مار آهنی زیر سنگ فرش های نقش جهان
دنیای اقتصاد: هنوز دغدغه های فکری نسبت به خط یک متروی اصفهان تمام نشده و مرکز کلانشهر اصفهان درگیر و دار تقابل مترو و آثار تاریخی است که صحبت از خط دو متروی اصفهان و عبور آن از زیر میدان نقش جهان مدت ها است بر سر زبان ها افتاده است. در حالی که تصور می شد خط یک متروی اصفهان درس عبرت انگیزی برای مسولان و مدیران شهری اصفهان باشد، اما اظهار نظرهای ضد و نقیض در خصوص خط دو و عبور آن از زیر میدان نقش جهان، دوباره ذهن ها را مکدر می کند، چراکه اینبار قرار نیست به پایه های یک کاخ فراموش شده برخورد کنیم یا کشف جدید از آثار به جامانده داشته باشیم بلکه صحبت از عبور مترو از زیر میدان نقش جهان است. میدانی که ثبت جهانی یونسکو شده است و از مشهورترین آثار تاریخی اصفهان و ایران محسوب می شود،
مسئله ای که حتی مطرح کردن آن روی کاغذ هم دل بسیاری از میراث دوستان را می لرزاند و حتی حسن روحانی به عنوان شخص اول اجرایی کشور دستور تدبیر در خصوص عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را صادر کرده است، یعنی اشتباه در خط دو موضوعی نیست که به راحتی قابل حل باشد.

در همین خصوص مدیرعامل قطار شهری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مسیر خط دوی قطارشهری اصفهان در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده است، گفت: مسئولان این سازمان برای اجرای طرح های خط یک و دو قطارشهری اصفهان بیشترین دغدغه را برای حفظ میراث فرهنگی واقع شده در این مسیر ها دارند.
جواد شعرباف ادامه داد: نگرانی درباره خط یک تا حدودی مرتفع شده و درباره خط دو نیز پیشنهاد دور زدن میدان امام(ره) برای بررسی بیشتر به شورای عالی ترافیک ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه گزینه های دیگر شامل عبور از خیابان عبدالرزاق به مراتب بدلیل وجود میراث فرهنگی و بافت قدیمی آن منطقه، بدتر از مسیری است که هم اکنون انتخاب شده است، گفت: به هر حال خط یک و دو قطارشهری اصفهان از محدوده بافت تاریخی اصفهان عبور می کند.
وی با اشاره به هزینه دو میلیارد تومانی مطالعات داخلی و خارجی خط دو متروی اصفهان از پنج سال پیش گفت: به هر حال تا زمانی که از بی تاثیر بودن اجرای این طرح بر میراث فرهنگی اطمینان حاصل و دغدغه های رییس جمهوری و سازمان میراث فرهنگی در این خصوص رفع نشود، آغاز نخواهد شد.
شعرباف یادآور شد: اجرای فاز دو و سه خط مترو نیازمند تکمیل ایستگاه امام حسین (ع) و انقلاب است که این دو ایستگاه نیز بدلیل چالشهای میراثی زمان بر و دارای توقف های طولانی است.
وی استفاده از هنرهای تجسمی و صنایع دستی اصفهان در محوطه داخل ایستگاهها را از برنامه های مهم سازمان قطار شهری اصفهان برای پاسداشت فرهنگ و هنر این شهر بیان کرد. مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه گفت: تاکنون برای اجرای فاز یک خط متروی اصفهان یکهزار و 300 میلیارد تومان هزینه شده و پیش بینی می شود که برای اتمام خط یک در مجموع 700 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه شود. شعرباف زمان افتتاح کامل خط یک قطارشهری اصفهان را به سال 96 موکول کرد و گفت: اتمام ساخت دو ایستگاه باقیمانده امام حسین (ع) و انقلاب در عمق 20 متری حداقل سه سال بطول می انجامد.
وی همچنین با اشاره به شروع انجام آزمایش واگن های مرحله اول خط یک قطارشهری اصفهان از مسیر شهرک قدس تا شهدا احتمال داد در صورت مثبت بودن این آزمایش ها این مرحله تا شهریور امسال به بهره برداری برسد.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد دستگاههای تی بی ام با پایه های سی و سه پل گفت: این خبر کذب است.
وی اظهار کرد: ولی در ماههای گذشته عبور دستگاه تی بی ام از تونل شرقی سی و سه پل انحرافی داشته که همین امر موجب شد که ایستگاه مترو در محدوده اول چهار باغ بالا ۲۰۰ متر جلوتر رود.