5 راه برای بدون تعصب نگه داشتن مصاحبه‌هایتان
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
اگر واقعا می‌خواهید بهترین فرد را برای شغل بیابید، بسیار ضروری است که راه‌های ارزیابی هر کاندیدا را دریابید.افراد طبیعتا تعصباتی دارند که به معنی این است که حتی اگر خودتان بخواهید منصف باشید، مغز شما نیاز به زمان زیادی برای بی‌طرف بودن دارد.

ممکن است به‌طور ناخودآگاه اجازه دهید که یک نقطه قوت اصلی بر یک نقطه ضعف یک کاندیدا مسلط شود و تنها آخرین چیزی که مصاحبه شونده می‌گوید را به‌خاطر بسپارد یا حتی متقاضیان خوش ظاهرتر را مورد توجه قرار دهد.البته، هیچ بهانه‌ای برای توجیه مصاحبه‌های غیرمنصفانه وجود ندارد. اگر واقعا می‌خواهید بهترین فرد را برای شغل بیابید، ضروری است که کارهایی را انجام دهید که به شما کمک خواهد کرد تا یک مصاحبه‌کننده بدون تعصب باشید و واقعا هر کاندیدایی را که زیر دستتان است ارزیابی کنید. چگونه می‌توانید واقع‌بینانه این کار را انجام دهید؟ در اینجا چندین ایده را برایتان شرح داده‌ایم.

1- فرآیند را استانداردسازی کنید
پیش از اینکه حتی مصاحبه با افراد را شروع کنید، لیست استانداردی از سوالاتی که قصد پرسش آنها را دارید ایجاد کنید، البته ممکن است جنبه‌هایی از پیش‌زمینه هر کاندیدا که می‌خواهید بیشتر راجع به آن بدانید یا جزئیات بیشتری را بدست آورید وجود داشته باشد، اما هرچه بیشتر بتوانید سطح مصاحبه را برابر و هم‌سطح نگه دارید، به کاندیداها شانس برابری را برای تحت تاثیر قرار دادن شما خواهید داد.به‌طور مثال، تلاش کنید تا مصاحبه را در مکان یکسانی برای همه کاندیداها برگزار کنید. اجازه ندهید برخی حضورا در مصاحبه بیایند و سایرین در اسکایپ حضور یابند. فرآیند مصاحبه را در هر زمان تا جای ممکن مشابه یکدیگر نگه دارید.
نکته زیر را به خاطر داشته باشید: زمان و روش مصاحبه‌ها مهم است، اما اکثر اوقات کار اندکی برای انجام دادن در مورد آن وجود دارد.

۲- نکات خوب را در نظر بگیرید
حافظه بشری به‌طور آشکار غیر قابل اطمینان است. بنابراین، به‌جای تکیه بر توانایی‌هایتان و آماده کردن خودتان برای تعصبات غیر‌عمدی تلاش کنید تا نکات خلاصه‌ای را به‌عنوان پاسخ کاندیداها در نظر داشته باشید. ایده‌آل این است که بیشتر پاسخ‌های دقیق مصاحبه‌شونده‌ها را تا جای ممکن و بدون تفسیر خودتان یادداشت کنید. سپس فورا بعد از مصاحبه، افکارتان را در مورد مصاحبه‌شونده‌ها پیش از پراکنده شدن بنویسید،
در غیر این صورت خواهید بود تا به حافظه غیر‌قابل پیش‌بینی خود اعتماد کنید.

۳- از یک روال خاص استفاده کنید
تعیین کمیت توانایی و تناسب دشوار است اما بهتر است حداقل به‌جای اجتناب از آن برایش تلاش کنید. ایده‌آل این است که پیش از مرحله مصاحبه در فرآیند استخدام، یک روال خاص برای آنچه در این استخدام جدید به دنبالش هستید بیابید. صلاحیت‌هایی مانند مهارت‌ها و تجارب خاص، مهارت‌هایی مانند ارتباطات و کار تیمی و تناسب فرهنگی با شرکت را بیابید.پس از مصاحبه با تمام کاندیداها، طیف و نرخ خاصی به هر فرد بدهید. روالی که تعیین می‌کنید به شما کمک می‌کند تا از اعتبار زیاد دادن به یک تجربه یا صلاحیت خاص اجتناب کنید و این موجب خواهد شد تا همه چیز را به‌طور متناسب نگه دارید.

4- در مورد تصمیم‌تان قضاوت کنید
ممکن است تصور کنید که تعیین یک روال خاص نسبت به اعتماد به احساساتتان در زمان تصمیم‌گیری متفاوت است و البته ممکن است حق با شما باشد. خط مشی‌ها تنها زمانی مفید خواهد بود که شما بتوانید در مورد امتیازات‌تان قضاوت کنید. یک دلیل واقعی برای تکمیل کردن عقایدتان به منظور اجتناب از افتادن در تله تعصبات شناختی داشته باشید؛ این دلایل می‌تواند مانند نکاتی که از پاسخ‌های مصاحبه‌کننده‌ها دریافته‌اید باشد.

5- از دیگران اطلاعات بگیرید
افراد دیگر می‌توانند تاثیر بزرگی در تصمیم شما داشته باشند. گرچه طبق روال خودتان پیش می‌روید و انتخاب‌های خود را قضاوت می‌کنید، بهترین کار این است که برای اجتناب از پیامد خارجی آن را به تنهایی انجام دهید، اما یک بار که آن را انجام دادید، ارزشمند است که ببینید که دیگران چه فکری می‌کنند. ایده‌آل این خواهد بود که شما می‌خواهید واکنش دیگران را برای افزودن اطلاعاتی صرفا دریافت کنید نه اینکه اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده‌اید جمع‌آوری کنید. پذیرش این نکته که ما می‌توانیم بدون تعصب رفتار کنیم حتی زمانی که در تلاش هستیم اینگونه نباشیم دشوار است، اما مطالعات نشان داده است برای غلبه بر این تعصبات تنها اراده کافی نیست بلکه زمان عمل کردن است. در پایان باید متذکر شویم که این فرآیند ممکن است بسیار سخت باشد، اما منصفانه‌تر خواهد بود به علاوه اینکه قطعا با این روش فرد بهتری را برای شغل مورد نظر خواهید یافت.

منبع: Inc