تحلیل رییس سازمان بورس از دوران پساتحریم
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارایه تحلیلی از دوران پساتحریم، گفت: بازار سرمایه هم اکنون دچار کم واکنشی شده و امروز نه تنها خبر برجام بلکه آثار هر اتفاق مثبت دیگری با حد کمتری در بازار آشکار می شود.

محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، کسری بودجه، ابلاغ بودجه های عمرانی و کاهش قیمت نفت،گفت: با وجود این وضعیت در یک تحلیل کلی می توان گفت در صورت تحقق عملی برجام‌، فرصت های جدیدی برای بازار سرمایه ایجاد می شود که با مدیریت مناسب باید آثار عملیاتی آن مشخص شود.
به گفته وی، فرصت ها به تنهایی قادر به اثرگذاری نیستند بلکه باید به خوبی شناسایی شده و از آنها بهره گیری شود. وی درباره دستاوردهای مذاکرات هسته ای در بازار سرمایه نیز گفت: امروز شاهدیم که شاخص های بازار هر آنچه را در واقعیت بازار و در بخش کلان اتفاق می افتد نشان می دهد. مهمترین دستاوردی که در بازار سرمایه محقق شده این است که آنچه نوسانات شاخص گفته می شود و در هر مقطعی وجود دارد باید توسط تحلیلگران بازار و افراد حرفه ای ارایه گردد تا راهکار مناسب تری به سهامداران ارایه شود.

وی برنامه جامع اقدام مشترک را اتفاقی مهم و مثبت برای بازار سرمایه دانست و گفت: جلسات متعددی برای بررسی جزییات این برنامه در قالب سمینارها در سازمان بورس برگزار شده است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: مهمترین اثر برجام این است که قطعنامه هایی که علیه ایران در سنوات گذشته صادر شده بود با این توافق رفع می شود و این امر ظرفیت مناسبی برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند. وی تسهیل در نقل و انتقال پول را از نتایج برجام دانست و گفت: نقل و انتقال هم اکنون با هزینه های زیادی روبه رو است ضمن آنکه تبعات مالی زیادی نیز برای بخش های مختلف اقتصادی از جمله تولید دربر دارد.

به گفته وی، رفع تحریم ها آثاری در جهت کاهش بهای تمام شده خواهد داشت ضمن آنکه ریسک سیستماتیک بازار با برجام کاهش می یابد، اما آثار عملی توافق که در بخش‌های مختلف اقتصادی اثرگذار هستند، باید در صحنه واقعی محقق گردد تا آثار آن در بازار دیده شود.