آئودی با چراغ راهنمایی حرف می‌زند!

تصور ماشین‌های آینده یکی از خیال‌پردازی‌های شیرینی است که به مهندسان و طراحان کمک می‌کند تا بتوانند نیاز‌های دنیای آینده را درک و به تناسب آن و برای پاسخ گفتن به این سری نیاز‌ها ملزومات لازم را فراهم کنند. در همین راستا فناوری‌ها در خودروهای امروزی هر روز پیشرفت‌های زیادی می‌کند و سامانه‌های ارتباطی در خودروها بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. آئودی اخیرا اعلام کرده است که از روش‌هایی برای ارتباط با چراغ‌های ترافیکی در خودروهایش استفاده خواهد کرد. این خودروها می‌توانند با ایجاد ارتباط و دریافت اطلاعات از چراغ‌های موجود در مسیر بهترین مسیر را برای عبور انتخاب کنند تا کمتر در پشت چراغ‌ها متوقف شوند. این سامانه «اطلاعات چراغ‌های ترافیکی» نام دارد. بسیاری از خودرو‌سازها امکان ارتباط خودرو با اینترنت را فراهم کرده‌اند و از این طریق دامنه وسیله‌ای از امکانات در دسترس راننده‌ها قرار گرفته است. آئودی در این سامانه اهداف مهمی را دنبال می‌کند که عبارتند از کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی در وقت که نیاز امروز جامعه متمدن و پیشرفته است. خودروهایی که مصرف سوخت پایینی دارند راحت‌تر می‌توانند از بحران‌های اقتصادی موفق بیرون بیایند و به دلیل کمتر بودن هزینه استفاده متقاضیان بیشتری می‌توانند داشته باشند. آئودی به‌عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های خوش‌فکر فولکس واگن توانسته است خودروهایی با فناوری بالا و ویژگی‌های فنی کاملا رقابتی با محصولات روز بسازد و آنها را به بازارهای دنیا عرضه کند.

آئودی قصد دارد تا این سامانه را در مدل‌های سال ۲۰۱۷ و مدل Q۷ و A۴ قرار دهد. سامانه مذکور تنها در برخی شهرهایی که هوشمند‌سازی شده‌اند عمل خواهد کرد که شامل برخی شهرهای آمریکا می‌شود و خارج از محدوده‌های هوشمند‌سازی این سامانه‌ها نمی‌توانند عملیاتی شوند. در اولین قدم برای رسیدن به این سامانه نام V۲۱ بر روی آن گذاشته شده است. پیش از این سامانه ارتباط بی‌سیم و فورجی در مدل Q۷ در نظر گرفته شده است و سامانه‌های متعددی از این طریق از راه دور قابل کنترل خواهند بود. در «سیستم اطلاعات چراغ‌های ترافیکی» خودرو بدون دخالت راننده می‌تواند وضعیت چراغ‌ها را در مسیر پیش‌رو در سامانه راهبری خودرو نمایش دهد. در این‌صورت اطلاعات خوبی از ترافیک موجود در مسیر خواهید داشت.

برای درک بهتر این فناوری لازم است تصور کنیم اگر در مسیری انتخاب چراغ‌ها از نظر زمان‌بندی به‌گونه‌ای باشند که باعث افزایش مدت رانندگی شما بشوند، مسیر جایگزین پیشنهاد می‌شود. رانندگی در شهر و در ترافیک باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و اطلاع داشتن از رنگ چراغ‌ها باعث می‌شود تا راننده قبل از رسیدن به چراغ از دنده مناسب استفاده کند و سرعت خود را با تو‌جه به مسافت مانده به چراغ تنظیم کند. در حالتی که هنوز خودروها به سامانه‌های خودران مجهز نشده‌اند، دخالت راننده در این بخش مورد نیاز است تا تصمیم بگیرد که به هشدارها یا اطلاعات دریافتی از نقشه چه واکنشی نشان دهد یا به مسیر پیشنهادی وارد شود یا نه. در آینده با ورود خودروهای خودران و خروج آنها از مرحله آزمایشی این سامانه‌ها بسیار ضروری خواهند بود چرا‌که خودرو می‌تواند با بررسی حالت‌ها و مدت زمان هر چراغ خیابان‌ها و فرعی‌های موجود را انتخاب کند تا در وقت و انرژی صرفه‌جویی شود و اگر مدت زمان عبور از خیابان‌های فرعی بیشتر از مدت زمان انتظار باشد خود در محل متوقف می‌شود و یا با تنظیم سرعت باعث می‌شود تا بدون درجا کار کردن به چراغ برسد.

البته خودرو‌سازان برای کاهش مصرف سوخت در پشت چراغ قرمز فناوری‌هایی را مورد استفاده قرار می‌دهند. می‌توان حالت‌های زیادی برای این سامانه متصور شد اما آنچه اهمیت دارد این است که برای فعال شدنش نیاز به بسترسازی در بخش ترافیک شهری و اتصال چراغ‌ها به اینترنت و نرم‌افزارهای مورد‌نیاز دارد و به نظر می‌رسد راه زیادی تا همه‌گیر شدن در پیش دارد. پیش از این، آئودی از تعاملی شدن خودرو‌هایش در هنگام رانندگی خودکار خبر داده بود و به نظر می‌رسد در این راستا گام‌های زیادی را قصد دارد بردارد. مهندسان دنیای فناوری در ماشین‌ها برنامه‌های زیادی برای خودروهایی که در ۱۰ سال آینده قرار است ساخته شوند، در ذهن دارند و نمونه‌های ابتدایی از این فناوری‌ها را به‌تدریج وارد خودروها می‌کنند. ایجاد ارتباط بین خودرو و محیط و بین دو خودرو در نهایت باید به افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت منجر شود. موضوعی که در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌سراغ خودرو‌سازان خواهد آمد و آنها باید برای آن روز خود را مهیا و آماده کنند.

آئودی با چراغ راهنمایی حرف می‌زند!

آئودی با چراغ راهنمایی حرف می‌زند!