تمام مصائب تصادف با خودروی گران‌قیمت

تصادف پراید با یک خودروی گران‌قیمت مثل پورشه خیلی دور از ذهن نیست. در هر حال یک اتفاق است و ممکن است به‌طور عادی در کوچه و خیابان‌های شهر شاهد آن باشیم. اما در مواجهه با تصادفاتی این چنینی برخی به مزاح عنوان می‌کنند که بهتر است راننده پراید کلید خود را تقدیم راننده پورشه کند و از معرکه تصادف دور شود. حال آنکه برخی دیگر عنوان می‌کنند خسارت ناشی از این اتفاق را چندین پراید نیز نمی‌تواند جبران کند.اما در این مورد بد نیست که قیمت برخی از قطعات یدکی گران‌قیمت‌ها که چندی پیش خبرآنلاین به آن پرداخته بود را یاد آور شویم تا بلکه حین رانندگی تمرکز بیشتری داشته باشید، هر چند این مساله قابل پیش‌بینی نیست و بیشتر به واکنش لحظه‌ای راننده مربوط است اما خبرآنلاین به رانندگان خودروهای به نسبت ارزان داخلی توصیه کرده که اگر بین تصادف با دیوار یا یک خودروی گران‌قیمت قرار بر انتخاب یکی است قطعا دیوار را انتخاب کنید. اما طبق بررسی‌های این سایت فقط یک چراغ زنون جلوی پورشه ۹۱۱ با قیمت ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین چراغ عقب این مدل ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.لنت ترمز جلوی پورشه پانامرا با قیمت ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و لنت ترمز عقب آن با قیمت ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین در‌های جلوی پانامرا ۷ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و در‌های عقب این مدل ۱۱ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین گران‌ترین گلگیرها در بین ۶ مدل پورشه موجود در بازار ایران متعلق به پورشه کاین است. گلگیر جلو با قیمت ۴ میلیون ۳۰۰ هزار تومان و گلگیر عقب با قیمت ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. توجه کردید؟ یک گلگیر عقب خودش یک ماشین است! حالا سری هم به قیمت قطعات خودرو لوکس آلمانی بیندازیم. طبق بررسی‌ها چراغ زنون جلوی سری ۷ در بازار به قیمت پایه ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد و بسته به مدل خودرو قیمت افزایش می‌یابد. گیربکس این سری خودرو نیز حدود ۷میلیون و ۸۲۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در‌های جلوی سری X در بازار با حدود قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ایربگ بی. ام. دبلیو سری ۷ هزینه زیادی روی دست صاحب خود می‌گذارد و در بازار با قیمت پایه ۳.۵ میلیون تومان موجود است. همچنین شما را دعوت می‌کنیم تا به قیمت سه محصول چراغ خطر، چراغ جلو و سپر جلو بی. ام. دبلیو x۶ توجه کنید که به ترتیب ۱۴، ۳۰ و ۶۰ میلیون تومان قیمت دارنداما در بین خودروهای لوکس موجود در بازار، آشناترین و قدیمی‌ترین برندی که همیشه جزو پیشرفته‌ترین و گران‌ترین خودروها قرار داشته، بنز است.

به‌طوری که چراغ جلوی سمت چپ و راست مرسدس کلاس s از ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان و آینه بغل کامل سمت راست و چپ همین کلاس از ۴ تا ۷ میلیون تومان قیمت دارد. چراغ عقب سمت راست و چپ کلاس SLK بین ۲ تا ۴ میلیون تومان و چراغ جلوی راست و چپ از ۶ تا ۹ میلیون تومان است. همچنین درب جلوی سمت راست و چپ در کلاس C ۵ تا ۸ میلیون تومان و درب عقب سمت راست و چپ ۴ تا ۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اگر خدای نکرده از عقب با یک بنز تصادف کردید در جریان باشید که کمک فنر عقب کلاس S ، ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.با توجه به قیمت‌های یاد شده مشخص است که دل هر راننده‌ای که از کنار خودروی گران‌قیمت می‌گذرد باید بلرزد، چرا که با هر تصادف کوچکی باید هزینه گزافی پرداخت کند. با این حال اما برخی به پرداخت خسارت از سوی بیمه چشم دوخته‌اند، حال آنکه بخش اجباری پرداخت خسارت مالی بیمه‌ها در قالب قانون بیمه شخص ثالث، سقف محدودی دارد و با قیمت بسیار بالای خودروهای خارجی همخوانی ندارد.

در حال حاضر مشکلی به نام کافی نبودن سقف بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای پرداخت خسارت مالی به مشکلی اساسی تبدیل شده است. به‌عنوان مثال قیمت حداقلی یک دستگاه خودروی خارجی حدود صد میلیون تومان است که این قیمت تقریبا معادل قیمت پنج پراید و سه پژو ۴۰۵ است. در همین حال قیمت بالای خودروهای خارجی باعث شده است که هزینه خرید قطعات یدکی و تعمیرات آن نیز بسیار بالا باشد. بدین ترتیب شاید صاحب خودروی پراید که از قضا مقصر تصادف نیز شناخته می‌شود، در نگاه اول نداند که قرار است چه بلایی به سرش بیاید اما وقتی دو طرف به شرکت بیمه مراجعه می‌کنند، تازه مقصر درمی‌یابد که هر کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث حداکثر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در صورت داشتن الحاقیه، پنج میلیون تومان سقف برای پرداخت خسارت دارد و بنابراین باقیمانده مبلغ که معمولا هنگفت و گاه به اندازه یا حتی بیشتر از قیمت کل خودروی مقصر است، باید از سوی وی تقبل شود. اما راه حل اساسی در این زمینه چیست ؟ به نظر می‌رسد که افزایش سقف بیمه شخص ثالث اصلی ترین راه در این زمینه باشد. با در نظر گرفتن تمامی چالش‌های گفته شده طی هفته جاری رئیس کل بیمه مرکزی نیز از قانون جدید بیمه شخص‌ثالث پرده برداشت و عنوان کرد که اگر خودرویی معمولی به خودروی گران‌قیمت خسارت وارد کند حداکثر سقف تعهد مقصر حادثه متناظر با ۱۲۶میلیون تومان است.

عبدالناصر همتی تاکید کرده که براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث حداکثر مسوولیت مردم در قبال تصادف با خودروهای گران‌قیمت معادل ۵۰درصد بیمه ماه‌های حرام است.وی با بیان اینکه امسال دیه در ماه‌های حرام نزدیک به ۲۵۴میلیون تومان تعیین شده است، توضیح داد: بنابراین ۵۰درصد این مبلغ یعنی ۱۲۶میلیون تومان حداکثر سقف پرداخت خسارت به خودروی گران‌قیمت از نظر قانون است. از نظر قانون خودروی گران‌قیمت متعارف ۱۲۶میلیون تومان است؛ بنابراین اگر کسی با این نوع خودروها تصادف کند متناظر با ۱۲۶میلیون تومان باید خسارت پرداخت کند. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرده است که به‌طور مثال اگر خودرویی ۵۰۰میلیون تومان قیمت داشته باشد و در تصادف به آن ۴۰میلیون تومان خسارت واقع شود از نظر این قانون چون ۱۲۶میلیون تومان یک چهارم ۵۰۰میلیون تومان محاسبه می‌شود بنابراین تعهد و مسوولیت مقصر در قبال این خسارت تنها ۱۰میلیون یعنی یک چهارم ۴۰میلیون تومان است.