شمع‌های کیک تولد 100 سالگی‌تان را فوت کنید

بخش دوم

دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- در شماره قبل درباره نکات طلایی افزایش طول عمر صحبت کردیم. باید و نبایدهایی که نوید سلامتی و راهی برای طولانی کردن مسیر حیات است، ژن‌ها، شیوه زندگی، رفتارهای اجتماعی، تغذیه و رعایت بهداشت و... همگی در این مسیر نقش موثری دارند. در این شماره و در ادامه مطالب گذشته به معرفی سایر موارد بهزیستی و طول عمر خواهیم پرداخت. ما شمع‌های امید برای کیک تولد صدسالگی شما را روشن می‌کنیم، فوت کردنش با شما ...

دخانیات ممنوع

مایلید بیشتر زندگی کنید؟ اگر سیگاری هستید، قطعا می‌توانید چندین سال به طول عمرتان اضافه کنید؛ آن‌هم فقط با انجام یک کار؛ پاکت سیگارتان را به درون سطل زباله بیندازید و دیگر هیچ‌وقت سیگار نخرید. به احتمال زیاد، خودتان نیز این را می‌دانید. همه آگهی‌های روی پاکت‌های سیگار، حاوی هشدارهای رک و صریحی هستند که چگونه تنباکو از راه‌های گوناگون و ناخوشایند باعث مرگ انسان می‌شود.

به گفته محققان، سم‌های موجود در دود سیگار به تمام نقاط بدن که خون در آن جریان دارد، منتقل می‌شوند. کشیدن سیگار سالانه موجب مرگ ۴۴۰ هزار آمریکایی می‌شود، و طول عمر مردان را به میزان ۲/ ۱۳ سال کاهش می‌دهد (۵/ ۱۴ سال برای زنان). همچنین، ۸۲ درصد از افرادی که به‌خاطر ابتلا به سرطان ریه فوت می‌کنند، اشخاص سیگاری هستند. با این حال، بیش از یک نفر از هر پنج نفر آمریکایی کماکان به کشیدن سیگار ادامه می‌دهد و تقریبا یک‌سوم افراد سیگاری، افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در دیگر نقاط دنیا، کشیدن سیگار باعث فوت یک نفر از هر ۱۰ نفر فرد بالغ می‌شود. بدتر از آن اینکه یک تحقیق جدید نشان داده کشیدن حتی چند سیگار در روز می‌تواند درنهایت همانقدر خطرناک باشد که کشیدن چندین پاکت در روز و عوض کردن نوع سیگار به سیگارهای با جرم (تار) کمتر نیز تاثیری ندارد. اکثر ۴ هزار مواد شیمیایی‌ای که در دود سیگار وجود دارد، در سموم حیوانی، حلال‌های لاک و دیگر موادی که غیرممکن است حاضر باشید حتی نزدیک دهانتان بگیرید نیز یافت می‌شوند.

٢٠سال رو به جلو، بدون الکل

براساس مطالعات انجام شده از سوی محققان دانشگاه زوریخ، مصرف الکل عامل مرگ ‌۲/ ۵ درصد از کل موارد مرگ‌ومیر در بین مردان و ‌۴/ ۱ درصد در بین زنان سوئیسی است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مصرف الکل باعث کاهش طول عمر مردان و زنان سوئیسی شده است. همچنین نتیجه پژوهش دیگری در آلمان که برای این مطالعه ۴ هزار زن و مرد به مدت ۱۴ سال بررسی شدند، نشان داد که اعتیاد به الکل، عمر افراد به‌ویژه زنان را ۲۰ سال کاهش می‌دهد. براساس این مطالعات عوارض اعتیاد به الکل از سیگار نیز بیشتر گزارش شده است. در پایان سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار کرد که میانگین مرگ‌ومیر سالیانه در بین زنان معتاد به الکل ۴.۶ برابر و مردان معتاد به الکل بیش از ۱.۹ برابر در مقایسه با سیگاری‌ها بیشتر است. همچنین سن مرگ‌ومیر در زنان معتاد به الکل ۶۰ سال و در مردان معتاد به الکل ۵۸ سال است که این سنین تقریبا ۲۰ سال کمتر از سن مرگ طبیعی است. در واقع نتایج این تحقیقات نشان داد که میان اعتیاد به الکل و مرگ زودرس ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

آموزش یعنی حیات

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «ز گهواره تا گور، دانش بجوی» این جستن دانش نه تنها به بالا رفتن اطلاعات و اعتماد به‌نفستان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود کمی هم بیشتر در این دنیا زندگی کنید. پژوهشگران معتقدند اگر افراد بالای ۴۰ یا ۵۰ سال برای آموزش یک زبان دیگر، نقاشی، خط،‌ موسیقی یا حتی سفالگری به کلاس‌های آموزشی بروند و در جمع کودکان و نوجوانان پر از شور و حرارت زندگی قرار بگیرند، چنان روحیه‌ای پیدا می‌کنند که می‌توانند با آن روحیه، برخی از فعالیت‌های مفید و موثر برای افزایش طول عمر مانند ورزش یا پیاده‌روی در پارک را از سر بگیرند.

نیم‌ساعت پیاده‌روی سریع روزانه معادل حداقل یک‌ونیم سال افزایش طول عمر برای شماست. یک ورزش معمولی و ساده طی روز، علاوه بر شادابی و نشاط نه تنها می‌تواند شما را از ابتلا به نارسایی‌های قلبی ایمن کند، بلکه طول عمر بیشتری را برای شما تضمین می‌کند. میزان اثربخشی ورزش در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و افزایش طول عمر بستگی به مقدار ورزشی دارد که شما در طول روز انجام می دهید. هرچند تا به‌حال تحقیقات و مطالب زیادی راجع به اثر ورزش در سلامتی انسان انجام و تهیه شده است، اما با این وجود هنوز به‌طور دقیق میزان اثر ورزش بر طول عمر، به‌خصوص هنگامی‌که قلب انسان دچار نارسایی می‌شود؛ به‌خوبی مشخص نیست.

با این‌حال نتیجه آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه که با حضور گروهی از افراد بالای ۵۰ سال در مرکز مطالعات قلب فرامینگهام مورد آزمایش قرار گرفتند و جامعه بررسی شده در آن بیش از ۲۵۰۰ نفر بود، نشان می‌دهد پس از نرمال کردن فاکتورهایی مانند کشیدن سیگار، بیماری‌های خاص و سایر فاکتورهای مهم؛ آن دسته از افرادی که از سن ۵۰ سالگی برای سلامت خود، به‌طور دائم ورزش‌هایی ساده انجام می‌دادند نسبت به افراد ساکن؛ به‌طور متوسط ۱.۳ سال بیشتر عمر کرده‌اند و حداقل ۱.۱ سال دیرتر به بیماری قلبی دچار شده‌اند. نتیجه جالب تر آنکه افرادی که ورزش را خیلی جدی‌تر دنبال می‌کردند و تمرینات شدیدتر و طولانی‌تری انجام می‌دادند حداقل ۳.۵ سال بیش از افراد عادی عمر کرده و نارسایی‌های قلبی ۳.۲ سال دیرتر به سراغ آن‌ها رفته است. دکتر اسکار فرانکو از دانشگاه پزشکی اراسموس در هلند معتقد است دنبال کردن یک برنامه ورزشی در زندگی از موثرترین روش‌ها برای سلامتی و طول عمر است. همچنین در یک تحقیق مرتبط، محققان بررسی کردند که راهنمایی‌های پزشکان برای انجام ورزش تا چه اندازه بر بیماران اثر داشته است.

در این تحقیق ۴۹۲ نفر از افراد سالم که فعالیت بدنی نداشته‌اند و سن آن‌ها بین ۳۰ تا ۶۹ سال بوده است، شرکت کردند. براساس اطلاعات به‌دست آمده همه این افراد کمتر از میزانی که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده است ورزش کرده‌اند. دکتر میشل پری از دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «خط قرمز هنگامی است که یک پزشک به بیمار می‌گوید ورزش کن، آن‌ها بیشتر سعی می‌کنند با دارو مشکلات را حل کنند و به‌ندرت چنین تجویزی می‌کنند. اما با این وجود مردم کمتر از ۶۰ درصد توصیه‌های ورزشی پزشکان را جدی می‌گیرند و به آن‌ها عمل می‌کنند. نکته مهم این است که تمامی پزشکان باید به‌شدت بیماران خود را به انجام فعالیت‌های بدنی طولانی و مداوم دعوت کنند تا بیماران از مزایای سلامتی آن بهره ببرند.» در پایان گزارش دکتر پری آمده است که حداقل باید ۳۰ دقیقه در روز با سرعت زیاد پیاده‌روی کرد تا سلامتی، بدن انسان را برای زندگی خود انتخاب کند.

شادی و شادی و بازهم شادی

افراد شاد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری دارند. نکته مهمتر این است که احساس خوشایند در زندگی چیزی است که بدون تاثیر جامعه و ژنتیک نیز به‌دست می‌آید.از افراد شاد الگوبرداری کنید: دانمارک نخستین رتبه را در کمیسیون اروپا در زمینه رفاه و شادی از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون دارد و زمانی‌که سازمان ملل درصدد رتبه‌بندی کشورها به لحاظ شادی برآمد، دانمارک رتبه نخست را کسب کرد. چه چیز موجب این انتخاب شد؟ به گزارش سازمان ملل، امید به زندگی،‌ تولید ناخالص داخلی و آمار پایین فساد در این کشور به این موضوع کمک کرده اما بالا بودن سطح کلی شادی در دانمارک به خدمات اجتماعی مردم این کشور مانند بخشندگی و سیستم‌های قدرتمند حمایت اجتماعی مربوط می‌شود. کپنهاگ پایتخت دانمارک شادترین شهر دنیا است.