سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، تنها نماینده زن پارلمان شهری است، ندا واشیانی هرچند در ابتدای شورای چهارم به واسطه اولین حضور روی صندلی‌های کرم رنگ ساختمان سفید مرکز شهر سعی کرد که با احتیاط و کم صحبت کند، در همان روزهای ابتدایی حجابش در نامه ای مورد نقد قرارگرفت اما رفته رفته با حمایت دیگر اعضای شورای شهر، جایگاه خود را پیدا کرد و در صحن شورا سخنگویی را به عهده گرفت. او نخستین عضو شورای شهر بود که از مشکلات اقتصادی درون شهرداری پرده برداشت و کلید استیضاح شهردار را زد. صدای بلند او درست زمانی که پس از ۱۲ سال شهردار قبلی اصفهان کنار گذاشته شد اولین صدایی بود که عزل او را محکم و رسما اعلام کرد. واشیانی هیچگاه تلاش نکرد که برای ریاست یا نایب رییسی کاندیدا شود بلکه کوشید طبق سوابق دانش آموختگی، بیشتر در حوزه مباحث فرهنگی و زنان صحبت کند و با انصراف از کاندیداتوری نمایندگی مجلس در شاهین شهر خبرساز هم شد. او در آخرین جلسه شورای شهر اصفهان، آلودگی هوا را نشانه رفته و اعتقاد دارد رشد جمعیت بی‌رویه شهری موجب شده سیمای اصفهان هر روز آشفته‌تر و محیط زیست آن نیز آلوده‌تر شود.

علمی

اصفهان، بی‌خبر از انرژی مجانی

اینجا در دانشگاه اصفهان، جایی هست که قلب آینده می‌تپد، دانشکده علوم و تحقیقات و فناوری های نوین! دکتر بهنام مستاجران- متخصص انرژی و عضو هیات علمی این دانشکده در گروه انرژی های نو- تلاش می کند یکی دیگر از کالکتورهای خورشیدی را بسازد. سال ها پیش برای گذراندن دوره های تخصص و فوق تخصص به کانادا رفت، او امیدوار است بر سقف هر خانه در اصفهان، یک آب گرم کن خورشیدی باشد. در شهری که سالی ۳۰۰ روز آفتابی دارد و هر روز گاز و نفت را به برق و حرارت تبدیل می کنند، تا آبی گرم کند، غذایی بپزند و تلویزیونی ببینند، اما از انرژی مجانی بی خبرند. دکتر مستاجران می گوید: اینکه ما در مصرف سوخت فسیلی درنگ نمی کنیم ناشی از عادت است و ترس از تغییر دادن آن! او یک کوره خورشیدی هم طراحی کرده که مثل گل آفتابگردان دنبال آفتاب می چرخد و برای صنایع مناسب است. آزمایشگاه او و دوستانش پر است از نمونه هایی از فناوری های جدید برای استفاده از انرژی های نو اما انگار همان عادت ها!

ساعت ۸ شب است و خورشید بی رمق زمستان چند ساعتی غروب کرده، اما آب گرم آبدارخانه در حد جوش است، می گوید روی سقف هم یک آبگرم کن خورشیدی هست!

فناوری

امیدوار به شهر و مردم

اصفهان خواهرخوانده فرایبورگ است، این شهر بیشتر انرژی خود را از خورشید می گیرد. این را مهندس احمدرضا طاهری اصل می گوید، وی رییس کمیسیون محیط زیست، انرژی های نو و استاندارد در نظام مهندسی اصفهان است، جایی که ساختمان سازها خوب آنجا را می‌شناسند. سال ها از تصویب مقررات ملی ساختمان می گذرد، به گفته طاهری اصل در مبحث ۱۹ این مقررات که بهینه کردن مصرف انرژی را نشانه رفته تا کنون مظلوم مانده چون وقتی کسی اجرا نمی کند، خبری از جریمه و توقف نیست؛ تازه پایان کار هم می دهند. اما حالا که نفس شهر به شماره افتاده، درنگ جایز نیست. طاهری اصل و سازمانش هم منتظر چراغ سبز شهرداری هستند تا حالا نه فقط عایق و پنجره دوجداره را سامان دهند که گواهینامه سبز برای ساختمان صادرکنند، به شرطی که علاوه بر انرژی در مصرف آب و مصالح سازگار با محیط زیست باشند و الگوی مصرفشان در سرمایش و گرمایش با اقلیم اصفهان متناسب باشد. او امیدوار است به شهر و مردمش، به روزهایی کمتر آلوده و مصرف درست انرژی، تا زمستان از پشت یک پنجره دوجداره برگ ریزان و برف باران را تماشا کنند ولی انرژی را بهینه مصرف کنند.

ورزشی

غیر قابل مهار !

توپ در دستانش همچون موم به حرکت در می‌آید و پرتاب توپش چنان سریع به سمت دروازه حریفان می رود که گویی گلوله شلیک شده. سجاد استکی جوان ۲۶ ساله اصفهانی که در مهد هندبال به دنیا آمده حالا در لیگ اروپا می درخشد و با ۶۸ گل زده بهترین گلزن قاره سبز است. او یکی از بهترین بغل چپ های هندبال دنیا است که تیم های مطرح جهان مانند پاری سن ژرمن و بارسلونا برای به دست آوردنش صف کشیده اند. استکی مرد سال هندبال ایران در سال ۹۴ بود و حالا در مثلث فوق العاده هندبالیست های ایرانی اروپا قرار دارد و رسانه ها از او به عنوان ماحصل این ترکیب ایرانی یاد می‌کنند چراکه او در این مثلث بهترین بازیکن اروپا شده است و این اتفاق بزرگ برای اولین بار در ایران و آسیا رخ داده. ضرب دست او چنان است که وقتی از او می‌پرسی برای قطع برق چه کاری می‌کنی؛ جواب می دهد باید توپ هندبال را محکم به سمت منبع اصلی پرتاب کنی تا برق قطع شود! سجاد استکی بازیکن برخاسته از مکتب هندبال سپاهان حالا جهان را خیره به دستانش کرده است. پسر مهار ناشدنی هندبال ایران ، کلید پیروزی های تیم ملی شناخته می شود.

سیاسی


پیروزی پایداری، شکست اصلاحات

حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و برخوار و میمه در دو دوره مجلس نهم و دهم نزدیک به جبهه پایداری است که نامش جزو نمایندگان حمله کننده به علی مطهری مطرح شد، ولی بعدها در مصاحبه ای این مساله را رد کرد و گفت حرف برخورد فیزیکی کذب محض بوده، نظر او در خصوص لغو سخنرانی ها به خصوص سخنرانی مطهری در مشهد این است که این موضوع یک موضوع صرفا سیاسی است. البته او در مورد قطعی آب چند روز پیش اصفهان هم اعلام کرد که ۳۰۰ شهر و روستای اصفهان سه روز آب نداشتند که واکنش بقیه نمایندگان را به همراه داشت. او در جدال لفظی با رییس ستاد مبارزه با قاچاق نیز اعلام کرد که نمره شما از ۲۰ شش شده است و این یعنی شما باید استعفا بدهید. حاجی حالا توسط مجمع نمایندگان استان به عنوان یکی از سه نماینده ای انتخاب شده که قرار است بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را نظارت کنند. وی هفته قبل گفت که حجت‌الاسلام احمد سالک - نماینده اصفهان- اکبر ترکی -نماینده فریدن- و حسینعلی حاجی‌دلیگانی -نماینده شاهین شهر- از سوی اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان به عنوان اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در اصفهان انتخاب شدند. حضور این سه نماینده عضو یا نزدیک به جبهه پایداری در هیات اجرایی انتخاباتی که اصلاح طلبان امید زیادی به آن بسته اند، اولین پیروزی پایداری و اولین شکست اصلاحات اصفهان ارزیابی می شود.