چه کنیم تا به پوکی استخوان دچار نشویم؟
امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات اصلی در ایجاد ناتوانی و شکستگی است و هزینه‌های ناشی از این اختلال سالانه بخش وسیعی از بودجه سلامت را به خود اختصاص می‌دهد. شیوع پوکی استخوان در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن بروز می‌کند، درنتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و مقاومت استخوان کم می‌شود و درنتیجه استخوان‌ها شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می‌یابد. این شکستگی‌ها به‌طور عمده در نواحی مختلف مانند گردن، استخوان ران، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست دیده می‌شود. کمبود املاح و ویتامین‌هایی که در ساختار استخوان نقش دارند، نقش بسزایی در پوکی استخوان دارد.
معجزه مواد معدنی در پیشگیری از پوکی استخوان
به‌طور کلی مهم‌ترین ترکیباتی که در استخوان سازی شرکت می‌کنند، عبارتند از: کلسیم، روی، منیزیم و ویتامین D.
کلسیم: نقش کلسیم در ساختار استخوان امری ثابت شده و بدیهی است و حدود ۹۹درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها به کار رفته است. اصلی‌ترین منبع غذایی کلسیم لبنیات هستند. متاسفانه سرانه مصرف لبنیات در کشور ما پایین است و بسیاری از مردم دچار کمبود کلسیم هستند.
منیزیم: منیزیم یکی از عناصر ضروری بدن است. منیزیم در تشکیل بافت استخوانی نقش دارد به همین دلیل کمبود آن منجر به کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان می‌شود. منیزیم در بسیاری از منابع غذایی از جمله لبنیات، غلات، گوشت و سبزیجات وجود دارد.
روی (زینک): کمبود روی یکی از مهم‌ترین کمبود‌های تغذیه‌ای در ایران است. دریافت روی به میزان کافی باعث می‌شود استخوان سازی به‌طور کامل انجام شود. منابع غذایی روی عبارتند از: گوشت قرمز و منابع دریایی.
ویتامین D: این ویتامین بر جذب گوارشی کلسیم موثر است و به همین دلیل نقش بسزایی در حفظ استخوان‌ها دارد و کمبود آن منجر به پوکی استخوان و نرمی استخوان می‌شود. این ویتامین از تابش اشعه خورشید به پوست نیز ساخته می‌شود. منابع غذایی ویتامین D بسیار کم است و متاسفانه تعداد زیادی از مردم در کشور دچار کمبود ویتامین D هستند. از این رو دریافت ویتامین D به‌صورت مکمل اهمیت فراوانی دارد.
مکمل کلسیم-منیزیم-زینک ۲۱ سنتری: محصول کمپانی ۲۱ سنتری آمریکا و نماینده انحصاری آن در ایران شرکت پوراطب است که با برچسب اصالت محصول و مجوز وزارت بهداشت در داروخانه‌های سراسر ایران توزیع می‌شود؛ این محصول برای سلامت استخوان و مقابله با پوکی استخوان است. هر بسته محتوی ۹۰ عدد قرص است که میزان توصیه شده آن روزانه تا ۳ عدد قرص است. این محصول علاوه بر اینکه دارای ترکیبی از تمام مواد معدنی ضروری برای حفظ استحکام بافت استخوانی است و نیاز روزانه به کلسیم-منیزیم-روی و ویتامین د را تامین می‌کند، فاقد هرگونه طعم‌دهنده مصنوعی و عاری از مواد نگهدارنده، شکر، نمک و مخمر است.
می‌توان برای غلبه بر پوکی استخوان و جلوگیری از مبتلاشدن از راه‌های درمانی خانگی نیز استفاده کرد برای مثال روزی یک لیوان دمکرده پونه بسیار موثر است و نیز روزی یک قاشق غذا خوری پودر سنجد (پودر شده سنجد به اضافه هسته و پوست پودر شده) در یک لیوان شیر می‌تواند بسیار موثر باشد.