بسیاری از مجموعه‌دارها به دنبال خودروهای قدیمی هستند که در زمان خود عملکرد قابل توجهی داشته‌اند یا شهرت زیادی را به دلیل شرکت در مسابقات کسب کرده‌اند. این خودروها با داشتن اسم و برند معروف در مراسم رسمی به حراج گذاشته می‌شوند و با قیمت‌های نجومی و ده‌ها برابر گران‌ترین خودروهای امروزی مانند گنجی گران‌قیمت به‌فروش می‌رسند. برخی از این خودروها مراحل باز‌سازی را طی می‌کنند تا به وضعیت سالم روز اول خود بازگردند. تصور اینکه گران‌ترین خودروهای کلاسیک جهان ساخت چه شرکت‌هایی هستند، زیاد سخت نیست. در این میان فراری با خودروهایی که در نیمه قرن بیستم تولید کرده گوی سبقت را از رقبا ربوده و بیشترین نماینده را در میان گران‌ترین خودروهای کلاسیک جهان دارد. چند دلیل در این میان وجود دارد که به مدد آنها فراری در این جایگاه قرار گرفته است. طراحی فوق‌العاده و زیبای خودروهای فراری، مشخصات فنی که در زمان خودش بسیار حائز اهمیت بوده است و در آخر تیراژ تولید بسیار اندک این مدل‌ها. در ادامه با گران‌ترین خودروهایی آشنا می‌شوید که در حراجی‌های رسمی به‌فروش رسیده‌اند.

استون مارتین DB۴/ GT زاگاتو

استون مارتین به‌عنوان یک برند انگلیسی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. مدل سال 1962 گران‌ترین خودروی انگلیسی لقب گرفت که در یک حراجی با قیمت 45/ 9 میلیون پوند در نیویورک به‌فروش رسید. در سال گذشته با شنیدن این خبر مجموعه‌دارهای دنیا به نیویورک سرازیر شدند تا شانس خود را برای خرید این مدل خاص استون مارتین امتحان کنند. استون مارتین DB4/ GT Zagato در سال 1961 معرفی و به‌صورت کاملا محدود تولید شد و به‌دلیل عدم استقبال به جای 25 دستگاه، 20 دستگاه از آن ساخته شد. حجم موتور در این خودرو 7/ 3 لیتر و به‌صورت 6 سیلندر بوده که قادر است 314 اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت به‌وسیله جعبه دنده‌ای 4 سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و خودرو در ظرف 1/ 6 ثانیه به سرعت 97 کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم 246 کیلومتر برآورد شده است. برای فروش در حراجی این خودرو در سال 2002 به طور کامل باز‌سازی می‌شود تا برای همیشه در تاریخ جاودانه باقی بماند.

فراری 250 GT SWB

در سال ۲۰۱۵ برای مدل فراری با نام کامل ۲۵۰ GT SWB California Spider یک حراجی برگزار شد و قیمت فروش این مدل هیجان‌انگیز و پر‌ماجرا به ۲/ ۱۵ میلیون دلار می‌رسد و بعد از یک سال مجدد این خودرو به حراج گذاشته شد و این بار به قیمت ۱/ ۱۷ میلیون دلار به‌فروش رسید. مشتریان این خودرو بازیگران سینما و افراد مشهور بوده‌اند. از این مدل تنها ۵۶ نمونه ساخته شده است که نسخه ارتقا یافته نمونه‌های قبلی ۲۵۰‌GT است و در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده است. در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ فراری مدل‌های بسیار زیادی از خودروهای مسابقه‌اش را می‌سازد که بسیاری از آنها از نظر شاسی و موتور مشخصات نزدیک به هم داشته‌اند. این مدل سابقه حضور در فیلم «مرخصی فریس بولر» را در تاریخچه خود دارد و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های فنی و طراحی خیره‌کننده‌ای که دارد، به این قیمت نجومی دست پیدا کرده است.

فراری ۲۷۵ GTB/ C اسپشیاله

فراری تنها سه دستگاه از مدل 275 GTB/ C Speciale را ساخته تا در حراجی قیمت نجومی 4/ 26 میلیون دلار را به خود اختصاص دهد. فراری در این خودرو با بدنه آلومینیومی از موتور 2/ 3 لیتری و 12 سیلندر استفاده کرده که می‌تواند 316 اسب بخار قدرت تولید کند جعبه دنده‌ای 5 سرعته و دستی این قدرت را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. این خودروی خاص در سال 1964 با شماره شاسی 06701 به‌صورت کاملا محدود تولید شد. دو نسخه دیگر به نظر می‌رسد قرار نیست به حراج برسند و نایاب بودن این مدل در کنار خصوصیات فنی و قابلیت‌هایش باعث افزایش قیمت آن شده است. این خودرو در تاریخچه خود توانسته رکورد خودروهای موتور جلو را در مسابقات لمان بشکند و تا به امروز این رکورد همچنان در دستان این این فراری پر افتخار است. خودروهایی که در تعداد محدود تولید می‌شوند دست‌ساز هستند و با دقت بسیار بالایی ساخته می‌شوند که در رابطه با این خودرو هم این موضوع اتفاق افتاده است.

فراری 375 پلاس اسپایدر

در سال ۱۹۵۴ مدل محبوب و مسابقه‌ای مالک فراری با موتوری با حجم ۹/ ۴ لیتر و ۱۲ سیلندر پا به عرصه وجود گذاشت. فراری در این مدل دو نفره از جگوار الهام گرفته است اما روح و قدرتی خارق‌العاده را به آن بخشیده است. کاپوت دراز و کشیده این ماشین نشان می‌دهد که برای درهم کوبیدن رکوردهای سرعت ساخته شده است و زمینه لازم برای ساخت مدل‌های آینده فراری با این خودرو کلید خورده است. جعبه دنده شبیه خودروهای فرمول یک در آن سال‌های فراری دراین مدل استفاده شده است و قدرت موتور را که ۳۳۰ اسب بخار در دور موتور ۶ هزار دور در دقیقه بوده را به چرخ‌های خودرو انتقال می‌داده. این خودرو در مسابقات لمان با میانگین سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت حضور یافته که نشان از توانایی بسیار بالای خودرو دارد. خرید خودرویی با این تاریخچه و مشخصات در زمان حراج، قیمتی معادل با ۴/ ۱۸ میلیون دلار پیدا می‌کند. این خودرو همانند گنجی گران‌بها در دستان خریدارش است که هر سال بر ارزش آن افزوده می‌شود.

مرسدس بنز W۱۹۶

مرسدس بنز در سال 1954 مدل W196 را برای مسابقات فرمول یک در سال‌های 1954 و 1955طراحی و ساخته است. این خودرو از 12 مسابقه‌ای که در آن شرکت کرده در 9 رقابت برنده بیرون آمده که نشان دهنده قابلیت‌های بالای این موشک زمینی است. این خودرو لقب پیکان نقره‌ای را به خود اختصاص داده و با توجه به مشخصاتی که دارد قادر است با استفاده از موتور 5/ 2 لیتری و 8 سیلندرش 290 اسب بخار قدرت و 247 نیوتن بر متر گشتاور تولید کند و جعبه دنده‌ای 5 سرعته و دستی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این خودروی 850 کیلوگرمی قادر است حداکثر به سرعت 300 کیلومتر در ساعت برسد. تمام این مشخصات باعث شده این خودرو بتواند افتخارات زیادی را برای بنز به ارمغان بیاورد و در حراجی با قیمت 6/ 29 میلیون دلار به‌فروش رسیده است. بسیاری از قهرمانان اتومبیلرانی تجربه رانندگی با این پیکان نقره‌ای بنز را دارند و این کافی است تا بر ارزش خودرو افزوده شود.

فراری 340/ 375 MM برلینتا

فراری از جمله خودرو‌سازانی است که محصولاتش در تعداد کم و کیفیت بسیار بالا و با اهداف کاملا مشخصی تولید شده‌اند و محصولاتی که با دقت و مهندسی زیادی در سال‌های دور تولید شده‌اند این روزها مورد توجه مجموعه‌دارها قرار می‌گیرند و چوب حراج را بر بدنه خود احساس می‌کنند. در مدل برلینتا ۳۴۰/ ۳۷۵ MM قیمت حراج خودرو ۸/ ۱۲ میلیون دلار بوده است. در سوابق رانندگی با این فراری مسابقه‌ای راننده‌های مشهوری تجربه مسابقه دادن با آن را داشته‌اند و توانسته‌اند برای فراری افتخار‌آفرینی کنند. فراری این مدل را برای سری مسابقات استقامت و سرعت لمان طراحی کرده که بر اساس مسوولیتی که داشته در پیست مسابقات موفق عمل کرده است و با قیمت باور‌نکردنی و چند برابر خودروهای برتر و سوپر اسپورت امروزی به حراج گذاشته شد. موتور ۱۲ سیلندر با حجم ۵/ ۴ لیتر و قدرت خالص ۳۴۰ اسب بخار در این کوپه دو در و مسابقه‌ای وظیفه تولید قدرت را بر عهده داشته است.

فراری ۲۵۰ LM

قیمت 3/ 14 میلیون دلار برای فراری 250 LM با توجه به تاریخچه و مشخصاتی که دارد برای خریدارانش منصفانه به نظر می‌رسد. موتور 12 سیلندر با حجم 2/ 3 لیتر که در هر سیلندر 2 سوپاپ در نظر گرفته شده قادر است در 7500 دور در دقیقه قدرتی معادل 320 اسب بخار تولید کند که این نیروی عظیم توسط جعبه دنده‌ای 5سرعته و دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. گشتاور تولید در 250 LM به 294 نیوتن بر متر می‌رسد و خودرو در مدت زمان 1/ 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد و حداکثر می‌تواند به سرعت 295 کیلومتر در ساعت برسد. طراحی خودرو عضلانی است که منحنی‌های نرمی باعث افزایش آیرودینامیک و کاهش مصرف سوخت می‌شود. فراری از باک 130 لیتری در این مدل استفاده کرده که سوخت مورد نیاز این موتور قدرتمند تامین شود و نیاز به سوختگیری مجدد کاهش پیدا کند. این مدل در سال 1963 در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و در سال 1964 نسخه تولیدی آن آماده عرض اندام در پیست‌ها شد.

فراری تستاروزا 250

مدل‌های مختلفی از تستاروزا ۲۵۰ ساخته شده است که در یک حراجی با قیمت ۴/ ۱۶ میلیون دلار به‌فروش می‌رسد. این مدل اولین نمونه ساخته شده از فراری تستاروزا ۲۵۰ بوده است که در سال ۲۰۱۱ به حراج گذاشته شد. فراری در این مدل از موتور ۱۲ سیلندر ۳ لیتری استفاده کرده است که می‌توانسته قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار تولید کند و با کمک جعبه دنده‌ای ۴ سرعته قدرت به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شده است. فراری از این مدل در بسیاری از مسابقات رسمی استفاده کرده و این مدل که به‌فروش رسیده است تاریخچه‌ای برابر با هشت سال حضور در رقابت‌های مسابقات جهانی مختلف را در کارنامه خود دارد. مانند مدل‌های دهه ۶۰ میلادی این خودرو هم دماغه‌ای منحنی شکل دارد که گلگیرهای برجسته‌اش آن را احاطه می‌کند. این مدل فراری‌ها به دلیل سابقه مسابقات و جام‌هایی که برنده شده‌اند از ارزش بسیار بالایی برخوردارند.

فراری 275GTB نارت
فراری در رابطه با مدل ۲۷۵GTB نارت اقدام به ساخت ۱۰ دستگاه خودرو با ویژگی بدون سقف می‌کند. در سال ۱۹۶۷ این خودرو پس از سفارش نماینده آنها درآمریکای شمالی ساخته و دو سال قبل در یک حراجی با قیمت ۵/ ۲۷ میلیون دلار فروخته می‌شود. یکی از فراری‌ها توسط ادی اسمیت با قیمتی معادل ۱۴ هزار دلار خریدار می‌شود و پس از چند سال نگهداری درخواست‌های زیادی برای خرید دریافت می‌کند. پس از مرگ اسمیت در سال ۲۰۰۷ خانواده‌اش این خودروی اسیر شده را با قیمت پایه ۱۰ میلیون دلار به حراج می‌گذارند و مبلغ فروش خودرو صرف امور خیریه می‌شود. خودروهای دیگر از این سری در مسابقات مختلفی مانند لمان شرکت کردند و حضور موثری داشته‌اند. در سالی که این خودرو به حراج گذاشته شد هیچ خودروی فراری با این قیمت خرید و فروش نشده بود و رکورد قیمت با این مدل شکسته شد. علاقه خاص ادی اسمیت به این خودرو باعث شد این غول سال‌ها دور از مسابقات باشد.

فراری ۲۵۰ GTO

این خودرو از سوی فراری ساخته شده تا فقط و فقط پیست‌های مسابقه را به آتش بکشد که با قیمت 1/ 38 میلیون دلار رکورد‌های فروش در حراجی را نیز به آتش کشیده است. فراری با ساخت 39 دستگاه از این کوه عضله در سال 1962 تاریخ ساز شده و حتی در برخی حراجی‌های غیر رسمی قیمت فروش این خودرو را تا 52 میلیون دلار هم اعلام کرده‌اند. فراری در این مدل معروف خود از موتور 3 لیتری و 12 سیلندر استفاده کرده که می‌تواند 300 اسب بخار قدرت را تولید کند و جعبه دنده‌ای 5 سرعته این نیروی عظیم را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. فراری بعد از تجربیات موفق در ساخت مدل‌های دست‌ساز و محدود با این مدل رکورد قیمت‌های قبلی فراری‌های تاریخی را می‌شکند. از نظر طراحی بدنه این مدل با مدل‌های هم عصر خود شباهت زیادی دارد و کاپوت کشیده و منحنی‌های بدنه از خصوصیات بارز فراری 250 GTO است.