بدیمن برای تراکتور، خوش‌یمن برای سپاهان
داور مسابقه تراکتورسازی و نفت تهران که این روزها به‌دلیل افتخارات بین‌المللی خود مورد حمایت اکثر اهالی فوتبال هم قرار دارد، با تصمیمی که مبنی بر اخراج آندرانیک تیموریان گرفت، سرنوشت قهرمانی را تغییر داد. البته جدا از اینکه تصمیم او در این دیدار درست بوده یا غلط، سابقه او نیز نشان می‌دهد که در این فصل قضاوت فغانی برای تراکتورسازان اصلا خوش‌یمن نبوده است. کمتر از نصف با قضاوت فغانی
علیرضا فغانی در این فصل ١٨ دیدار را قضاوت کرده است که از این تعداد ٤ بار دیدارهای تراکتورسازی را سوت زده است. او ٣ بار برای قضاوت دیدارهای تیم قرمزپوش آذربایجان به تبریز سفر کرده اما تقریبا هر بار حضور او با حاشیه‌هایی همراه بوده است. اگر برتری ٢ بر یک تراکتورسازان مقابل فولاد در بازی ابتدایی فصل با قضاوت فغانی را کنار بگذاریم، ٣ بازی دیگر با شائبه‌های زیادی همراه است. در دیدار حساس با استقلال در هفته چهاردهم تراکتورسازی در دقایق پایانی برد را با تساوی عوض کرد که خطیبی بعد از بازی اعتقاد داشت ٢ بازیکن استقلال باید اخراج می‌شدند. همچنین مقابل سپاهان در هفته بیست‌وپنجم نیز تراکتوری‌ها دل خوشی از فغانی نداشتند. درحالی‌که بازی را یک بر صفر جلو بودند، داور یک پنالتی برای حریف گرفت و در دقایق پایانی هم سپاهان با زدن گل دوم تراکتورسازی را دست خالی به تبریز فرستاد. بازی پایانی لیگ هم که برای تراکتورسازان یک امتیاز در پی داشت. به این‌ترتیب از ٤ بازی که فغانی برای تیم سرخپوش تبریزی قضاوت کرده، این تیم از ١٢ امتیاز ممکن فقط ٥ امتیاز کسب کرده که حتی کمتر از نصف به حساب می‌آید.
کمر تراکتور شکست
دیداری که خیلی‌ها از آن به‌عنوان فینال لیگ نام می‌بردند، درحالی‌که به نظر می‌رسید با گل دقیقه ٦١ فرید کریمی تراکتورسازی را به‌عنوان قهرمان لیگ معرفی کرده باشد، درنهایت با تساوی ٣ - ٣ به پایان رسید. بعد از گل سوم تراکتورسازان و رسیدن اختلاف گل‌ها به عدد ٢ تصمیم فغانی مبنی بر اخراج تیموریان، همه چیز را تغییر داد. کسی متوجه دلیل اخراج تیموریان و کارت زرد دوم او در دقیقه ٦٣ نشد، اگرچه گفته می‌شود او به خاطر الفاظی که نسبت به بازیکن حریف به‌کار برده اخراج شده است. نفت که تا قبل از ١٠ نفره شدن تراکتور حرفی برای گفتن نداشت، ٢ گل زد تا جام از دستان تراکتورسازی بیفتد.
آمار صددرصدی سپاهان با فغانی
درحالی‌که تراکتورسازی دل خوشی از داور قضاوت‌کننده فینال جام ملت‌های آسیا ندارد اما قهرمان این فصل، در ٣ دیداری که فغانی برایش قضاوت کرده ٩ امتیاز به‌دست آورده تا آمار صد‌درصد پیروزی را با این داور تجربه کند. یکی از این دیدارها که در بالا نیز به آن اشاره شد مقابل تراکتورسازی بود. دیگر بازی‌ها نیز دیدارهای دور رفت سپاهان مقابل استقلال و پرسپولیس بوده که با برد ٣ بر یک و یک بر صفر زردپوشان اصفهانی همراه بوده است.
٤بازی با ٤ مدعی
نکته جالب دیگر درباره بازی‌هایی که فغانی برای تراکتورسازی سوت زده، این است که تمام این دیدارها مقابل حریفان مستقیم تراکتورسازی در راه قهرمانی بوده است. از فولاد که مدعی اول عنوان قهرمانی در ابتدای فصل محسوب می‌شد تا استقلال مدعی در نیم فصل اول و سپاهان و نفت که در هفته‌های پایانی نزدیک‌ترین تعقیب‌‌کننده‌های این تیم بودند.