نویسنده: ربکا اسچر والش
مترجم: امیررضا فخاریان

شاید مشتاق تحقیق در فرهنگ باشید، شاید بخواهید در طبیعت مرموز جست‌وجو کنید یا حتی شاید دلتان بخواهد در ساحل استراحت کنید. فرقی نمی‌کند مشتاق چه چیزی هستید؛ بالاخره یکی از این جزایر برای شما مقصد مناسبی خواهد بود. البته برای سفر به این جزایر، قبل از اینکه اشتیاق رفتن به جزیره را داشته باشید، باید آماده پروازهای طولانی مدت باشید. در لیست ۱۰ جزیره برتر امسال که از سوی مخاطبان Conde Nast Traveller انتخاب شده‌اند، سه جزیره در آسیا قرار دارد. این موضوع درست است که برای رسیدن به این جزایر نیاز به تعهد، وضعیت مالی مناسب و زمان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد برای مخاطبان ما این موضوعات خیلی پراهمیت نبوده است.

جزیره پالوان در فیلیپین برای دومین سال پیاپی در رتبه اول قرار گرفته است. این جزیره رتبه اولش را مدیون تالاب‌های پنهان در جنگل، زندگی شبه‌بومی و اقامتگاه‌های روستایی لوکس است. جزیره بوراسای که باز هم در فیلیپین قرار دارد به این لیست بازگشته و با داشتن فاکتورهای مشابه با جزیره بالی در اندونزی، مکان مناسبی برای گذراندن ماه عسل است. ما هرسال از مخاطبان نشریه می‌خواهیم که نظراتشان را درباره هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، شهرها‌، جزایر، کشتی‌های دریاپیما، چشمه‌های آب‌گرم، خطوط هوایی و خیلی چیزهای دیگر با ما در میان بگذارند و همچنین بر اساس تجربیاتی که در سفر به‌دست آورده‌اند، به آنها امتیاز دهند. برای رای و امتیاز دادن به جزایر، آنها فعالیت‌ها و مکان‌های دیدنی، جاذبه‌های طبیعی، سواحل، غذا، فرهنگ و ارزش کلی جزیره را در نظر می‌گیرند. هومر درباره جزایر یونانی اشتباه نمی‌کرد.

سانتورینی با غروب‌های مشهور خودش، خرابه‌های باستانی زیادی دارد و منظره‌های دریایی بی‌شمارش کمک می‌کند که راحت‌تر چیزی که الهام‌بخش اودیسه بوده را تصور کنیم. همچنین در بین جزایری که لیست را تشکیل داده‌اند، اسامی ماویی و کاویی که در هاوایی قرار گرفته‌اند دیده می‌شود. البته کسانی که ترجیح می‌دهند در مناطق وسیع‌تر غواصی کنند، به جزایر گالاپاگوس رأی می‌دهند. یکی از مخاطبان درباره پارک ملی اکوادور که از سوی چارلز داروین مشهور شد می‌گوید: «اگر می‌خواهید از نزدیک با حیات وحش شگفت‌انگیز ارتباط داشته باشید، شک نکنید و همین‌جا را انتخاب کنید.» یکی دیگر از مخاطبان هم اضافه می‌کند: «این جا شبیه به یک معجزه است.» چیزی که بین این جزایر مشترک است، زیبایی و معجزه‌آسایی آنها است؛ زمین‌های عریض و بکر که روزها کشفشان کنید و جاهای زیبایی که می‌توانید شب‌ها را در آنها بگذرانید. هرچیزی که باعث لذت بردن شما می‌شود را در این جزایر می‌توانید پیدا کنید.

۱۰ - بالی/ اندونزی

امتیاز ۶۱/ ۸۷

رایان ور برکموس در چند خط نظر خودش را درباره بالی به ما به اشتراک گذاشته است؛ « اولین بار در سال ۱۹۹۳ به بالی سفر کردم. وقتی وارد بخش مسافران فرودگاه شدم، ماموری که وظیفه بررسی پاسپورت من را داشت با قشنگ‌ترین صدایی که بتوانید تصور کنید به من گفت: «امیدوارم بهترین تولد را در بالی تجربه کنید!» بیشتر مدت زمان سفر را در تعجب و حیرت گذراندم. یادم می‌آید که نوازنده‌ها در همه جا حضور داشتند و اجرا می‌کردند؛ از شالیزارها گرفته تا خیابان‌ها. باز یادم می‌آید که در جاده‌های کوچک شرق بالی رانندگی می‌کردیم و توانایی درک و هضم آن همه زیبایی و سبزی را نداشتیم. مطمئنا از آن روزها تا امروز، تمام آن مکان‌ها تغییر کرده‌اند، ولی می‌دانم که ماهیت‌شان هنوز هم مملو از عشق است.»

9- جزیره هوار، کرواسی

امتیاز 75/ 87

مرکز جزیره و شلوغ‌ترین مقصد مسافران طی فصل‌های شلوغ روزانه حدود ۲۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد. این موضوع واقعا باعث تعجب است که چگونه این تعداد در یک شهر کوچک گنجانده می‌شوند؛ شهری که مملو است از ساختمان‌هایی با معماری گوتیک که با دیوارهای قرن سیزدهمی احاطه شده‌اند و خیابان‌هایی که در اطراف این دیوارها قرار گرفته‌اند.

8- ایسکیا، ایتالیا

امتیاز 53/ 88

برآمدگی عظیم آتشفشانی ایسکیا بزرگ‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان منطقه ناپل است. این جزیره ترکیب خاصی از شهرهای دارای چشمه‌ آب گرم، باغ‌های متروکه و گورستان‌های مدفون شده است. همچنین باید به چشم‌اندازهای زیبای این منطقه هم اشاره کنیم؛ چشم‌اندازهایی که مملو از جنگل و باغ‌های انگور و شهرهای کوچک دیدنی هستند.

7- کائوآئی، هاوایی

امتیاز 72/ 88

دره‌ها و مناطق سرسبز سواحل شمالی تصویر کامل و حقیقی از حاصلخیزی هستند. جای بکر و دست‌نخورده‌ای بین دره هانالی و پایان جاده وجود دارد که وقتی به آن نگاه می‌کنید، به سادگی می‌توانید تصور کنید زندگی برای اهالی باستانی هاوایی چگونه بوده است. یکی از تجربه‌های خوب در این جزیره شنا کردن در دریای قلیایی است که اگر با خوردن نوشیدنیِ گیاهی و تازه همراه شود می‌تواند لذت فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان آورد. البته افرادی که به این جزیره سفر کرده‌اند می‌گویند خوابیدن روی شن‌های نمکی و گرم سواحل این جزیره هم بسیار لذت بخش است.

6- مائوئی، هاوایی

امتیاز 17/ 89

نظر امی بالفور را درباره مائوئی می‌خوانیم؛ « در سفر اولم به مائوئی در رشته تپه‌های وایهی پیاده‌روی کردم و فاصله بین کوه‌های غربی مائوئی را با زیپ‌لاین طی کردم و به‌خاطر همین ماجراجویی‌هاست که من به جذابیت‌های طبیعی مائوئی علاقه‌مند شده‌ام. بعد از این کار‌ها در خلیج ماکنا کایاک‌ سواری کردم، از گودال بزرگی پیاده عبور کردم و در چشمه آب داغ مولوکینی غواصی کردم. چیزی که من را مشتاق می‌کند تا دوباره به آنجا برگردم، چشم‌اندازهای زیبا و ماجراجویی‌هایی است که می‌توان به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرد. به این موارد باید شیوه رفتار مردم را نیز اضافه کرد. مدیر مهمانخانه‌ای که در آن اقامت داشتم من را با مشتی پر از پول و راهکارهایی برای خوشگذرانی به آشپزخانه مانکی‌پاد می‌فرستاد. تمام این چیزها من را وسوسه می‌کند تا دوباره به آنجا بازگردم.»

5- سانتورینی، یونان

امتیاز 19/ 89

سانتورینی با صخره‌های چندرنگی که بالای دریا قرار گرفته‌اند، شبیه به یک کیک چند لایه به‌نظر می‌رسد. جزیره اصلی ثیرا می‌تواند با خانه‌های سفید و باستانی که در بالای صخره‌ها قرار گرفته‌اند یا مثل کتیبه‌های یخی روی صخره‌های صاف ریخته‌اند نفستان را بند ‌آورد. زمان غروب خورشید، بازتاب نور روی ساختمان‌ها و درخشش نارنجی و قرمز صخره‌ها واقعا خیره‌کننده است.

4- جزایر گالاپاگوس، اکوادور

امتیاز 20/ 89

جزایر گالاپاگوس قابلیت این را دارد که شما را وادار کند جور دیگری به دنیا نگاه کنید. مخلوقاتی در این جزایر زندگی می‌کنند که در هیچ‌جای دیگری یافت نمی‌شوند. همین مخلوقات کاری می‌کنند که انسان‌ها با سعی و کوشش فراوان به دنبال عکس گرفتن و فیلم گرفتن از آنها باشند. این مجمع‌الجزایر آتشفشانیِ منزوی و اکوسیستم لطیف و ظریفش، باعث شده که پوشش گیاهی این منطقه شبیه به یک چیز اسطوره‌ای باشد. با این حال لزومی ندارد حتما یک زیست‌شناس معتقد به تکامل یا یک پرنده‌شناس باشید که متوجه شوید این مکان یکی از معدود جاهایی است که از اثرات مخرب انسان‌ها تا حد زیادی به دور مانده است.

3- بوراکای، فیلیپین

امتیاز 67/ 89

با وجود اینکه بوراکای فقط ۷ کیلومتر ارتفاع دارد و جزیره خیلی بزرگی نیست اما به سرعت به بهترین مرکز توریستی فیلیپین تبدیل شده است و انرژی فراوانی درون خود دارد که باعث می‌شود رشد چشمگیری داشته باشد. در سال ۲۰۱۳ مخاطبان نشریه Conde Nast Traveller به این جزیره به‌عنوان دومین جزیره برتر دنیا رأی داده بودند. مرکز تحرک این جزیره ساحل سفید و رویایی است که ۴ کیلومتر طول دارد که مملو از فروشگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها است. مسیر ساحل به‌طور معمولی لبریز از بازدیدکنندگان و گردشگرانی است که اکثر آنها آسیایی هستند و بیشتر از کشورهایی مثل کره، تایوان و چین به جزیره سفر می‌کنند.

2- هیلتون هد کارولینای جنوبی

امتیاز 83/ 90

تعداد زیادی زمین گلف و اقامتگاه‌های خصوصی مدرن و شیک در این جزیره وجود دارد. هیلتون هد را می‌توان اولین مقصد گردشگری با برنامه‌ریزی طبیعی نامید. کاشف این جزیره، چارلز فریزر معتقد بود که یک اقامتگاه باید با طبیعت انطباق داشته باشد. پس باید برای ساختن ساختمان‌ها قوانینی در نظر گرفت و بر آنها پافشاری کرد. برای مثال هیچ ساختمانی نباید با بیشتر از پنج طبقه ساخته شود. یکی دیگر از شاخصه‌های این جزیره این است که در خیابان‌هایش کمترین چراغ ممکن استفاده شده. همین موارد است که به این مکان شخصیت ویژه‌ای داده است.

1- پالاوان، فیلیپین

امتیاز 15/ 93

هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه آب‌هایی که اطراف پالاوان را گرفته است این جزیره را تعریف کند. با وجود اینکه فضای دریایی این جزیره با باقی جزایر منطقه جنوب شرقی آسیا برابر است و زندگی دریایی و خاکی در این مکان خیلی متنوع و گسترده است، باز هم جزو کم‌تراکم‌ترین مناطق فیلیپین به شمار می‌آید و در عین حال یکی از وسوسه‌کننده‌ترین جزایر آسیا.