آقایی: قهرمانی درمشت ما بود اگر فغانی اجازه می‌داد
سیدیاسر رضوی نقش تاثیرگذار فغانی در دو بازی تراکتور و از دست رفتن 4 امتیاز با قضاوت‌های این داور بین‌المللی کشورمان حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده است. اتفاقی که مسبوق به سابقه بود. بازی سپاهان و تراکتور و درحالی که تراکتور بازی را جلوست داور یک پنالتی مشکوک ازصحنه برخورد سعید آقایی با پریرا مهاجم سپاهان می‌گیرد که باعث تساوی بازی و بعد شکست این تیم می‌شود، اما خطای محرز روی بهزادکریمی در محوطه 18 قدم را نمی‌بیند. به همین بهانه و مطرح شدن پرونده آن بازی خاص توسط تراکتوری‌ها سراغ همان بازیکن رفتیم تا جزئیات آن بازی را بار دیگر بازخوانی کنیم. آقایی می‌گوید حتما چیزی بوده که رئیس‌جمهوری ورود کرده است اما در کنار اینکه نمی‌خواهد اتهامی به فغانی بزند،توقع دارد جوابی بابت رفع این همه شبهات داده شود.

از فضای تبریز بعد از دست رفتن جام شروع کنیم. از حال و هوای مردم این شهر و طرفداران تراکتور بگو.
خب طبیعی است که همه ناراحت هستند اما خدا را شکر مردم کلا از ما راضی هستند و با هرکدام که روبه‌رو می‌شویم به این نکته اشاره دارند که شما بازی خودتان را انجام دادید. اعتراض همه مردم تبریز و طرفداران تراکتور به خبر اشتباهی ۲-۲ سپاهان و به‌خصوص قضاوت فغانی بود که بازی را نه به نفع ما تمام کرد و نه به نفع نفت تهران.
در این بین به اخراج آندو اعتراضی ندارند و او را مسبب از دست رفتن قهرمانی نمی‌دانند؟‌
نه چرا که اصلا نباید اخراج می‌شد. فغانی خیلی بی‌جهت و بعد از گلی که او به ثمر رساند به‌خاطر تاخیر به او کارت زرد داد که اصلا او وقت‌کشی نکرد.
اما از یک بازیکن در این سطح که نقش کلیدی هم در تیمش دارد انتظاری بیش از این می‌رفت؟
بازهم می‌گویم ایشان هیچ حرکتی روی صحنه کارت اول‌ خود انجام نداد که کارت بگیرد. باور کنید اگر آندو اخراج نمی‌شد شک نکنید تعداد گل‌های ما روی ۴ و حتی ۵ می‌رفت. خود نفتی‌ها می‌گفتند اگر آندو اخراج نمی‌شد می‌خواستند دفاع کنند تا بیشتر گل نخورند. بعد از اخراج آندو نیمه زمین ما خالی شد و نفتی‌ها هم روی توپ‌های بلند که نقطه ضعف ما بود تکیه کردند و با نبودن خالد در دفاع دیدید که چه گل‌هایی خوردیم.
واکنش خود آندو بعد از اینکه اخراج شد در پایان مسابقه و در برخورد با بازیکنان و کادرفنی چه بود؟
آندو کاپیتان تیم‌ملی است و جا دارد به او احترام گذاشته شود با این حال او بعد از بازی جوری از همه عذرخواهی کرد که انگار همه تقصیرها گردن اوست در صورتی که اشتباه داوری باعث اخراج او شد و با رفتنش نبض میدان را از دست دادیم.
با این حال یکی مثل حسنی‌خو، معاون وزیر ورزش گفته که این مسائل مطرح شده از سوی تراکتوری‌ها بهانه‌گیری بوده و چرا تا نتیجه 3 بر یک به نفع‌شان بود حواس‌شان به مسائل نبود.
این چه حرفی است که مطرح می‌کنند مگر می‌شود ضعف داوری را نادیده گرفت. شما نگاه کنید وقتی تیم ما ۳ بر یک جلو بود اگر آندو اخراج نمی‌شد و میانه میدان را از دست نمی‌دادیم از وسط این‌طور گل می‌خوردیم. یا اگر پنالتی روی فرید بهزاد کریمی که داخل ۱۸ قدم اتفاق افتاد و فغانی کنار او ایستاده بود و کوچک و بزرگ گفتند پنالتی بوده را می‌گرفت ما الان بازنده بودیم. اصلا این‌طور نیست و حرف‌های ما واقعیت است نه بهانه‌گیری!
به مساله خوبی اشاره کردی. در بازی برابر سپاهان فغانی خطایی را از طرف تو روی پریرا پنالتی گرفت که به‌زعم اکثر کارشناسان پنالتی نبود اما این داور در تبریز خطای آشکار روی بهزادکریمی را پنالتی نمی‌گیرد. واقعا چرا؟‌
هرچند فایده ندارد اما اصلا در آن صحنه من کوچک‌ترین برخوردی با پریرا نداشتم که فغانی آمد و به من کارت زرد داد و یک پنالتی برای سپاهانی‌ها گرفت. شما صحنه‌های خطای روی بهزادکریمی را نگاه کنید آن‌قدر شورت ورزشی او را کشیده‌اند که لباس زیر او معلوم است. حتی علی عزتی که جا دارد به خاطر شخصیت بالایی که دارد از او تشکر کنم بعد بازی به ما گفت صددرصد آن صحنه پنالتی بوده است. فغانی در آن بازی اگر آن پنالتی را نمی‌گرفت ما به راحتی ۲ امتیاز را در اصفهان از دست نمی‌دادیم و جام قهرمانی الان توی مشت‌مان بود. این پنالتی می‌توانست ما را ۴ گله کند و حتی اگر ۹ نفره هم می‌شدیم نفت نمی‌توانست به هیچ وجه به ما ۳ تا گل بزند.
طبق آن‌چیزی که خودت می‌گویی تفسیرت از بازی سپاهان و نفت با قضاوت فغانی که منجر به از دست دادن 4 امتیاز و جام قهرمانی شد چیست و نگاهت به این روند که حتی پای رئیس‌جمهور، وزرای اطلاعات، کشور و ورزش را به میان کشیده چطور است؟‌
در ابتدا جا دارد به‌خاطر ورود آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان که لطف کردند و دستور دادند این مسائل پیگیری شود تشکر کنم. باور کنید قطعا مساله‌ای بود که رئیس‌جمهور خودشان مستقیم ورود کردند و دستور پیگیری را به وزرای خودشان دادند. نمی‌خواهم به آقای فغانی اتهامی بزنم اما دوست دارم این ماجرا روشن شود و اگر حرف و حدیثی است مشخص شود که چه بوده است. این وظیفه من نیست که حرفی بزنم اما فدراسیون و کمیته انضباطی باید در این مقطع یک پاسخ مناسب به این همه شبهه هواداران تراکتور و مردم تبریز بدهند.
تو به‌خاطر تعویضت در دقایق پایانی باید حتما بدانی چه شد که خبر 2-2 به ورزشگاه و سپس به زمین رسید و آن مسائل را رقم زد؟‌
وقتی به‌خاطر پا درد تعویض شدم روی نیمکت دراز کشیده بودم و نمی‌دانم یک لحظه چه شد که کل نیمکت با هم گفتند بازی سپاهان ۲-۲ شده و تونی هم بنده خدا می‌خواست بازی را حفظ کند تا با همین نتیجه ما قهرمان شویم. در مورد دیگر مسائل که می‌گفتند اینترنت قطع بوده و رادیو جواب نمی‌داده و این‌طور مسائل باید هواداران بگویند چون ما که درون زمین بودیم از این ماجراها که خبر نداشتیم.
می‌گفتند بعد بازی در رختکن یکسری درگیری‌ها بین بعضی بازیکنان و برخی مسوولان تیم به وجود آمده است؟‌
نه اصلا حتی آقای عباسی هم آمد و با اینکه ناراحت بود به همه بچه‌ها روحیه داد و گفت از نظر او ما قهرمان لیگ هستیم. چیز خاصی نبود جز ناراحتی و گریه بعضی بچه‌ها هیچ درگیری به وجود نیامد.
اینکه می‌گویند پسر تونی در این خبر 2-2 در ردیف متهمان ردیف اول است را قبول داری و واکنش او بعد از پایان بازی چه بود؟
در مورد این مساله اطلاعی ندارم و چیزی نشنیدم که بخواهم در موردش حرفی بزنم. با این حال پسر تونی هم مثل پدرش خیلی ناراحت بود و بعد از یک ساعت که حال‌شان جا آمد به همه بچه‌ها خسته نباشید گفتند.
مسوولان فوتبال کشورمان اعلام کرده‌اند اگر کمیته انضباطی حکم بدهد این بازی تکرار می‌شود. نظرت در این‌باره چیست؟
خوب است اما تکرار هم بشود دیگر چه فایده‌ای دارد وقتی شور و شوق را در دل هواداران و مردم تبریز کشتند. ۱۱۰ هزار نفر در کنار ۲۰ هزار نفر چشم‌انتظار پشت درهای ورزشگاه یادگار امام که با احساسات آنها بازی شد و بدتر از آن وقتی بود که به هواداران از طریق بلندگو گفتند بروید بالا می‌خواهیم جشن قهرمانی را بگیریم. با این حال خدا کند هر مسیری که این جریان طی می‌کند به جایی ختم شود که دل این هواداران را شاد کنیم و شرمنده آنها نشویم.