7 توصیه مالی برای خانواده‌ها
هر خانواده‌ای در کنار تلاش برای فراهم کردن شرایط خوب در حال حاضر به فکر ثروت‌اندوزی برای آینده نیز است. بهترین روش برنامه‌ریزی برای یک خانواده طی مسیری است که در آن حال و آینده خوب هر دو ممکن شود، اما اعضای یک خانواده گاه مجبورند برای ساختن آینده در شرایط موجود تصمیمات خاصی بگیرند. با 7 اقدام عملی اما پرفایده زیر می‌توانید اقتصاد خانواده خود را در مقاطع مختلف زندگی بهبود ببخشید. واقع‌گرا باشید
وقتی که برای فکر کردن درباره بودجه می‌گذارید، زمان ارزشمندی است. اشتباه رایجی که مردم هنگام برنامه‌ریزی برای بودجه خانوار می‌کنند فهرست کردن‌های غیرواقع‌بینانه است. اگر ماهانه ۵۰۰ هزار تومان صرف خورد و خوراک می‌کنید، منطقی نیست که بگویید این ماه ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهم کرد. می توانید دو هفته قبل از نهایی کردن بودجه نگاهی به قیمت‌ها در مجله‌ها، روزنامه‌ها یا کاتالوگ‌ها بیندازید. این کار به رسیدن به ارقام واقعی کمک می‌کند. یک بودجه کامل نه تنها به شما خواهد گفت که پول شما کجا می‌رود؛ بلکه می‌تواند نقشه‌ای برای شما فراهم کند که بر اساس آن هزینه‌های خود را کاهش دهید. بودجه جامع همچنین به شما اجازه خواهد داد پول بیشتری را برای اهداف کوتاه و بلندمدت کنار بگذارید.

تفاوت اقلام لوکس و لازم را بدانید
دانستن تفاوت بین «خواستن» و «لازم داشتن» می‌تواند به شما در پس‌انداز کردن پول کمک کند. بسیاری از اقلامی که پول صرف آنها می‌کنیم چیزهایی هستند که می‌خواهیم. اگر به چیزی برای ادامه زندگی نیاز ندارید، این «خواستن» است. اگر این قلم به راحتی در بودجه شما جا نمی‌گیرد، باید آن را تا زمانی که بودجه شما از پس آن برآید کنار بگذارید.

روی پاداش‌ها حساب نکنید
تا وقتی که پول در حساب شما است، آن را خرج نکنید. بسیاری از فعالیت‌های پول‌ساز تضمینی ندارند و شرط بستن روی «شاید» هوشمندانه نیست. برای مثال، بازارهای سهام ممکن است ظرف یک سال بازدهی عالی یا خوبی داشته باشند، بنابراین برنامه‌ریزی بودجه بر اساس آنچه ممکن است اتفاق بیفتد یا شما امیدوارید که اتفاق بیفتد می‌تواند باعث دردسر شما شود. تمرکز بر وضعیت مالی فعلی به شما کمک خواهد کرد به طریقی واقع‌گرایانه‌تر به اهداف مالی خود برسید.

کنترل پول خود را به دست بگیرید
پول را شما به دست آورده‌اید پس شمایید که باید بدانید چطور آن را خرج کنید. وقتی به کس دیگری اجازه دهید کنترل پول شما را به دست گیرد، خود را به خطر انداخته اید. طلاق، بیماری جدی یا مرگ یکی از نزدیکان می‌تواند افراد متاهل را در معرض خطر قرار دهد. هنگامی که جزئیات مسائل مالی، سرمایه‌ها، بدهی‌ها و پس‌اندازهای خود را بدانید، بیشتر احتمال دارد بتوانید از پس شرایط بد برآیید. ندانستن می‌تواند نه تنها باعث تنش‌های مالی، بلکه باعث دل شکستگی شود، شرایطی که به راحتی می‌توان از آن اجتناب کرد. اگر مجرد هستید، باید بدانید که خودتان یا مشاور مالی یا کسی که کارهای شما را انجام می‌دهد قرار است با پول شما چه کار کند. درگیر شدن شما در جزئیات، هر فعالیت مورد تردیدی را که ممکن است بتواند بر آینده مالی شما تاثیر بگذارد، خنثی خواهد کرد.

قبل از عمل فکر کنید
تصمیمات هوشمندانه‌ای برای خرید بگیرید. به قول کانی کیلمارک، مشاور مالی موسسه «مدیسون»، تصمیمات درباره هزینه‌های مصرفی ۵درصد با ارقام و ۹۵ درصد با احساسات گرفته می‌شود. گرفتن تصمیمات بر اساس نیاز و نه فقط بر اساس خواسته‌ها بسیار حیاتی است. هنگامی که قراردادی را برای دریافت وام یا قرارداد لیزینگ را امضا می‌کنید، میان پرداخت‌هایی گرفتار می‌شوید که ممکن است فضایی برای اضطرارات مالی مانند بیماری، تعمیر خودرو و ... باقی نگذارند. برای اجتناب از درگیر کردن بیش از اندازه خود، قبل از اقدام کردن در هر موردی فکر کنید. پیش از آنکه نقاط خالی را در قراردادهای مربوط به خانه یا خودرو کامل کنید، باید بودجه خود را بررسی کنید. به این طریق می‌توانید بفهمید که آیا خرید شما واقعا مناسب است یا خیر.

بازنشستگی را نادیده نگیرید
پس‌انداز برای دوران بازنشستگی از سنین پایین، موقعیت برد-برد است. اگر زودتر شروع به پس‌انداز کنید، نیاز به کاهش هزینه کمتری دارید و پس‌اندازهای شما مدت بیشتری برای رشد خواهند داشت. زود شروع به پس‌انداز بخشی از درآمد خود کنید و دست کم 10 تا 15 درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید. اگر می‌خواهید به اندازه‌ای ثروت جمع کنید که بعدا زندگی راحت تری داشته باشید، باید این کار را بکنید. اگر از کسی مشاوره مالی می‌گیرید در نظر داشته باشید که باید گزینه‌هایی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید. سرمایه‌گذاری در بازار سهام ممکن است برای برخی از افراد جالب باشد، اما اگر شما با آن احساس راحتی نمی‌کنید به مشاوره‌ها در این خصوص توجهی نکنید.

گزینه‌های خود را بررسی کنید
وقتی بازپرداخت کوتاه‌مدت‌تر وام یک خانه را انتخاب می‌کنید، از بازپرداخت پول بیشتر دوری کرده‌اید. اما از سوی دیگر وامی که بازپرداخت آن بیشتر طول می‌کشد ممکن است برای شما فرصت پس‌انداز پول و ثروت‌اندوزی را فراهم کند. پس قبل از آنکه خریدی انجام دهید، فکر کنید که بهترین گزینه در دسترس برای شما چیست.
منبع: مانی اند استاف