افتتاح نخستین  کارخانه تولید  لپ تاپ و رایانه های بدون کیس در ایران
مقارن با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، مجتمع تولیدی- صنعتی ماتریس با حضور سید حسین هاشمی استاندار تهران، یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و جمعی از مقامات محلی مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، این مجتمع تولیدی که اخیراً در رویداد IMI۱۰۰ جزو ۳۰۰ شرکت برتر ایران در سازمان مدیریت صنعتی شناخته شده است با سرمایه‌گذاری اولیه ۲۵۰ میلیارد ریالی در فاز اول در زمینی به مساحت ۴ هکتار و فضای سرپوشیده ای حدود ۷۰۰۰ متر مربع با سرمایه گذاری شخصی سهامداران و بدون اخذ هیچگونه تسهیلاتی از نظام بانکی در شهرک صنعتی پرند راه اندازی شد. این مجتمع برای اجرای فازهای ۲ و ۳ نیز برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است که در فاز ۲ ماشین‌های تزریق پلاستیک پیشرفته برای تولید بدنه همه محصولات و در فاز ۳ ماشین‌آلات تولید مادربرد و بردهای مدار پیشرفته راه اندازی خواهد شد.
با اجرای این دو طرح تعداد شاغلین این مجتمع تولیدی از ۳۰۰ نفر نیروی فعلی طی دو سال آینده به حدود ۲۰۰۰ نفر افزایش خواهد یافت و سقف سرمایه گذاری را به حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال خواهد رساند.
سید حسین هاشمی استاندار تهران ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این واحد پیشرفته و به روز در استان تهران گفت: فعالیت واحدهایی از این دست زمینه‌ساز تامین کامل نیاز داخلی و ورود ایران به بازار محصولات رایانه‌ای در سطح منطقه است. این طرح که با سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی و با هدف تولیدات صادرات محور در ایران به مرحله اجرا درآمده ، قابل تقدیر بوده و صادرات آن به ۱۴ کشور منطقه در آینده نزدیک بسیار ارزشمند است.
وی افزود: با توجه به این واقعیت که صاحبان سرمایه با روی هم گذاشتن داشته‌های خود و بدون چشمداشت از دولت موفق به راه‌اندازی یک واحد بزرگ و مدرن شده‌اند که برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است می بایست موانع پیش روی این صنعت برداشته شود تا فاز ۲ و ۳ مجتمع به مرحله بهره برداری برسد و اشتغال بیشتری را شاهد باشیم.
دقت در طراحی ساختار تولید و به روز بودن ماشین‌آلات ماتریس هم یکی از مواردی بود که تحسین هاشمی را برانگیخت و او را که زمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بوده بر آن داشت تا این واحد را با واحدهای همگن در کشورهای صنعتی مانند آلمان و ژاپن مقایسه کند.براساس این گزارش تولید ملزومات رایانه‌ای در زمره صنایع فوق‌پیشرفته و زیر ساختی، بسترساز ورود به حوزه سخت‌افزارهای پیشرفته تلقی می‌شود و توانمندی‌های ماتریس در این حوزه تحسین بازدیدکنندگان را برانگیخت. بی‌رقیب بودن ماتریس در ایران و منطقه باعث شده این شرکت ایرانی در موقعیتی بی نظیر برای ورود به بازارهای فرامرزی و تامین نیازهای منطقه ای قرار گیرد به طوری که براساس برآوردهای انجام شده این شرکت پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه را دارد که بررسی های میدانی برای تحقق این هدف در دست انجام است.
بر اساس اظهارات مدیر عامل، ماتریس به عنوان اولین واحد تولیدکننده رایانه بدون کیس و لپ تاپ در کشور، پس از ۲۲ سال فعالیت در حوزه بازرگانی و واردات گام به عرصه تولید نهاده و در تلاش است با رسیدن شرکت به ظرفیت حداکثری، ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین نماید. وی افزود: با مذاکرات انجام شده امید می رود محصولات این شرکت به ۱۴ کشور منطقه صادر گردد که پیش بینی می شود با تحقق این هدف طی ۲ سال آینده صادرات در این حوزه به حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون دلار برسد.
در ادامه این مراسم یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز واحد تولیدی ماتریس را از نظر سرعت قابل توجه در ساخت و ساز و پیاده کردن دقیق پروژه تولیدات موفق رایانه ای به ویژه در زمینه ساخت نوت بوک بی نظیر توصیف کرد و با اشاره به نیاز بازار کشور به این محصولات آمادگی این سازمان را برای کمک به اجرای فازهای بعدی مجتمع تولیدی ماتریس اعلام کرد.
در حالی که بازار داخلی تشنه محصولات رایانه ای پیشرفته است، ماتریس با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه انواع رایانه همراه، تبلت و رایانه های بدون کیس و دفتر خدمات پس از فروش گسترده در کلیه استانها می تواند ضمن اشتغالزایی از خروج مبلغ چشمگیر ارز ازکشور جلوگیری نماید.
مدیران مجتمع تولیدی ماتریس یکی از مشکلات این صنعت را تعرفه گمرکی صفر لپ تاپ ( حقوق گمرکی ۴ درصد به علاوه سود بازرگانی صفر درصد) می دانند و این در حالی است که در مورد محصولات تولیدی مشابه تعرفه گمرکی حداقل ۲۰ درصد می‌باشد. مدیران شرکت امیدوارند متولیان و مسئولین جهت کمک به ایجاد اشتغال و جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور و کمک به این صنعت نوپا که برای نخستین بار در کشور احداث شده است در راستای سیاستهای کلی نظام چاره اندیشی نمایند.
گله مندی دیگری که مدیران این مجتمع تولیدی دارند این است که عده‌ای، توانمندی مهندسین ایرانی در حوزه سخت افزار را به سخره می گیرند و بعضا اعلام می نمایند که تولید یا باید صددرصد باشد یا در همان ابتدا متوقف گردد. لذا با سنگ اندازیها و برخی لابی گری های گسترده سعی در دلسرد کردن مهندسین و مدیران این شرکت و مسئولین دارند تا این صنعت نوپا را در نطفه نابود کنند.
بدیهی است در صورت انجام حمایتهای لازم توسط مسئولین، این امر مشوقی خواهد شد که سایر بازرگانان نیز به سمت سرمایه گذاری در تولید محصولات حوزه فناوری اطلاعات ترغیب شوند.


سید حسن هاشمی: این طرح که با سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی و با هدف تولیدات صادرات محور در ایران به مرحله اجرا درآمده قابل تقدیر بوده و صادرات آن در آینده نزدیک به ۱۴ کشور منطقه بسیار ارزشمند است