هفته داغ مذاکرات
در فاصله یک هفته مانده به دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو و همزمان با ازسرگیری گفت‌وگو و نشست‌های کارشناسی، نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم عصر دوشنبه در وین، میز مذاکرات خود را برای ادامه همکاری‌ها و دستیابی به مدالیته جدید برپا کردند.
دور جدید این مذاکرات با رایزنی عباس عراقچی، عضو تیم هسته‌ای ایران با یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس آغاز شد که دو طرف پس از این دیدار، گفت‌وگوهای خود را مفید و سازنده دانسته و بر لزوم دستیابی به توافق در دور جدید مذاکرات ایران و آژانس تاکید کردند. قبل از این گفت‌وگوها رضا نجفی، ‌نماینده ایران در آژانس گفته بود که در مذاکرات جدید ایران و آژانس بحث‌های محتوایی انجام خواهد شد.
ایران و آژانس تاکنون ۱۱ دور مذاکره برای رسیدن به چارچوبی جهت حل و فصل ابهام‌ها و سوالات باقی‌مانده آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران در ۲ سال گذشته برگزار کرده‌اند، اما این مذاکرات تاکنون به توافق بر سر مدالیته‌ای برای همکاری‌ در زمینه مذکور منجر نشده است. نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس پس از روی کارآمدن دولت جدید، ماه گذشته در فضایی مثبت در وین برگزار شد. از سویی دیگر دیروز هم مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در مقر سازمان ملل در وین برگزار شد که کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم ۶ کشور و ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی،تشکیل جلسه دادند. به اعتقاد صاحبنظران و همچنین دیپلمات‌ها در وین، فرصت جدیدی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فراهم شده تا طرفین از رهاورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و همچنین ایران و آژانس بتوانند به توافق‌های مهمی دست یابند.