گردشگری برای همه در سرزمین ماتادورها
زهرا آزموده در اسپانیا ابتکارات فراوانی وجود دارد که موجب کاربردی کردن فرهنگ گردشگری برای همگان شده است. از جمله این موارد می‌توان به هموارسازی مسیرها، خدمات مخصوص افراد کم‌توان، تجهیزات کاربردی و راهنماهای دردسترس اشاره کرد که موجبات تسهیل گردشگری را برای همگان فراهم آورده است.
در اینجا به برخی از خدماتی اشاره می‌کنیم که در شهرهای بزرگ اسپانیا به افراد معلول ارائه می‌شود:
مادرید را با تورهای متفاوتی که در شهر برپا می‌شود کشف کنید
امروزه در زمان‌های به خصوص تورهایی در مادرید برگزار می‌شود که افراد با معلولیت‌های مختلف قادر به شرکت در آنها هستند. تورها به گونه‌ای‌ است که برای افراد با معلولیت‌های جسمی، روحی و روانی، بینایی و شنوایی قابل استفاده است. دیدن نقاط باستانی شهر روی ویلچر بدون نگرانی از فروریختن بناهای تاریخی، کشف مناظر نایاب، تجربه شرکت در مراسم باستانی به خصوص و بسیاری از این موارد، همه از مزایای شرکت در این تورها است که با راهکارهای مخصوصی شرکت در این‌گونه مکان‌ها را برای افراد معلول ممکن کرده است.
علاوه بر اینها موزه‌های بزرگی چون موزه پرادو و موزه هنر ملی رین سوفی تجهیزات مورد نیاز افراد معلول را در داخل موزه تعبیه کرده‌اند. همچنین موزه‌ای‌ در سطح شهر وجود دارد که تنها برای افراد معلول ساخته شده است. در این موزه این گروه می‌توانند علاوه‌بر مشاهده اشیای تاریخی، لحظات حساس تاریخی را نیز تجربه کنند؛ مانند احساس بودن در قصر پادشاهی مادرید یا قصر الحمبرا در گرانادا و همچنین احساس لمس کردن آبی که از آبریزگاه شهر سگوویا می‌گذرد بدون اینکه در آنجا حضور داشته باشند.
در بارسلون با ویلچر کجا می‌توانیم برویم
از مکان‌های دیدنی بارسلون آثار گائودی، مدرنیسم روت و همچنین کلیساهای بزرگ است، تمامی‌این اماکن برای افراد با مشکلات حرکتی مجهز است. در مدرنیسم روت شما می‌توانید از دیدن آثار گائودی همچون خانه‌های کاسا باتلو و لاپدررا لذت ببرید. همچنین شما می‌توانید کاکتوس‌های غو‌ل‌آسای خانواده ساگورا و گوئل پارک را از نزدیک ببینید. تمامی‌این اماکن از آثار ثبت شده در سازمان ملل هستند. سه مورد اول دارای مدل‌های قابل لمس هستند که بازدید را برای ملاقات کنندگان و به ویژه افراد نابینا جذاب‌تر می‌کند. از مکان‌های جذاب و دیدنی در جنوب بارسلون تپه‌های مونتجویک پارک است، از این نقطه شهر منظره‌ای‌ بسیار زیبا و دوست داشتنی پیدا است. اگرچه دسترسی به ‌این تپه‌ها برای همه افراد ساده نیست، اما با قرار دادن ماشین‌های کابلی حتی افراد با نارسایی‌های حرکتی هم قادر به بازدید از این منطقه زیبا هستند. در بیشتر نقاط دیدنی راهنمای صوتی وجود دارد که به معرفی آثار و مجسمه‌ها برای بازدیدکنندگان می‌پردازد.
شهرهای آزاد اسپانیا
شهرهای زیادی در اسپانیا وجود دارد که معماری‌های فوق العاده‌ای‌ دارد، اما کمتر دیده می‌شوند. از جمله‌ این شهرها می‌توان به شهر ساراگوزا در شمال شرقی اسپانیا اشاره کرد که مجسمه‌های باستانی زیادی دارد. تمامی‌این اماکن مجهز به مسیرهایی هستند که برای افراد با معلولیت‌های حرکتی تعبیه شده است. از مهم ترین نشان‌های شهر کاخ پادشاهی ال پیلار و ساختمان‌ها در این مکان هستند. از دیگر مناطق دیدنی شهر کلیسای بزرگ سان سالواردور است که افراد دارای معلولیت با کمک یک همراه قادر به بازدید از آن هستند. شهر والنسیا نیز شامل مجسمه‌های قدیمی‌زیادی در مسیر گذشته حرکت رودخانه توریا است. مسیرهای تاریخی که در والنسیا وجود دارد نقش مهمی‌در تاریخ ادبیات این شهر دارند. تمام این مسیرها مجهز به راه‌هایی برای عبور ویلچر و چرخ گردان هستند که بازدید را برای افراد معلول حرکتی ساده می‌کند. سالامانکو دیگر شهر تاریخی اسپانیا است که دارای نقاط تاریخی بسیاری است که در یونسکو ثبت شده‌اند. اماکن دیدنی این شهر دارای مسیرهای عبوری ویژه و رمپ برای عبور افراد معلول است به گونه‌ای‌ که بازدید از کلیساهای دیدنی شهر و ساختمان‌های تاریخی در این شهر برای این افراد به سادگی بازدید از میدان اصلی شهر است. ابتکارات زیادی در اسپانیا وجود دارد که نقاط دیدنی و تاریخی این کشور را برای همه افراد قابل دسترس می‌کند. نمونه‌ای‌ از این ابتکارات دیوار شهر آویلا در مرکز اسپانیا است. در همایش بین‌المللی گردشگری که به تازگی برگزار شده، این مکان بلندترین مکان در دسترس برای افراد معلول شناخته شده است. از دیگر جاذبه‌های اسپانیا برای افراد معلول بازدید از غارهای دیدنی است. این غارها که دقیقا کپی از نمونه اصلی غارهای تاریخی هستند در شمال اسپانیا در ناحیه کانتابریا ساخته شده‌اند. علاوه‌بر آنچه گفته شد روش‌های بی‌شمار دیگری برای گسترش گردشگری در اسپانیا به کار گرفته که هدف اصلی استفاده از این روش‌ها حذف هر گونه مانع ارتباطی میان شهرها است. برای این منظور در میان شهرهای این کشور مسیر‌های ارتباطی مختلفی ایجاد شده است که دسترسی را برای گردشگران ساده‌تر می‌کند. شما می‌توانید، در اسپانیا با مراجعه به اداره گردشگری هر مکانی که سفر می‌کنید از اطلاعات گردشگری منطقه مورد نظر آگاه شوید و به‌این ترتیب از سفر خود لذت ببرید.