تعطیلات نوروزی که آغاز می‌شود بسیاری از مردم بار سفر می‌بندند و برای گذراندن تعطیلات دو هفته‌ای خود مقاصد مختلفی را انتخاب می‌کنند. پهناور بودن جغرافیای ایران نیز امکان انتخاب مقصد برای سفر را بالا برده است به همین دلیل برخی به سمت شمال می‌روند و برخی دیگر جنوب یا غرب وشرق کشور را انتخاب می‌کنند. بسته به مقصد مورد نظر نوع وسیله نقلیه برای سفر انتخاب می‌شود که در این میان عمده‌ترین انتخاب مردم خودرو شخصی است. مردم که فرصت تعطیلات دو هفته‌ای را غنیمت می‌شمرند، راهی جاده‌های کشور می‌شوند و وجود مدت زمان زیاد نیز باعث می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها سفرهای طولانی جاده‌ای را انتخاب کنند. به همین دلیل در طول مدت تعطیلات نوروز جاده‌های کشور مملو از خودروهای سواری است که در حال در نوردیدن جاده‌ها به‌منظور رسیدن به مقصد هستند.
سفر با خودرو شخصی در ایران به نسبت دیگر وسیله‌های نقلیه از اهمیت بیشتری برخوردار است به همین دلیل است که در اسفندماه مردم با خرید خودرو جدید خود را برای سفرهای برون شهری آماده می‌کنند و برهمین اساس بازار خودرو در اسفندماه رونق بسیاری می‌گیرد و حجم خرید و فروش خودروهای تازه نفس نیز داغ می‌شود. خودروهایی که قرار است در سفرهای پر فراز و نشیب جاده‌ای با تازه نفس بودن خود آرامش و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند. خودروهایی که تازه و داغ بودنشان قرار است، خاک از جاده‌های کشور بلند کند. در این میان اما کسانی هم هستند که با خودرو کارکرده خود بار سفر می‌بنند و به خاطر عشق جاده‌های سرسبز و کویری دل را به جاده می‌زنند و ساعت‌ها رانندگی طاقت‌فرسا برای گذراندن لحظاتی خوش در کنار خانواده را انتخاب می‌کنند.
براساس گفته کارشناسان در ایران، سالانه ۳۵۰ میلیون سفر انجام می‌شود که از این تعداد، ۲۵۰ میلیون سفر، جاده‌ای است. بیشترین سفرهای جاده‌ای در ایران در تعطیلات و به‌خصوص در روزهای عید نوروز انجام می‌شود به همین دلیل میزان تصادفات جاده‌ای در ایران بسیار بالا است. در این میان نقش مشکلات فنی خودروها در بروز مشکل نیز تاثیرگذار است، بنابراین رانندگان خودروهایی شخصی که با انگیزه بالا سفر جاده‌ای را انتخاب می‌کنند ضمن اینکه باید در طول سفر مشخصات فنی را رعایت کنند، بعد از سفر نیز باید خودروهای خود رسیدگی کنند تا از بروز مشکل در آینده جلوگیری کنند. خودروهایی که سفرهای طولانی را پشت سر گذاشته‌اند بنابرنظر کارشناسان نیازمند بررسی و چکاپ اساسی هستند، زیرا طی کردن مسافت‌های طولانی باعث بالارفتن استهلاک قطعات خودرو می‌شود و کارآیی خودرو را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند. بر همین اساس کارشناسان یکسری نکات را برای رسیدگی به خودروهایی که تازه از سفر بازگشته‌اند در نظر می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شود.
توجه به نشت روغن
یکی از نکات بسیار مهم که کارشناسان توجه بسیاری به آن دارد نشت روغن و چکه‌های روغنی که هنگام پارک خودرو صورت می‌گیرد توجه کنند. داوود اسماعیلی با بیان اینکه توجه به نشت روغن به‌دلیل کارکرد بالای زیاد ماشین بعد از سفر بسیار اهمیت دارد و می‌گوید: نشت روغن از ماشین نشان‌دهنده نقص جدی در موتور اتومبیل است. به همین دلیل روغن خودرو را بررسی کنید. کاپوت ماشین خود را باز کنید، درپوش مخزن روغن خود را برداشته و میله روغن را بردارید. با یک کهنه یا حوله کاغذی، هر گونه روغن را پاک کنید، تا بتوانید علامتی راکه سطح روغن نشان می‌دهد ببینید. میله را به مخزن روغن فرو ببرید و سپس آن را بیرون آورید. نگاه کنید که آیا روغن روی میله به علامت مخصوص سطح روغن می‌رسد؟
وی می‌افزاید: اگر سطح روغن از علامت مشخص شده کمتر است یا کلأ مخزن خالی است. این قطره‌ها ممکن است روغن گیربکس باشد یا آب رادیاتور. اگر روغن در بیش از یک مکان نشت می‌شود، ممکن است به علت فشار محل اتصال میل لنگ باشد. از آنجا که فشار محل اتصال میل لنگ می‌تواند علل مختلف داشته باشد، باید توسط مکانیک یا تعمیرگاه خودرو این مشکل تشخیص داده شود.
اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: ممکن است تا زمانی‌که خودرو در شهر تردد می‌کند اگر نشتی رادیاتور هم داشته باشد خودش را نشان ندهد، زیرا رسوبات موجود در رادیاتور جلوی چکه کردن آب را می‌گیرند؛ درحالی‌که همین رسوبات در جاده‌های بین شهری به‌دلیل تکان‌هایی که خودرو طی حرکت به خود می‌بیند به حرکت درمی‌آیند و باعث چکه کردن آب رادیاتور می‌شوند.
یک کارواش اساسی برای خودرو
پیشنهاد دوم داوود اسماعیلی بعد از چک کردن نشتی روغن اولین کار بردن خودرو به کارواش است. بردن خودرو به کارواش برای داشتن یک شست‌وشوی اساسی، باعث می‌شود بسیاری از معایب خودرو مشخص شود. به‌خصوص این موضوع برای صاحبان خودروهایی که مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود. کارواش به‌خصوص برای خودروهایی که به مناطق کویری کشور سفر کرده‌اند، ضروری است.
وی می‌افزاید: از آنجایی که ماشین در سفرهای طولانی در جاده‌های پرفراز و نشیب بسیاری حرکت داشته است. با این کار اگر پیچی بر اثر تکان‌های شدید شل شده باشد، مشخص می‌شود و از بروز مشکل در آینده جلوگیری می‌شود.
چک کردن سوخت خودرو
یکی از موضوعات مهم در کارکرد بهتر خودرو شیوه سوخت در موتور است. اسماعیلی با تاکید بر اینکه مردم بعد از سفر باید خودرو خود را به نمایندگی‌های مجاز خودرو ببرند و سیستم سوخت و ساز ماشین را به صورت استاندارد بررسی کنند، می‌گوید: لرزش موتور در دور آرام به علت ضعیف بودن مخلوط سوخت و بد گاز خوردن یا دیر روشن شدن موتور از جمله مشکلات سیستم سوخت رسانی است که باید به آن دقت لازم صورت بگیرد.
مورد مهم دیگر سیستم جلوبندی خودرو است که نقش مهمی در خودرو دارد، به طوری که در صورت خرابی کمک فنرها ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند. برای بررسی وضعیت سلامت سیستم جلوبندی خودرو باید به کمک فنر خودروی توجه کرد و در صورت بروز مشکل به تعویض آنها پرداخت. کشیده شدن خودرو به یک طرف، بالا و پایین رفتن خودرو و لرزش فرمان خودرو به‌دلیل خرابی کمک فنرها باشد که باید به آن توجه داشت.
بررسی لاستیک خودرو اهمیت اساسی دارد
لاستیک خودرو یکی از بخش‌هایی است که رانندگان باید بعد از سفر به آن توجه اساسی داشته باشند به‌خصوص رانندگان که سفرهای طولانی مدت جاده‌ای داشته‌اند باید با این موضوع توجه اساسی کنند. فشار باد لاستیک‌ها را با استفاده از وسیله مخصوص اندازه گرفته، آنها را بازدید کنید که ترک، خرابی یا ساییدگی نداشته باشد.
داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو در این باره می‌گوید: چک کردن آج لاستیک‌ها نیز از جمله کارهایی است که توصیه می‌شود بعد از سفر انجام دهید؛ زیرا طی مسافت‌های طولانی باعث خورده شدن آج لاستیک می‌شود. برای چک کردن وضعیت آج لاستیک‌ها می‌توانید در حالت ثابت فرمان خودرو را به یک طرف بچرخانید سپس به صورت عمود به لاستیک خودرو نگاه کنید تا متوجه شوید لاستیک خودرویتان دچار سایش شده است یا خیر.