نگاه نمایشگاه  به هیات های خارجی با دید دیپلماسی است

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه حضور هیات‌های متخصص اقتصادی، در توسعه تجارت کشور تاثیر گذار است، گفت: نگاه شرکت نمایشگاه‌های اصفهان به هیات‌های خارجی، نگاه بهره‌برداری اقتصادی و شروع نقطه تجاری و ارتباط اقتصادی است. رسول محققیان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته ۴۷ عنوان نمایشگاه برگزار شد، افزود: با وجود رکود در سال گذشته با مشارکت غرفه داران، نمایشگاه فعالیت خود را به خوبی به سرانجام رساند و عملکرد نمایشگاه در سال ۱۳۹۴قابل قبول و مثبت بود. مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته این نمایشگاه ۲۷۹۱ مشارکت کننده داشت، ادامه داد: هم‌چنین۱۱۴ هزار و ۸۱۹ مترمربع فضای نمایشگاه در سال ۱۳۹۴ بود و در مجموع تعداد بازدیدکنندگان بیش از ۴۳۰ هزار نفر ثبت شد.

محققیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، دهه فجر، قرآن و عترت، هفته پژوهش و کتاب در سال گذشته تصریح کرد: مجموعه نمایشگاه‌ها، مجموعه‌ای اقتصادی است که باید در مورد سود و زیان به سهامداران خود پاسخگو باشد، اما به دلیل اهمیت دادن به مباحث و فعالیت‌های فرهنگی، همچنان برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی را در برنامه خود دارد. وی با اشاره به برگزاری ۱۰ پاویون خارجی، ‌خاطر نشان کرد: شرکت نمایشگاه‌های اصفهان به عنوان نماینده کشور، در کشورهای امارات متحده در چهار نمایشگاه، مالزی، عمان، هند، اندونزی، ترکمنستان و ... حضور داشته است. مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان با اشاره به حضور دو هیات تجاری اقتصادی از کشور ایتالیا در دو رسته تخصصی طلا و جواهر و سنگ گفت: سال گذشته شرکت نمایشگاه‌ها میزبان ۱۹ هیات خارجی از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه، عراق، هلند، قزاقستان و ... بود.

محققیان با بیان اینکه حضور هیات‌های متخصص اقتصادی، در توسعه تجارت کشور تاثیر گذار است، اضافه کرد: نگاه شرکت نمایشگاه‌های اصفهان به هیات‌های خارجی، نگاه تشریفاتی نیست، بلکه نگاه بهره‌برداری اقتصادی و شروع نقطه تجاری و ارتباط اقتصادی است. وی اظهار کرد: تعدادی از کشورهای در حال توسعه مبلغی را از ۱۰ تا ۶۰ درصد بابت هزینه‌های مشارکت کنندگان و غرفه‌داران پرداخت می‌کنند، در ایران نیز در سال‌های گذشته سازمان توسعه و تجارت بخشی از هزینه‌های غرفه دار را برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی پرداخت می‌کرد، اما در چند سال گذشته به دلیل وضعیت نامناسب بودجه مبلغی به عنوان یارانه به غرفه‌داران پرداخت نشد. مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان افزود: هم اکنون با وجود کمبود بودجه، سازمان توسعه و تجارت مبالغی را برای این موضوع تخصیص داده و در حال تدوین آیین نامه پرداخت یارانه‌های غرفه‌داران است. محققیان با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه نمایشگاه در زون ۱، ۲ و ۳ ادامه داد: پروژه به مرحله نازک کاری رسیده و این مرحله تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد، دو فضای ۲۵۰۰ متری ایجاد شده و فضای ملاقات و نمایشگاه‌های دائمی و فرهنگی آماده شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰۰ مترمربع فضای خدماتی در زون ۲ آماده شده است، اضافه کرد: تاسیسات مجموعه ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زمان اجرای این پروژه سه ماه است. دو مجموعه ذخیره آب نیز به ابعاد ۱۲۵۰ متر مکعب در انتهای سایت پیش بینی شده است که در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان خاطر نشان کرد: بر این باور هستیم که به تعهدمان عمل کنیم و در ابتدای سال ۱۳۹۶ پروژه نمایشگاه را افتتاح کنیم و انتظار ۲۰ ساله صنعتگران اصفهان را جامه عمل بپوشانیم. محققیان با بیان اینکه شرکت نمایشگاه‌ها ۱۵ سهامدار دارد، گفت: ۶۰ درصد سهام این شرکت متعلق به شهرداری و دو سازمان وابسته به آن است و ۱۴ سهامدار دیگر نیز از ۸ تا یک دهم درصد در این مجموعه سهامدار هستند و تلاش تمام سهامداران بر این است که این پروژه در زمان مقرر عملیاتی شود. وی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت تا آبان ماه سال جاری اضافه کرد: سهامداران باید سرمایه خود را افزایش داده و یا سهام خود را به دیگر سهامداران واگذار کنند، هم‌چنین اتاق بازرگانی برای خرید سهام شرکت نمایشگاه‌ها پیش قدم است، البته با تجمیع سهامداران اختلاف ایده‌ها کاهش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه برای بهره برداری از سایت نمایشگاه نیازمند ۷۵ میلیارد تومان هستیم، اظهار کرد: تا کنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و حدود ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم و از برنامه کاری عقب نیستیم. محققیان با بیان اینکه فاز یک ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد، ادامه داد: تنها ۷۵ میلیارد تومان هزینه بهره برداری است، زیرا بهره بردار باید در حد متعارف باشد. حتی معتقدیم ساختمان اداری به صورت موقت در کانکس باشد اما غرفه‌ها هرچه سریعتر تکمیل شود.وی با بیان اینکه نمایشگاه سنگ نخستین نمایشگاهی است که در نمایشگاه بزرگ اصفهان برگزار می‌شود، گفت: شرکت نمایشگاه‌ها یک ضلع برگزاری نمایشگاه‌ها است و غرفه‌داران و بازدیدکنندگان دو ضلع دیگر نمایشگاه‌ها هستند و وظیفه ما ایجاد هماهنگی میان این دو ضلع است.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه رضایت مندی بازدید کنندگان و مشارکت کنندگان نسبی است، افزود: برای میزان موفقیت نمایشگاه‌ها، از دو معیار میزان استقبال از نمایشگاه و انجام نظر سنجی کتبی و شفاهی از بازدید کنندگان و غرفه‌داران بهره می بریم. محققیان با بیان اینکه ماندگاری مسافر یکی از اهرم‌های موثر در گردشگری است، گفت: این شرکت تلاش می‌کند ضریب ماندگاری مسافر در شهر را افزایش دهد. سال گذشته ۲۷۹۱ مشارکت کننده داشتیم که برای هر غرفه به طور میانگین چهار نفر حضور پیدا می‌کنند که حداقل ماندگاری هر نفر چهار روز است. در مجموع حدود ۳۰ هزار نفر شب مسافر از این طریق در اصفهان اسکان داده می‌شوند.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان تصریح کرد: در فضای سبز سایت نمایشگاه از گیاهان و درختان متناسب و سازگار با شرایط آب وهوایی اصفهان استفاده می‌شود، هم‌چنین تلاش می‌شود از آخرین تکنولوژی‌های آب با عنوان سیستم نشتی که بهتر از سیستم قطره‌ای است، استفاده کنیم. در این سیستم از لوله‌های سفال استفاده می‌شود و امیدواریم این سیستم را برای اولین بار در استان در شرکت نمایشگاه‌ها اجرایی کنیم. محققیان اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه گذار خارجی نداریم، اما با افتتاح فاز یک، جذب سرمایه گذار محقق خواهد شد زیرا سرمایه گذار خارجی باید اطمینان پیدا کند.