این بارباپاپاهای خانگی
مریم عسگری این روزها با توجه به کاهش متراژ خانه‌ها، بازار کالاهای چندکاره یا چندمنظوره رونق چشمگیری گرفته است. کالاهایی که با وجود حجم کم، کاربردهای گوناگون و البته موثری دارند. نمونه‌اش همین کاناپه‌های تخت خواب شو که طی سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند. در حقیقت مبل‌ یا کاناپه‌های تخت خواب شو مهم‌ترین ابزار برای استفاده مناسب از فضای اتاق خواب‌هایی است که این روز‌ها کتابخانه و لوازم ضروری دیگری را نیز در خود جا داده است. به همین دلیل این کالا روز به روز در بازار محبوب‌تر می‌شود و شاهد عرضه نمونه‌های متفاوت در طرح و برندهای گوناگون در بازار هستیم.اما به واقع چه کاناپه تخت خواب شویی مناسب است و اصلا این کالا مناسب استفاده چه افرادی است و چه نکاتی را باید هنگام خرید این کالا مدنظر قرار دهیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات این مطلب را بخوانید:

درباره کاناپه‌های تخت خواب شو
کاناپه و مبلمان تخت خواب شو از دسته مبلمانی هستند که به‌دلیل قابلیت تغییر شکلی که دارند در محیط‌های کوچک کاربردی مطلوب دارند. این کاناپه و مبل‌ها دارای اهرمی در قسمت پایه هستند که در صورت باز شدن آن مبلمان به یک تخت خواب نرم و راحت تبدیل می‌شود.
در حال حاضر انواع گوناگون کاناپه‌های یک نفره و دو نفره اسفنجی، فومی و بادی در بازار موجودند که هر کدام قیمت خاصی دارند. ضمن اینکه نمونه‌های ایرانی، چینی، ترک، ایتالیایی هم در بازار قیمت‌های متفاوتی دارند.
با توجه به این تنوع بالا در بازار این نوع مبل‌ها انتخاب یک نمونه مناسب نیاز به صرف دقت و رعایت نکاتی دارد که در این قسمت ما به آنها اشاره می‌کنیم.

نکاتی برای خرید
مشخص کردن بودجه: یک اصل اساسی و مهم هنگام انتخاب و خرید هر کالایی مشخص کردن بودجه است. مشخص کردن بودجه برای خرید کاناپه تختخوابشو به شما در انتخاب یک نمونه از میان هزاران مدل و طرح و برند کمک موثری خواهد بود.
ایرانی می‌خواهید یا خارجی: کاناپه‌های تختخوابشو ایرانی دارای کیفیت مطلوبی هستند و قیمت مناسبی نیز دارند؛ اما اگر قصد دارید از میان وارداتی‌ها خرید کنید، باید بدانید که این کاناپه‌ها بسته به اینکه ترک باشند یا چینی یا ایتالیایی یا اینکه یک نفره یا دو نفره، قیمت‌های گران‌تری نسبت به نمونه‌های وطنی دارند.
مساحت اتاق را درست حساب کنید: به یاد داشته‌باشید که در طول روز به فضای کافی اتاق خواب نیاز دارید تا به راحتی به کارهای روزمره‌تان رسیدگی کنید و همچنین به فضایی برای نشستن و استراحت کردن احتیاج خواهید داشت. پس در ابتدا اندازه‌ مناسب مبل‌های تختخوابشو را در ذهن‌تان طراحی کنید سپس شروع به پرسیدن چند سوال از خود‌تان کنید.
برای مثال سوال‌هایی مانند قرار است چند نفر از این فضا استفاده بهینه داشته باشند؟ آیا زوج هستید یا خود به تنهایی از این فضا استفاده می‌کنید؟ چه مدت از روز را به استراحت اختصاص می‌دهید و چه مدت از روز را برای به انجام رساندن کارهایتان سپری می‌کنید؟ متراژ اتاق چه اندازه است؟ آیا متراژ اتاق به شما این اجازه را می‌دهد که از تخت‌خواب‌های سایز بزرگ استفاده کنید؟ ملافه‌هایی که از قبل در خانه دارید چه سایزی دارند؟ و....
به جنس مبلمان بیشتر از طراحی ظاهری اهمیت دهید:درست است که حس زیبایی دوستی در تمام ما وجود دارد؛ اما گاه باید هنگام انتخاب برخی کالاها از این فاکتور صرف‌نظر کرده و فاکتورهای دیگری را جایگزین کرد. به‌عنوان مثال ممکن است یک کاناپه طراحی ظاهری و پارچه‌ای با جنس بسیار زیبایی داشته باشد، اما جنس پارچه مناسب نباشد. در این صورت توصیه می‌شود به سراغ نمونه‌های دیگر که هم جنس محکم و با کیفیت دارند و هم ظاهری زیبا دارند، بروید.
از سویی باید قبل از خرید دقت داشته باشید که بافت نهایی این نوع از مبلمان به صورتی باشد که هنگام خوابیدن روی آنها با سلیقه و ذائقه شما به‌طور کامل هماهنگی داشته باشد. به‌طور کل بافت‌هایی را که نرم و لطیف و مقاوم هستند، انتخاب کنید. همچنین می‌توانید ملافه‌ای را جداگانه برگزینید که به هنگام خواب و استراحت از آن روی تختخواب استفاده کنید.
هنگام خرید، الگو و طرح پارچه مبلی را انتخاب کنید که با اتاق شما هماهنگی داشته باشد، در نظر داشته‌باشید تنوع طرح و بافت این نوع مبلمان در بازار بسیار زیاد است. می‌توانید انواع گل‌دار، راه‌راه، چهارخانه و مدل‌های عروسکی را بنا بر سبک اتاق و نوع کاربرد آن انتخاب کنید.
هنگام خرید کاناپه‌های تختخوابشو به پایه‌های آن دقت کنید. کاناپه‌هایی را خریداری کنید که پایه‌هایش با چسب به بدنه کاناپه محکم شده‌باشد. آن دسته از کاناپه‌هایی که با میخ به بدنه متصل می‌شوند بعد از مدتی شل می‌شود و باعث نامیزان شدن و لق خوردن تخت خواب می‌شوند.
بهتر است به هنگام انتخاب کاناپه مورد نظر، آن را باز کنید و به روی همه نقاط آن بنشینید تا مطمئن شوید که همه نقاط آن مانند مرکز آن نرم و راحت است.
سطح رویی و اطراف کاناپه را به دقت نگاه کنید. سطح کلی کاناپه باید پوشیده از تشک و پارچه باشد تا نرمی و لطافت را به شما منتقل کند. اگر در ساختار نهایی و رویی کاناپه از چوب استفاده شده است، از خرید آن منصرف شوید.
قسمت تختخواب کاناپه را به سمت خود بکشید. اگر به هنگام بیرون آمدن سخت و دشوار بیرون آمد و دچار لق خوردن و تکان خوردن شد از خرید آن منصرف شوید.
در نظر داشته باشید که اسکلت و بدنه کاناپه‌های تختخوابشو مقاوم باشد و همچنین تشک آن دارای قطر کافی و مناسب برای نشستن و خوابیدن باشد. در غیر این‌صورت به‌دلیل کاربرد دوگانه، این نوع مبلمان به‌طور سریع فرسوده و خراب می‌شود.
اسکلت و بدنه کاناپه باید مقاوم
و محکم باشد؛ به‌طوری‌که تخته چوبی زیرین آن لق نباشد و تکان نخورد.
کاناپه مورد نظر را به گونه‌ای انتخاب کنید که فنر داخل تشک آن محکم و با دوام باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که دارای وزن بالایی هستید، بهتر است تشکی با فنرهای مقاوم و محکم انتخاب کنید؛ چرا که این دسته از افراد به‌طور معمول بعد از گذشت زمان کوتاهی از تشک ابراز نارضایتی دارند.
به هنگام خرید از مسوول فروش بپرسید که تشکی برای جایگزین کردن و تعویض کردن به هنگام خراب شدن تشک کاناپه دارند یا خیر، در این صورت می‌توانید با خیال آسوده خرید کنید.
از خرید کالای بدون گارانتی خودداری کنید؛ زیرا خرید کالای بدون گارانتی قطعا شما را درگیر دردسرهای بعد ازخرید می‌کند.

مراکز خرید و فروش
مانند هر کالای دیگری، مبلمان نیز مراکز خرید و فروش خاص خود را دارد. از فروشگاه و پاساژهایی که در نقاط گوناگون شهر و به‌ویژه در مناطق شمالی به خرید و فروش این کالا می‌پردازند که بگذریم، مناطقی هستند که به‌طور تخصصی و در مقیاس بسیار بزرگ به عرضه کالاهای خانگی چوبی از میز و صندلی و سرویس خواب و... گرفته تا مبلمان راحتی و استیل و... می‌پردازند.
مراکزی مانند یافت‌آباد و خیابان دلاوران و حسن‌آباد از مراکز مهم و شناخته شده در زمینه عرضه انواع مبلمان هستند. به غیر از این مراکز خیابان مازندران که در کمترین فاصله از میدان امام حسین واقع شده است، مرکزى‌ترین بورس مبلمان پایتخت است.
اگر براى خرید کاناپه و مبل تختخوابشو می‌خواهید راهى بازار شوید بهتر است، به همین محل آمده و کمترین زمان را صرف انتخاب و خرید کنید. قرار داشتن این بورس در محدوده طرح ترافیک شاید به نظر یک امتیاز منفى براى این بورس باشد، اما پرداخت هزینه کمتر براى حمل کالا به محل آن را جبران می‌کند. پس اگر قصد مراجعه به این بازار را دارید، بهتر است از خطوط مترو یا تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. فروشگاه‌های این منطقه بسیار کوچک هستند و در فروشگاه‌هاى کوچک این منطقه کالاها خیلى در هم پیچیده است و نگاه دقیق را براى انتخاب نیاز دارد. اگر از آن دسته افرادى هستید که در شلوغى سردرگم می‌شوید و نمى‌توانید انتخاب کنید، بهتر است اصلا روى این بورس حساب نکنید.
علاوه‌بر این برای دسترسی به مبلمان فانتزی و وارداتی می‌توان به نمایندگی‌های فروش که در سطح شهر واقع شده‌اند، مراجعه کرد. البته گستردگی این نمانیدگی‌های فروش در برخی از مناطق مانند پارک وی و میرداماد و خیابان ولیعصر، خیابان شریعتی و... بیشتر است. مبل‌ها و راحتی‌هایی که در این مناطق به فروش می‌رسند، قیمت‌های بالاتر از چند ده میلیون تومان دارند و معمولا مشتریانی خاص دارند. قیمت سرویس خواب‌های این برندها نیز معمولا بیش از ده میلیون تومان است. نکته قابل توجه این است که این مبلمان اکثرا از جنس چرم یا پارچه‌هایی از جنس کتان و مخمل و... هستند. در هر حال اگر قصد دارید مبلمانی تحت نام‌های خارجی خریداری کنید، باید مبلغی بیش از ده میلیون تومان هزینه کنید.