هوای بازار مسکن پاییزی می‌شود؟
فرید قدیری دبیر گروه مسکن اول همین هفته‌، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای درباره وضع جوی فصل پاییز، از تداوم گرمای هوا در هفته‌های پیش‌رو خبر داد و در واقع پیام داد، پاییز امسال برخلاف ظاهر و باطنی که دارد، خواهد بود.اما در بازار مسکن پاییزی، این تضاد به احتمال خیلی زیاد وجود نخواهد داشت!
پیش‌بینی‌هایی که این روزها از سوی کارشناسان اقتصادی درباره وضعیت قیمت‌ مسکن در فصل آینده می‌شود حکایت از سردشدن تب معاملات و افت بیشتر قیمت‌ها دارد.
در این بازار از اوایل شهریورماه قیمت‌ها شروع به کاهش کرد و به‌رغم مقاومتی که دلالان و بسازوبفروش‌ها به خرج دادند، قیمت انواع آپارتمان مسکونی - نوساز و چندسال ساخت- به‌صورت محسوس پایین آمد.
هر چند در برخی مناطق تهران میزان کاهش اخیر قیمت مسکن نامحسوس عنوان می‌شود یا حتی واسطه‌های بازار با قفل کردن فایل فروش در بنگاه‌ها، این‌طور وانمود می‌کنند که فروشنده‌ نایاب شده، اما انتظار می‌رود با شروع پاییز سطح قیمت مسکن با شیب تندی فروکش کند.
شواهد افت قیمت مسکن در هفته‌های اخیر را می‌توان به‌راحتی در بازار پیش‌فروش مشاهده کرد. برخی بسازوبفروش‌های فعال روی زمین‌های بزرگ متراژ در تهران، اخیرا پیش‌فروش را دوباره فعال کرده‌اند، طوری‌که قیمت‌های پیش‌فروش پایین‌تر از قیمت فروش واحد مشابه، اعلام می‌شود.
این وضعیت نشان می‌دهد طرف عرضه پیغام کاهشی بازار را خیلی زود دریافت کرده تا از ضرر و زیان احتمالی در زمان تحویل واحدها، در امان بماند. با این حال، بعید است این روزها پیش‌خریداری در بازار وجود داشته باشد!