.
یک کار آفرین و مدیر و گرداننده یک شرکت نیز باید دارای چنین ویژگی‌های شخصیتی باشد. این افراد از یک تصویر ذهنی معین برخوردارند و باید بتوانند تا آخر به آن رویا وفادار باقی بمانند.
آیا این به آن معنا است که هرگزبه دیگران گوش ندهید؟ البته که نه... مشورت کردن همیشه امری مفید است و برای خارج شدن از تک بُعدی بودن و کسب دیدگاهی جدید نسبت به پبرامون خود به آن نیازمندیم. ما تلاش می‌کنیم تا رویا و تصویر ذهنی خود را تحقق بخشیم. و باید تلاش کنیم تا در در راستای ارزش‌های خود حرکت کنیم. با گسترش یک شرکت و تلاطم‌ها مسیر وفاداری به این هدف سخت‌تر می‌شود. اما باید به خاطر بسپاریم که اهداف اولیه ما در مرحله اول منجر به رشد ما شده‌اند و این همان ارزش‌های اولیه ما هستند که ما را در راستای اهداف ورویای مان قرار می‌دهند.


ویلیام والاس
pic۵
آنچه را انجام دهید که دیگران نا ممکن می‌پندارند تاریخ تنها با افرادی که حداقل نا ممکن‌ها را به چالش کشیدند و نه افرادی که ترجیح دادند تا در آسایش خود بمانند با ملایمت رفتار کرد.ویلیام والاس، شوالیه‌ اسکاتلندی در مبارزه و سرپیچی از استبداد و زور در مبارزه‌ای غیرممکن در مقابل دشمنانی قدرتمند که همگان مبارزه با آنها را غیرممکن می‌پنداشتند با شجاعت و شکیبایی در مقابل دشمن ایستاد و منجر به آزادی ملت خود شد. مهم نیست که مانع برسر راه شما چه قدر بزرگ و هراس انگیز است.حتی اگر غیرممکن به نظر می‌رسد یک کارآفرین آن را به انجام خواهند رساند.بهترین راه در برابر مشکلات تسخیر و شکست آنها است. همیشه به خاطر داسته باشید کلمه غیرممکن در دایره لغات کارآفرینان وجود خارجی ندارد. حال به یاد داشته باشید هر آنچه در حال حاضر مشغول به انجام آن هستید هر چه قدر که شرایط و مسیر پیش رویتان سخت و نا هموار باشد، هیچ چیز امکان‌ناپذیر نیست.یک فرد به‌عنوان یک کارآفرین بیانگر این حقیقت جهانی به تمامی دیگر افراد است.