احیای پدر بزرگ ژیان!

باز‌سازی خودروهای تاریخ‌ساز یا خودروهای قدیمی برای برخی افراد بسیار هیجان‌انگیز است و باعث می‌شود آنها با استفاده از امکانات امروزی، خودروهای بسیار قدیمی را به شرایط روز اول خود بازگردانند. تصور حسی که سواری خودروهایی که در گذشته‌های دور نقشی در شکل‌گیری و رشد صنعت خودرو داشته‌اند چیزی است که کمتر فردی ممکن است فرصت تجربه کردنش را در زندگی‌اش داشته باشد.

این خودروها گاهی به دست افراد مجموعه‌دار می‌رسند و درشرایط خوبی محافظت می‌شوند و برخی مدل‌ها نیز زیر گرد و غبار فراموشی زنگ می‌زنند و نابود می‌شوند. یک دستگاه سیتروئن تراکسیون آوان مدل ۷c از جمله مواردی است که این روزها مورد بازسازی قرار گرفته است. این خودرو در سال ۱۹۳۷ ساخته شده است و تمام بخش‌های آنها از جمله موتور و بدنه و سیم‌کشی‌ها مورد باز‌سازی و تعمیر قرار گرفته و رنگ شده است تا از مرگ حتمی نجات پیدا کند. بخش‌های مکانیکی خودرو کاملا باز‌سازی شده و رنگ و لعاب جدید پیدا کرده و حتی می‌توان با آن رانندگی کرد و صدای موتوری که سال‌ها سکوت کرده است را بعد از گذشت سال‌ها شنید.

شخصی که قصد فروش این خودرو را دارد روی تک‌تک بخش‌های این خودروی خاص کار کرده و وضعیت ابتدایی آن اسفناک توصیف شده است. این سیتروئن خودرویی تشریفاتی بوده که از سوی شرکت سیتروئن فرانسوی در دهه ۳۰ میلادی تا سال ۱۹۵۷ در مدل‌های مختلفی ساخته شده و در بخش‌های مختلف دنیا به تعداد ۷۶۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است.

در دهه ۳۰ میلادی خودرو‌ها طرحی مشابه فورد مدل T داشته‌اند و گلگیرهای بزرگ و منحنی شکل که تا زیر در جلو امتداد پیدا کرده‌اند و موتور در حالتی مکعب مستطیل شکل در بین دو گلگیر قرار می‌گرفته است. چار‌چوبی که فورد مدل T ارائه داده بود در رابطه با خودروهای جدید‌تر جوابگوی نیازها نبود و باعث افزایش بیش از حد وزن می‌شد و در این مورد آوان با ایجاد تغییراتی شرایط بهتری برای تجهیزات مدرن‌تر در زیر پوست خودرو ایجاد کرد. در دهه ۳۰ میلادی سیتروئن تراکسیون آوان پیشگام در استفاده از خودروهای محور جلو محرک در اروپا بوده است که به تولید انبوه رسید و پیش از آن برای اولین بار در انگلستان خودرو با چرخ جلو محرک در سال ۱۹۲۸ ساخته شد.

حجم موتور در آوان ۷C در نسخه‌های مختلف متفاوت بوده اما بین ۳/ ۱ تا ۹/ ۲ لیتر و ۶ سیلندر اعلام شده که در مدل ۷C حجم دقیق موتور ۱۶۰۰ سی‌سی در نظر گرفته شده بود. بدنه یکپارچه باعث شد وزن خودرو کاهش پیدا کند که در اصطلاح فنی به آن Unibody می‌گفتند. در بخش داخلی طراحی در این خودرو بسیار ساده است و تنها یک کیلومتر شمار بزرگ در پشت فرمانی بزرگ به چشم می‌خورده البته فروشنده این خودرو اعلام کرده است هنوز بخش‌هایی از خودرو کامل نشده است که آنها هم به‌زودی به اتمام می‌رسد و افرادی که می‌خواهند مالک این خودرو باشند روی سایت ebay می‌توانند آن را خریداری کنند.
به‌خودروهای تاریخ سایت گزینه‌های خوبی هستند که باعث جلب توجه مجموعه‌داران از سراسر دنیا می‌شود و بعد از مدتی آنها با حراج این خودروها پول‌های کلانی را به‌دست می‌آورند که سرمایه اولیه که خرج می‌شود را کاملا توجیه می‌کند.

فروشنده این خودرو وقت زیادی را برای باز‌سازی اصولی این خودرو صرف کرده است و ترمزها در این خودرو کاملا تازه هستند و تایر‌ها نیز جدید هستند. پلاک موجود روی این خودرو نشان می‌دهد که در کالیفرنیای آمریکا پلاک شده است. طراحی بدنه در این مدل در نوع خود جذاب و دوست‌داشتنی است اما در زمان خود با خودروهای هم عصر خود ویژگی‌های مشترک زیادی داشته است. نام این خودرو به معنای خودروی چرخ جلو متحرک است که از مهمترین ویژگی‌های فنی آن به‌شمار می‌آید و سیتروئن روی این موضوع تاکید بسیار داشته است و به‌عنوان یک نوآوری مطرحش کرده که به تولید انبوه رسیده است. سیتروئن تراکسیون آوان در مدل‌های مختلفی که در بخش موتور یا بخش‌های خودرو تفاوت‌هایی داشته‌اند و البته در حجم انبوه ساخته شده است.

این خودرو توانست به مدل پر‌مخاطبی تبدیل و در سراسر جهان فروخته شود. به نظر می‌رسد با باز‌سازی این خودرو روح جدیدی در کالبد فلزی این خودروی تاریخ ساز دمیده شده چرا‌که این خودروها در عین سادگی داستان‌های ناگفته زیادی را در دل خود پنهان دارند که در جایی نوشته نشده است.

احیای پدر بزرگ ژیان!

احیای پدر بزرگ ژیان!