کارآفرینان؛ از شلوار جین تا جست و جوی هنرهای تجسمی

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

کارگاه کتان Raleigh اخیرا توسط جایزه بین‌المللی انجمن طراحان آمریکا (CFDA) پذیرفته شده است. ویکتور لایتویننکو و سارا یاربورو کارگاه رالی را در سال ۲۰۰۷ در زادگاهشان، شهر رالی، بنیان گذاشتند. این تیم زن-شوهر، تکنیک‌های تولید سنتی جین را از طریق مجموعه‌ای از دوره‌های کارآموزی غیررسمی و کارگران سابق کارخانه آموختند. جین‌ها، مجموعه و لوازم جانبی کارگاه رالی دنیم، همگی در ایالات متحده و با تمرکز بر طراحی، فرآیند و مهارت تولید می‌شود. این زوج مفتخرند که جین‌ها را با روش قدیمی و با استفاده از تکنیک‌های قدیمی تولید می‌کنند اما از مدل‌های مدرن استفاده می‌کنند.این زوج در ابتدا عاشق هم شدند، سپس با یکدیگر ازدواج کردند و شرکت denim label را تاسیس کردند. ویکتور لایتویننکو و سارا یاربورو زمانی خود را کارآفرین یافتند که تلاش کردند تا جین‌هایی طراحی کنند که نسبت به آنچه در فروشگاه‌ها بود، تناسب بهتری داشته باشد. شانس ملاقات با بارنیز «Barneys» (به لطف معرفی یکی از دوستان) در سال ۲۰۰۹ باعث شد تا آنها به یک پلت‌فرم ملی تبدیل شوند. سال گذشته کسب‌و‌کار آنها ۲ میلیون دلار درآمد داشته است. این زوج در مورد همکاری‌شان هم از نظر حرفه‌ای و هم شخصی صحبت کرده‌اند که در زیر می‌خوانید:

سارا یاربورو: راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار با ویکتور واقعا فوق‌العاده است؛ اما باید اعتراف کنم که دو سال اول شروع کارم بسیار سخت بود. ما تصور می‌کردیم که هر تصمیمی باید ۵۰-۵۰ باشد؛ اما این کار واقع‌بینانه نیست. ویکتور برون‌گراست و روابط کسب‌وکار مانند تامین مالی و منبع‌یابی را انجام می‌دهد. من بیشتر تمایل به درون‌گرا بودن دارم و پشت صحنه، روی طراحی محصول و حمایت از عملیات کار می‌کنم. مردم دوست دارند جنس کمتر اما بهتری بخرند و در مورد چگونگی محصول هیجان‌زده هستند. در شروع کار تمرکز ما بر مهارت بوده است و مهارت‌‌محور باقی می‌ماند؛ اما نباید طبق فنون قدیمی پیش برود. قبلا کارخانه‌های بسیار زیادی از شرکت دنیم در شمال غربی کالیفرنیا بود و زمانی که تولید به خارج از کشور فرستاده شد، این کارخانه‌ها بسته شدند.

لایتویننکو: تصور ما این بود که می‌توانیم افرادی را استخدام کنیم که تجربه داشتند و به این صنعت قدرت دوباره بدهیم؛ اما زمان زیادی طول کشید و کارخانه‌ها بسته شدند و آن افراد به سمت مشاغل دیگر رفتند یا بازنشسته شدند. اما ما افرادی را در شهر رالی پیدا کردیم که می‌خواستند با دست‌هایشان کار کنند و چیزهایی بسازند؛ آنگاه بود که این فرآیند را به آنها آموختیم.

یاربورو: این آموختن برای هر دوی ما مفید بود. بنابراین ما حجم گردش کارکنان کمتری نسبت به کارخانه سنتی داشتیم.

لایتویننکو: در زمان شروع، هیچ تخصصی نداشتیم. من در ابتدا کار کردن برای فرد دیگری را پیشنهاد دادم که آن کار را انجام می‌داد.

یاربورو: این سریع‌ترین روش برای یادگیری چیزی است که آن را نمی‌دانید و زمانی که مشاورها را پیدا می‌کنید، سوالات بسیار مشخص بپرسید که منجر به پاسخ‌های خیلی خاص شود. ما در سال ۲۰۰۹ با بارنیز آشنا شدیم. این کار برند ما و شیوه‌ای که برای تولید آن انجام می‌دادیم را قانونی کرد. ما افرادی داریم که هنوز جین‌هایی را می‌پوشند که ۱۰ سال پیش از ما خریده‌اند و این نشان‌دهنده کیفیت جنس ماست.