نرخ گران‌تریـن ملـک در استان‌های کشور
قیمت مسکن در کل کشور به یک میلیون و 433 هزار تومان به ازای هر مترمربع رسیده است. این نرخ مربوط به میانگین قیمت آپارتمان و خانه‌های فروخته شده در سال 92 است و نشان می‌دهد: در سال گذشته متوسط ارزش واحدهای مسکونی در کل کشور کمتر از 33درصد نسبت به سال قبل از آن (سال91) افزایش پیدا کرده است.نرخ رشد قیمت مسکن در کشور طی سال گذشته برابر نرخ رشد قیمت مسکن در تهران بوده اما میزان نوسانات نرخ در بازار اجاره و زمین بین کشور و تهران با یکدیگر متفاوت بوده است.در پایان سال گذشته اگر چه شتاب قیمت مسکن در تهران و کشور با هم برابر شد و به سطح 33درصد رسید اما بزرگی قیمت ملک مسکونی در تهران 7/2 برابر نرخ کشوری است.در تهران طی سال گذشته هر مترمربع واحد مسکونی به‌طور متوسط معادل 4 میلیون تومان خرید و فروش شد که بیش از 2 برابر ارزش آپارتمان‌ها در کل کشور بوده است.
با این حال، فاصله قیمت مسکن بین تهران و سایر شهرها در سال۹۲ تاحدودی نسبت به سال۹۱ کم شد. در سال۹۱، قیمت املاک تهران ۳ برابر گران‌تر از املاک سایر شهرها بود.
علت کم شدن فاصله قیمت مسکن بین تهران و سایر کلان‌شهرها به رکود یک سال اخیر برمی‌گردد که باعث شده شیب رشد قیمت در پایتخت کم شود و در نتیجه با نقطه رشد ملایم قیمت سایر شهرها تلاقی پیدا کند.
طبق دوره‌های رکود و رونق، تغییر فاز بازار مسکن ابتدا در شهر پیشرو یعنی تهران اثر می‌کند و سپس با تاخیر چندین ماهه به سایر شهرها می‌رسد.سال گذشته چون سال اول رکود مسکن بود، سایر شهرها از این دوره سهم نبردند.
مطابق گزارش مرکز آمار ایران، میانگین اجاره‌بهای مسکن در کل کشور طی سال92 به مترمربعی 6هزار و 650 تومان رسید و قیمت زمین نیز در سطح متری 750هزار تومان افزایش پیدا کرد.در سال92 ارزش زمین‌های مسکونی در کل کشور 30درصد رشد کرد در حالی که قیمت زمین در تهران با 40درصد افزایش به مترمربعی 5 میلیون تومان رسید.
به این ترتیب، شکاف بین بازار املاک تهران و سایر شهرها، در بخش زمین به حداکثر فاصله رسیده طوری که قیمت زمین در تهران ۷ برابر گران‌تر از متوسط قیمت زمین در سایر شهرها شده است.از گزارش جدید مرکز آمار ایران، می‌توان سقف قیمت مسکن در ۳۱ استان کشور را محاسبه کرد.
در حال حاضر رتبه گران‌ترین ملک مسکونی در کشور به منطقه یک تهران تعلق دارد. در این منطقه، سال گذشته گران‌ترین واحد مسکونی کشور با ارزش متری 23 میلیون و 243 هزار و 200 تومان فروخته شد.
استان تهران همواره در ردیف اول گران‌ترین نقطه مسکونی کشور برای خرید مسکن قرار دارد.با این حال، در سال۹۲ رتبه دومین استان در رده‌بندی گران‌ترین آپارتمان‌های فروخته‌شده به استان آذربایجان شرقی اختصاص پیدا کرد. سال گذشته گران‌ترین معامله خرید مسکن در استان آذربایجان شرقی، برای خانه‌ای در شهر تبریز با قیمت متری ۱۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان رقم خورد که بعد از تهران، گران‌ترین ملک فروخته شده در کشور به حساب می‌آید.در رده‌بندی ۳۱ استان کشور با شاخص «گران‌ترین خانه»، بعد از تهران و آذربایجان شرقی، به ترتیب استان‌های اصفهان، اردبیل و فارس قرار دارند.نقطه اوج قیمت مسکن در استان اصفهان متری ۸ میلیون و ۸۰۲ هزار تومان، در اردبیل و فارس نیز به ترتیب ۶میلیون و ۲۵۸ هزار تومان و ۶ میلیون تومان اعلام شده است.استان‌های کشور چنانچه با شاخص «متوسط قیمت مسکن» رتبه‌بندی شوند، ۵ استان اول دارای بیشترین میانگین قیمت به ترتیب عبارت خواهند بود از تهران، اصفهان، قم، البرز، مرکزی و آذربایجان شرقی.استان آذربایجان به لحاظ حداکثر قیمت خانه- گران‌‌قیمت‌ترین ملک فروخته شده در هر استان- جزو دومین استان کشور اما به لحاظ متوسط قیمت، جزو پنجمین استان محسوب می‌شود.طبق آخرین آمار رسمی مربوط به نیمه دوم سال گذشته، در استان‌های اصفهان، قم، البرز، مرکزی و آذربایجان شرقی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ترتیب ۵/۱ میلیون، ۳/۱ میلیون، ۲/۱ میلیون، ۱/۱ میلیون و یک میلیون تومان است.در این رده‌بندی، استان ایلام جزو ارزان‌ترین استان‌های کشور برای خرید مسکن معرفی شده است. در این استان، متوسط قیمت مسکن مترمربعی ۴۴۷هزار تومان است.بررسی آخرین آمار از حداقل، حداکثر و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای مسکونی نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال ۱۳۹۲، حداقل قیمت هر متر زیربنای مسکونی در کل کشور حدود ۱۰ هزار تومان بوده است، به عبارتی در کمتر از یک سال گذشته در جایی از کشور امکان خرید خانه با متری ۱۰ هزار تومان هم وجود داشت. این خانه متری ۱۰ هزار تومانی در استان بوشهر بوده است که با همین نرخ به فروش رفته است.در تهران نیز ارزان‌ترین خانه، متری ۲۵هزار تومان قیمت داشته که در نیمه دوم سال گذشته فروخته شده است.استان‌‌های بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، کردستان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب پنج استان دارای ارزان‌ترین واحدمسکونی هستند که سال گذشته کمترین ارزش معاملات خرید مسکن در آنها انجام شده است.
در این پنج استان، خانه با قیمت متری 10 هزار تا حداکثر 10 هزار و 600 تومان فروخته شده است.
همچنین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور در نیمه دوم سال گذشته حدود ۶۶۳۰ تومان گزارش شد که نسبت به دوره قبل یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/۱۴ درصد افزایش داشته است. در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه هر متر به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی حدود ۱۴ هزار تومان در استان تهران و کمترین آن ۱۷۶۰ تومان در استان کهکیلویه و بویراحمد بوده است. کمترین اجاره ماهانه هر متر زیربنای مسکونی نیز به استان قزوین با ۱۶۶ تومان و بیش‌ترین آن مربوط به استان تهران با حدود ۹۰ هزار تومان بوده است.
گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در نیمه دوم سال گذشته هم بیانگر قیمت 730هزار تومانی است که نسبت به دوره قبل 9/7 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/17 درصد افزایش دارد. در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده حدود چهار میلیون تومان در استان تهران و کمترین آن 60 هزار تومان در استان کهکیلویه و بویراحمد بوده است. همچنین کمترین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی مربوط به استان یزد با 5000 تومان و بیشترین آن در استان تهران با 19 میلیون و 650 هزار تومان است.