مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

جهان ما در حال تغییر است. بیشتر مردم اکنون در مناطق پرجمعیت و شهری زندگی می‌کنند و تقاضای فزاینده‌ای برای مواد غذایی محلی وجود دارد. مردم می‌خواهند داستان پشت غذایی که در بشقابشان هست را بدانند. حتی ساکنان شهرها نیز می‌خواهند غذایشان تازه و مغذی باشد؛ نه اینکه از پیش‌ بسته‌بندی شده باشد و از هزاران کیلومتر دورتر ارسال شود. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی به شدت در حال تغییر است و زمین و آب به منابعی کمیاب تبدیل می‌شوند. تولید و توزیع مواد غذایی در مقیاس بزرگ اثر شگرفی بر اکوسیستم زمین دارد و به تاثیر خود بر سطح آب و تنوع زیستی ما ادامه می‌دهد. فرایت فارمز (Freight Farms) با ارائه راه‌حل‌های فیزیکی و دیجیتال برای ایجاد اکوسیستم‌های تولید محلی، سعی در حل نیازهای رو به تغییر مواد غذایی در جهان دارد. مشتریان فرایت فارمز در سراسر آمریکای شمالی قرار دارند و طیفی از کارآفرینان و کسب‌و‌کارهای کوچک تا هتل‌ها و رستوران‌ها و شرکت‌ها و نهادهای آموزشی را شامل می‌شوند.

با عدم تمرکز زنجیره مواد غذایی و نزدیک‌تر کردن تولید به مشتریان، فرایت فارمز به شدت اثرات محیط‌زیستی کشاورزی سنتی را کاهش داده و هر فرد، جامعه یا سازمانی را بدون توجه به موقعیت، پیشینه یا اقلیم آنها، برای رشد مواد غذایی تازه در سراسر سال تقویت می‌کند. فرایت فارمز آموخته است که باید به‌جای «ماهی دادن» به مشتریانش «ماهیگیری» یاد دهد. این شرکت که اکنون حدود ۱۰۰ مزرعه تنها در آمریکا دارد، نیازهای غذایی رو به تغییر را با ارائه ابزارهای فیزیکی و دیجیتال برای ایجاد اکوسیستم‌های محلی در یک مقیاس جهانی رفع می‌کند. با ابزارها، زیرساخت‌ها و حمایت درست، هر فردی بدون توجه به پیشینه و موقعیت جغرافیایی خود، می‌تواند یک کشاورز باشد. جان فریدمن و براد مک نامارا در سال ۲۰۱۱ برای کمک به حل مشکل وابستگی نیوانگلند به مواد غذایی وارداتی و جنوب بوستون در امنیت غذایی، کمپینی را از طریق زمین‌های کشاورزی سرپوشیده راه‌اندازی کردند. به این ترتیب، فرایت فارمز متولد شد.

سیاست فرایت فارمز این است که: این شرکت کانتینرهای قابل حمل‌و‌نقل را به کسانی که در سراسر منطقه می‌خواهند کار کشاورزی انجام دهند می‌فروشد. کانتینرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خودکفا باشند و کسانی که تجربه کشاورزی ندارند نیز بتوانند این کار را انجام دهند. تیم فرایت فارمز این کشاورزان خودساخته را با آموزش‌های مداوم حمایت می‌کند. این دو نفر در سال ۲۰۱۰ تصمیم به تاسیس یک شرکت گرفتند؛ شرکتی که هدف آن این است که محصولات محلی را به یک گزینه قابل دوام و از نظر محیط‌زیستی پایدار در تمام طول سال تبدیل کند. ساختمان‌هایی که روی پشت بام‌ آنها باغچه قرار دارد و همچنین گلخانه‌ها از برف و باد در امان نیستند، کانتینرهای حمل برای مقاومت در برابر این المان‌ها طراحی شده‌‌اند. فریدمن و مک‌نامارا نام شرکت‌شان را فرایت فارمز گذاشتند. این شرکت برای رشد محصولات از کانتینرهای مخصوص حمل‌و‌نقل روی یک کامیون استفاده می‌کند و تمام امکانات مورد نیاز برای رشد محصول را در آن فراهم می‌آورد. آنها یک سیستم استاندارد برای کاهش موانع (زمان، پول و دانش تجربی) برای افراد علاقه‌مند به تولید مواد غذایی ساخته‌اند. فریدمن تصدیق می‌کند که پیش از شروع فرایت فارمز، دانش چندانی نداشته است و انتظار نیز ندارد که مشتریان و کسانی که استخدام می‌کند نیز این شرایط را داشته باشند. اما مساله «آموزش» تمرکز اصلی این شرکت است. مصاحبه کوتاهی با فریدمن را در زیر می‌خوانید:

در مورد رشد چه آموختید؟ زمانی که برای انجام درست کار تلاش می‌کنید، به مشتریان خود نیاز دارید تا در این راه به شما کمک کنند. همه چیز مربوط به شما نیست. در همان شروع کار، بدون چون و چرا پذیرفتیم که مشتریان تا چه حد برای ما مهم هستند. تصور می‌کردیم که برای کمک به سیستم غذا آمده بودیم اما در واقع مشتریان ما هستند که در این فضا پیشگام محسوب می‌شوند.

در مورد فرهنگ چه آموختید؟ زمانی که کارمان را شروع کردیم، بودن در این حوزه اندکی قابل‌مدیریت‌تر بود؛ چراکه در طول یک ماه شاید یک مشتری به سراغمان می‌آمد. اکنون ماهانه حدود ۲۰ مشتری داریم. ما شروع به ایجاد کلاس‌هایی شتابدهنده به نام «Farm Camp» کردیم؛ جایی که می‌خواهیم با چهار کشاورز دیگر از سراسر جهان همراه باشیم و آنها پس از آن با یکدیگر کار می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم تا کشاورزانی خود‌ساخته داشته باشیم.

برای سایر کسب‌و‌کارها چه توصیه‌ای دارید؟ به راحتی ممکن است توجه شما از مشتریان اولیه خود منحرف شود. شما می‌توانید بر مشکلی تمرکز کنید که واقعا یک مشکل نیست، بلکه یک نمونه منحصربه‌فرد است؛ چراکه شما نقطه مبنای (استاندارد ارزیابی، سنجش و مقایسه) بسیار زیادی ندارید. هنگامی که ما در محصول و شرکت خودمان به بلوغ می‌رسیم، تشخیص می‌دهیم که بخش‌های متفاوت، استفاده‌های مختلف برای محصول ما و نیازهای متفاوت ما دارند. بنابراین زمانی که شما کاری را شروع می‌کنید، به شما خواهم گفت که همه چیز مربوط به جذب مشتریان نیست، بلکه در مورد فهم درست این موضوع است که آنچه در چنته دارید را رو کنید. بر ایجاد یک محصول و یک خدمت تمرکز کنید؛ محصول یا خدمتی که اگر موفق شوید، ذی‌نفعان دیگری نیز منتفع خواهند شد.

پی‌نوشت:

۱. Leafy Green Machine