ساخت مجدد خودروهای ماندگار

شرکت لیستر در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده و مصمم است تا با ساخت خودروهای قدیمی به همان شکل و شمایل قدیمی، بازار جدیدی را با خودروهای تاریخی برای خود ایجاد کند. این شرکت که در زمینه مسابقات اتومبیلرانی فعالیت داشته به سراغ خودروهای دهه ۵۰ میلادی رفته است تا با ساخت آنها حس نوستالژی را در مشتریانش ایجاد کند. شرکت لیستر یکی از موفق‌ترین شرکت‌های انگلیسی بوده است که در بیش از ۶۰ سال گذشته در زمینه مسابقات اتومبیلرانی فعالیت چشمگیری داشته و موفقیت‌های زیادی را به‌دست آورده است.

لیستر کستین نام خودرویی است که گروهی از مهندسان آیرودینامیک به‌طور ویژه روی آن کار کرده‌اند و نسبت به مدل‌های مشابه لیستر تغییرات آیرودینامیک دراین مدل پیشرفت بیشتری داشته است. این خودرو انحناهای بیشتری نسبت به مدل‌های پیش از خود دارد و چرخ‌ها نیز با گلگیر آن پوشانده شده است. این شرکت به دنبال مهندسان گذشته و اصلی پروژه خود رفته است که در حال‌حاضر در دهه ۸۰ و ۹۰ زندگی خود به‌سر می‌برند و از آنها برای تولید این مدل‌های نوستالژیک بهره گرفته خواهد شد. مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرده است که خودروهای جدید دقیقا بر اساس مشخصات خودروهای مدل ۱۹۵۹ خواهند بود و از نظر فنی هم تفاوتی وجود نخواهد داشت. خریداران این خودروها در واقع همان مدلی را خواهند داشت که در گذشته‌های دور افتخار‌آفرینی کرده‌اند.

در این خودروها از پیشرانه ۶ سیلندر جگوار با ۳۳۷ اسب‌بخار قدرت درست مشابه آنچه در مدل‌های قدیمی وجود داشته است استفاده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود هر دستگاه از این خودروها ۳۳۶ هزار دلار قیمت داشته باشد که البته مالیات هم به آن اضافه خواهد شد و از نظر قیمت از بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی که در تعداد بالا تولید می‌شوند، گران‌تر است. اما افرادی که این خودرو را می‌خرند می‌توانند حس رانندگی در ۶۰ سال گذشته را تجربه کنند. خودروهای این شرکت با داشتن موتورهای قدرتمند و بدنه‌ای با کمترین مقاومت هوا برای مسابقات استقامت مانند لمان استفاده می‌شدند.

شرکت لیستر تولید خودروهای اسپرت و مخصوص رالی خود را بعد از، از دست دادن یک راننده متوقف کرد. این بازگشت به تولید خودروهای قدیمی و پر افتخار نشان می‌دهد که وجود دارند و به این نوع خودروها توجه دارند و حاضرند ۱۰ برابر یک خودروی سدان معمولی بابت آن هزینه کنند. این نوع تولید خودرو در واقع بازاریابی جدیدی است اما اینکه این خودروها بتوانند در خیابان‌ها تردد داشته باشند و آلودگی آنها به چه صورت خواهد بود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا‌که فناوری موتور در این خودرو‌ها مربوط به دهه ۵۰ میلادی است و با استانداردهای روز دنیا همخوانی ندارد و این موضوعی است که شرکت سازنده باید به آن توجه کند، مگر آنکه هدف از تولید این خودروهای قدیمی شرکت در مسابقات خودروهای کلاسیک باشد و اهداف نمایشگاهی و تبلیغاتی در پس این تولیدات وجود داشته باشد.