این روزها رعایت حریم خصوصی در دنیای اینترنت و البته وسایل الکترونیک نظیر گوشی، ‌تبلت و... از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از ما عضو سرویس‌های مختلف اینترنتی نظیر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ابری گوناگونی هستیم، بنابراین باید تنظیمات حریم خصوصی هر کدام از این شبکه‌ها یا سرویس‌ها را برای محافظت بیشتر از عمومی نشدن عکس‌های شخصی خود به خوبی یاد بگیریم. فراموشی اینترنت
قابل اعتماد‌ترین راه، اجتناب از ساخت یک پروفایل در رسانه‌‌های مجازی برای اعضای خانواده و فرستادن عکس آنها در آغوش تکنولوژی است. یک دوربین خوب بخرید و عکس‌ها را در یک آلبوم خانوادگی و فیلم‌ها را در یک جای مخصوص قرار دهید. نقطه قوت: نیازی نیست هیچ رمز عبوری به یاد داشته باشید و مراقب تنظیمات مختلف حریم شخصی شبکه‌های مختلف باشید. می‌توانید لحظه‌های خوب خانوادگی را با دوستان خود در هر لحظه شریک شوید و نیازی به اینترنت ندارید. احتمال سو‌ءاستفاده توسط هکر‌ها و افراد سودجو نیز برطرف می‌شود.نقطه ضعف: مسلما گرفتن عکس‌ها و چاپ کردن آنها و همچنین ضبط کردن فیلم‌ها هر کدام از اینها ممکن است باعث مقداری هزینه برای شما باشند. جا گذاشتن آلبوم خانوادگی در یک محل می‌تواند تمام حریم خصوصی شما را به باد بدهد و البته فیلم‌ها را نمی‌توانید در یک آلبوم بگذارید.
سرویس‌های ابری
سرویس‌های ذخیره‌ساز ابری به شما اجازه می‌دهند تصاویر خود را در قالب آلبوم‌هایی در فضای ابری ذخیره کنید و به کسانی که حتی عضو سرویس شما نیستند نشان دهید (برای مثال سرویس ابری دراپ‌باکس). اگر اقدامات حیاتی و مهم را انجام دهید، می‌توانید خیالتان از لو نرفتن تصاویر و مورد حمله قرار نگرفتن توسط هکر‌ها راحت باشد.چندی پیش، لو رفتن عکس‌های خصوصی بازیگران معروف آمریکایی در سرویس آی‌کلود اپل بسیار خبر ساز شد. اگر دوست دارید عکس‌هایی که در سرویس ابری اپل ذخیره می‌کنید به‌صورت عمومی قابل مشاهده نباشند، به اپلیکیشن iPhoto بروید، سپس Preferences را پیدا کنید و بعد از آن با انتخاب Photo Stream گزینه «Shared photo stream» را غیر فعال کنید. اگر این گزینه روشن باشد، شما می‌توانید تصاویر استریمی خود را با اعضای آی‌کلود و حتی کسانی که عضو این سرویس نیستند به اشتراک بگذارید.اضافه و حذف کردن عکس‌های مختلف در این سرویس‌های ابری راحت است و با مقدار حافظه‌ای که از این سرویس‌ها در اختیار دارید می‌توانید تعداد زیادی عکس‌ را در آنها نگهداری کنید. اگر تنظیمات حریم خصوصی سرویس مورد استفاده خود را جدی بگیرید، مشکلی پیش نخواهد آمد.نقطه قوت: راحتی در استفاده. خیلی کم پیش می‌آید که چیزی را به اشتباه به اشتراک بگذارید. بدون آگهی. فضای ابتدایی رایگان و قیمت تقریبا مناسب بعضی سرویس‌ها برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی.نقاط ضعف: ادوارد اسنودن فاش کننده معروف جاسوسی‌های گسترده آمریکا اکثر سرویس‌های ابری و مخصوصا دراپ‌باکس را «دشمن حریم خصوصی» می‌خواند. او سرویس Spideroak را برای محافظت در برابر هکر‌ها و جاسوس‌های کامپیوتری توصیه می‌کند. این سرویس بسیار شبیه به دراپ‌باکس کار می‌کند با این تفاوت که در اکانت رایگان می‌توان از رمز عبور محافظت شده برای تصاویر اشتراکی استفاده کرد.
فیس‌بوک
اگر از فیس‌بوک زیاد استفاده می‌کنید برای انجام تنظیمات حریم خصوصی باید در ابتدا روی آیکون کوچک قفلی که در بالا و سمت راست صفحه وجود دارد کلیک کنید. Privacy را انتخاب کنید و سپس محدوده کسانی را که می‌توانند پست‌های شما را مشاهده کنند، تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید دوستان خود را تنها برای دیدن تصاویر و چیز‌هایی که به اشتراک می‌گذارید انتخاب کنید.قدم بعدی این است که همه چیز‌هایی را که در تایم‌لاین و تگ‌‌گذاری‌ها وجود دارد فعال کنید و هر چیزی که سوال شده چه کسی بتواند پست‌های اشتراکی شما را ببیند، گزینه Friends را انتخاب کنید.حال می‌توانید یک Friends List بسازید و عکس‌های خانوادگی را با دوستان صمیمی خود و اگر دور از خانواده خود هستید، با خانواده نیز به اشتراک بگذارید. نکته مهمی که باید همواره در ذهن داشته باشید این موضوع است که با تمام گزینه‌های مختلف حریم شخصی و تنظیمات امنیتی، زمانی که عکسی را در محیط آنلاین آپلود می‌کنید، این تصویر قابل دانلود یا اسکرین‌شات گرفتن به وسیله هر کسی خواهد بود که به آن تصویر دسترسی پیدا کند. ممکن است این عکس پخش شود، در سایت‌های دیگر آپلود شود، با تغییر آن بتوان برای اهداف غیرقانونی استفاده کرد و غیره. حتی اگر تمام تنظیمات را درست انجام دهید، هیچ‌گونه تضمینی بر امنیت این شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و از طرفی اطمینان شما به افرادی که تصاویر خصوصی خود را با آنها به اشتراک می‌گذارید بسیار مهم و حیاتی است.یک انتخاب ترکیبی نیز می‌تواند ادامه استفاده شما از عکس‌های دیجیتالی باشد؛ اما فقط برای ذخیره و ویرایش‌ آنها در محیط کامپیوتر. یا اینکه تصاویر خانوادگی و شخصی خود را بر روی‌هارددیسک بریزید یا اینکه در کامپیوتر خود یک آلبوم آنالوگ درست کنید. با اینکار تصاویر دیگر در محیط آنلاین قرار نمی‌گیرند و هم از خطرات محیط آنلاین و هم مشکلات داشتن عکس‌های فیزیکی راحت خواهید شد.حالا اگر خواستید عکسی را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید روی آیکون سر وشانه ای که در کنار تاریخ وجود دارد کلیک کنید، منوی کشویی را بزنید و لیست دوستان (فرند لیست) خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اینکار هر بار پس از اشتراک‌گذاری عکس‌های مهم باید انجام شود. همچنین هیچ‌گاه اطلاعات محل قرار گیری (location info) خود را به اشتراگ نگذارید.
نقطه قوت: اشتراک‌گذاری ساده و سریع
نقطه ضعف: تنها با افرادی که اکانت فیس‌بوک دارند می‌‌توانید تصاویر خود را به اشتراک بگذارید. ممکن است تصاویر اشتراکی دانلود یا اسکرین شات گرفته شود و حریم خصوصی شما نقض شود. شبکه اجتماعی فیس‌بوک اطلاعات زیادی از شما، خانواده و فرزندان شما به‌دست خواهد آورد و این اطلاعات ممکن است در دسترس دیگر افراد سودجو و سوءاستفاده گر قرار گیرد و شما اصلا با این موضوع راحت نباشید.