دو کارآفرینی‌که ساختار‌های سنتی را درهم شکستند

آناهیتا جمشیدنژاد

تریسی یانگ (Tracy Young) و همکارانش کسب‌و‌کار ساخت و ساز و مهندسی کامپیوتر را می‌شناختند، اما در مورد مدیریت سازمانی اطلاع چندانی نداشتند. بنابراین زمانی که استارت‌آپ خود به نام PlanGrid شروع کردند، (استارت‌آپی که نقشه ساخت و ساز را دیجیتالی می‌کند) تصمیم گرفتند تا آن را بدون هیچ عنوان یا ساختار مدیریتی راه‌اندازی کنند.

یانگ می‌گوید «ما تنها می‌خواستیم این کسب‌و‌کار را با یکدیگر راه‌اندازی کنیم». این امر برای مدتی خوب کار کرد؛ اما سپس...

از دفاع از خود دست بردارید

«زمانی که به ۵۰ کارمند دست یافتیم، یکی از آنها پیش من آمد و در مورد مسیر شغلی خود (منظور رشته مشاغلی که برای نیل به یک هدف شغلی طی کرده است) پرسید. به او نگاه کردم و می‌خواستم بگویم « آیا نمی‌بینی که همه ما در کار غرق شده‌ایم؟ چرا در مورد مسیرهای شغلی خود از من می‌پرسی؟ هیچ کس دیگر مسیرهای شغلی را دوست ندارد!» اما این مسائل مهم است. ساختارهای اساسی کسب‌و‌کار کارایی دارند و مسیرهای شغلی به یک دلیل وجود دارند. بزرگ‌ترین اشتباه ما این بود که تلاش می‌کردیم تا در مورد چگونگی راه‌اندازی کسب‌و‌کار خلاق باشیم، در صورتی که باید تمام تمرکز این خلاقیت را بر محصولمان می‌گذاشتیم».

راه‌حل را تست کنید

«ما می‌توانستیم یک بار از برخی دیدگاه‌های بزرگ پرده برداریم، اما به‌جای آن چندین دپارتمان را جداسازی و رهبران سازمانی را استخدام کردیم. استخدام یک رهبر فروش و انتصاب یک عنوان رسمی به او، مساله‌ای حساس و مهم بود. اما واکنش یا پاسخ منفی وجود نداشت؛ چرا که همه افراد تشنه ایجاد ساختار بودند. افراد می‌خواستند همه چیز را تصاحب کنند اما مالکیت واقعی نداشتند. به‌عنوان مثال، نمی‌توانید یک دپارتمان در پروفایل لینکدین خود قرار دهید. مشاهده چگونگی واکنش پرسنل به ساختارهای دپارتمان این اطمینان را دوباره ایجاد کرده بود که می‌توانیم تغییرات بزرگی ایجاد کنیم».

دوای خود را پیدا کنید

«همکاران موسسم از من خواستند تا مدیر ارشد اجرایی شوم. واقعا مایل به انجام این کار نبودم. سایر موسسین همگی بسیار تحصیل‌کرده‌تر و مسن‌تر از من بودند. اما آنها به من باور داشتند و من را وادار به انجام این کار کردند و این تصمیم درستی بود. PlanGrid در چند سال گذشته بسیار رشد داشته است»

تغییر را تثبیت کنید

«ما یک جلسه بسیار جدی داشتیم که همه افراد سازمان در آن حضور داشتند و نمودار سازمانی واقعی را نشان دادیم. من ساختار معمول را وارونه کردم؛ چرا که به نظر من مهم‌ترین افراد کسانی هستند که کدها را می‌نویسند و با کاربران صحبت می‌کنند. بنابراین آنها در راس سازمان و رهبران سازمانی در پایین آن قرار می‌گیرند. اگر مساله یا سوالی وجود داشته باشد، باید به مدیران، روسا و در نهایت به من ارجاع داده شود. اکنون ما ۲۳۰ کارمند داریم و همه می‌دانند که برای کجای نمودار سازمانی متناسب هستند».

۵۱۰ هزار دلاری که کریستا فریمن از سرمایه‌گذاران فرشته دریافت کرد برای او بسیار سودمند بود: این پول به او کمک کرد تا بستنی‌های تولید شده با دست (Phin & Phebes) در فروشگاه‌های سراسر نیویورک توزیع شوند. پس از چهار سال، او برای گسترش برندش آماده بود؛ اما استطاعت مالی برای آن را نداشت. وقتی او ترکیبات بستنی را خریداری می‌کند، شش ماه زمان صرف می شود تا مشتریانش به او پول پرداخت کنند. او می‌گوید «وقتی محصول تولید می‌شود، حساب و کتاب هزینه‌ها از دستم درمی‌رود.»قطعا، او می‌توانست از یک وام‌دهنده سنتی درخواست وام کند، اما حداکثر اعتبار به‌طور متوسط کمتر از ۲۵۰ هزار دلار است. اما او به پول بیشتری نیاز داشت. او زمان برای تامین یک وام بانکی نداشت.و اینجا بود که P۲Binvestor به کریستا کمک کرد. P۲Binvestor یک وام‌دهنده آنلاین است که چرخشی مدرن در فاکتورینگ (factoring) ایجاد کرده است.

در این مورد، این وام‌دهنده حداکثر اعتباری معادل ۵۰۰ هزار دلار به فریمن داد. با این پول، او می‌توانست کسب‌وکارش را رشد دهد و در مورد جریان نقدینگی نگران نباشد. P۲Binvestor حداکثر اعتبار از ۲۵۰ هزار دلار تا ۱۰ میلیون دلار، برای تولیدکننده‌های غذا، عمده‌فروشان، شرکت‌های نرم‌افزاری و دیگر استارت‌آپ‌های بنگاه به بنگاه ایالات‌متحده آمریکا ارائه می‌دهد. برای واجد شرایط بودن، باید حداکثر یک سال از عمر استارت‌آپ‌ گذشته باشد؛ و حداقل ۵۰۰ هزار دلار درآمد سالانه یا ۵۲۰ هزار دلار درآمد ماهانه داشته باشد.

سپس P۲Binvestor به وثیقه نگاه می‌کند؛ (مانند لیست موجودی، قراردادهای مشتری دریافتنی و مداوم) تا اندازه وام مورد نظر را تعیین کند.کریستا مورگان، یکی از موسسین و مدیر ارشد اجرایی P۲Binvestor می‌گوید «ایده اصلی ما این است که فراهم کردن یک میلیون دلار را مانند فراهم کردن ۵۰ هزار دلار آسان کنیم.»از زمان شروع این وام‌دهنده مستقر در شهر دنور، در سال ۲۰۱۴، توانسته است ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار را به ۸۲ شرکت گسترش دهد. متوسط وام ۷۵۰ هزار دلار است.

این وام‌دهنده چگونه کار می‌کند؟

به‌طور سنتی فاکتورینگ از نظر تکنیکی یک وام نیست؛ بلکه شرکتی که به پول نیاز دارد (مثلا شرکتی که بستنی تولید می‌کند) سفارش‌های مشتریانش را ( از کسانی که بستنی می‌خواهند) به یک نهاد مالی پایین‌تر از قیمت معمول می‌فروشد (مثلا ۹۰ سنت برای هر ۱ دلار ارزش سفارش‌ها). با این روش، شرکت بستنی‌سازی پول لازم برای انجام سفارش‌ها را دارد و شرکت مالی برای جمع‌‌آوری صورت‌حساب‌ها مسوول است. P۲Binvestor به شیوه‌ای مشابه کار می‌کند؛ به این صورت که صورت‌حساب‌های یک شرکت را ارزیابی می‌کند. اما به‌جای اینکه تمام سفارش‌ها را بخرد، حداکثر اعتبار را گسترش می‌دهد. P۲Binvestor طیف نرخ‌های از ۱۲ تا ۱۸ درصد را بر حسب سال محاسبه می‌کند؛ در حالی که ریسک اعتبار امن‌تری برای شرکت ایجاد می‌کند.

قرض‌گیرندگان یک قرارداد یک ساله برای حداکثر اعتبار امضا می‌کنند و اگر قرض‌گیرنده میزان اعتبار جدیدی با یک بانک باز کند، هیچ جریمه‌ای برای بازپرداخت زودتر در نظر گرفته نمی‌شود. در کنار پوشش هزینه‌های عملیاتی و صورت پرداخت در صورت لزوم، میزان اعتبار به Phin & Phebes کمک خواهد کرد تا امسال بستنی‌های خود را به ارزش دو میلیون دلار به بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه در ایالات‌متحده (از جمله Whole Foods، Safeway و والمارت) به فروش برساند. فریمن می‌گوید: «امسال توانسته‌ایم درآمد خود را حدود ۱۷۰ درصد بالا ببریم.»

دو کارآفرینی‌که ساختار‌های سنتی را درهم شکستند