ایـن  بدنسازهای عجول
سعیدزارع مربی بدنسازی مصرف مکمل‌های غذایی که تجویز آنها در باشگاه‌های بدنسازی به امری عادی بدل شده است، بسته به اینکه افراد می‌خواهند وزن اضافه یا کم کنند یا اینکه در وزن خود باقی بمانند و همچنین با توجه به شرایط بدنی افراد به آنها توصیه می‌شود. این مکمل‌ها شامل چند دسته می‌شوند که با وجود متفاوت بودن برنامه‌ غذایی افراد مختلف، مصرف برخی از آنها در میان افراد مشترک است. به‌طور کلی مکمل‌های غذایی شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، آمینوها و گولتامین‌ها هستند که 90 درصد از بافت عضلات را تشکیل می‌دهند و افرادی که اصطلاحا می‌خواهند سایزی بزرگ‌تر داشته باشند، به این مواد غذایی نیاز دارند. برای مثال کربوهیدرات‌ها هم برای افزایش وزن خوب هستند و هم برای افزایش سایز. آمینوها که شامل پروتئین‌ها می‌شوند نیز برای ساختار عضله مفید هستند.
هورمون رشد هم که برخی ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند ترشح تستسترون بدن را افزایش می‌دهد.
دسته‌ای دیگر از مکمل‌ها هم هستند که کار چربی‌سوزی را انجام می‌دهند؛ مانند چربی‌سوز سی‌ال‌ای یا چای سبز که نمونه طبیعی آن است. کافئین نیز که از قهوه گرفته می‌شود نوعی چربی‌سوز طبیعی است و ال‌کارنتین هم نوع دیگری از چربی‌سوزها به‌شمار می‌رود. اگرچه هرکدام از اینها به تنهایی چربی‌سوز هستند اما ترکیبی کم و مشخص از آنها می‌تواند اثر بهتری داشته باشد که معمولا هم برای از بین بردن چربی‌های بافت عضله و اصطلاحا کات‌کردن عضلات به‌کار می‌رود.
در رابطه با پروتئین‌ها هم چنین ترکیباتی وجود دارد برای مثال پروتئین وی ۱۰۰ درصد که با کربوهیدرات مخلوط است، با نام گینر در بازار وجود دارد که چون ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات را داراست، هم برای افزایش وزن و سایز کاربرد دارد و هم برای رشد ساختار عضله.
در رابطه با خرید این مکمل‌ها توصیه همیشگی مربیان بدنسازی به شاگردها این است که هنگام خرید این مکمل‌ها حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنند. وجود برچسب هولوگرام وزارت بهداشت بر روی بسته‌بندی این مکمل‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید مکمل‌ها باید در نظر داشت زیرا این هولوگرام‌ها سلامت محصول را از سوی وزارت بهداشت تایید می‌کند. البته مربیان با‌تجربه هم می‌توانند تا حدودی اصل بودن یا نبودن محصولی را تشخیص دهند اما برچسب هولوگرام راه‌حلی بهتر و مطمئن‌تر است.
با توجه به اینکه در بازار انواع مختلف محصولات و برندهای مکمل غذایی وجود دارد که در میان آنها ممکن است برخی بسته‌بندی‌ها با محصولات بی‌کیفیت و تقلبی پر شده باشند، توصیه می‌شود برای خرید محصول با‌کیفیت، سالم و اصل حتما به نمایندگی‌های رسمی برندهایی که در حال حاضر در کشور موجود هستند مراجعه شود. برای مثال در تهران مرکزی مانند پاساژ مروی مخصوص فروش این مکمل‌ها است که جای مطمئن و شناخته شده‌ای هم هست. البته از طریق طعم یا نوع بسته‌بندی پروتئین‌ها می‌توان به اصل بودن یا نبودن آنها پی برد از طرفی کمپانی‌های تولید‌کننده این مکمل‌ها نیز معمولا مشخصات محصول خود را در سایت‌هایشان منتشر می‌کنند که با تکیه بر آن اطلاعات نیز می‌توان محصول اصل را تشخیص داد.
در حال حاضر بهترین برند در میان مکمل‌ها جی‌ان‌سی کانادا است که مورد تایید وزارت بهداشت هم هست و نمایندگی هم دارد. به نظر می‌رسد تا وقتی که امکان خرید از نمایندگی رسمی وجود دارد، ارزان‌تر بودن یک محصول در بازار آزاد دلیل خوبی برای خرید آن نیست زیرا بحث سلامت انسان در میان است.
با توجه به اینکه مصرف مکمل‌ها عوارضی را برای اندام‌هایی مانند کبد، کلیه یا تیروئید به وجود می‌آورد، در ورزش بدنسازی معمولا پیشنهاد می‌شود که فرد هر سه چهار ماه یکبار یا قبل و بعد از دوره استفاده از مکمل‌های غذایی، یک آزمایش خون کامل بدهد تا میزان تستسترون یا وضعیت تیروئید و کبد کاملا روشن باشد.
پزشک‌ها، مخالفان اصلی مکمل‌های بدنسازی
واقعیت این است که برای مصرف این مکمل‌ها حتما نظر پزشک مهم است زیرا شرایط بدنی افراد با یکدیگر متفاوت است و اصلا شاید کسی مشکلی خاص داشته باشد که نتواند مکمل مصرف کند اما باید گفت که پزشکان هیچ‌وقت مصرف این مکمل‌های پروتئین یا هورمونی را تایید نمی‌کنند یا به سختی تایید می‌کنند زیرا افرادی که می‌خواهند این دست مکمل‌ها را مصرف کنند می‌خواهند راه دو ساله را ۶ ماهه طی کنند و در این میان حتما آسیب‌هایی به بدن وارد می‌شود این در حالی است که با یک تغذیه خوب، ورزش مداوم و داشتن صبر می‌توان به همان حجم از عضلاتی رسید که فرد خواهان آن است. تنها تفاوت روش دوم این است که سالم و طبیعی است و در آن مواد مغذی به جای اینکه از مکمل‌های کارخانه‌ای دریافت شود از مواد غذایی طبیعی دریافت می‌شود.
در واقع تمام مواد غذایی که در پودرها و آمپول‌ها هستند در مواد غذایی طبیعی نیز وجود دارند و قابل دریافت هستند. تفاوت دیگر روش طبیعی این است که زمان بیشتری می‌برد، بنابراین باید برای داشتن روشی سالم‌تر تحمل بیشتری نیز به خرج داد. واقعیت این است که با به اندازه خوردن و ورزش منظم می‌توان به نتیجه‌ای بهتر و پایدارتر در رشته بدنسازی رسید. از طرفی این روش علاوه بر سالم بودن هزینه کمتری هم دارد زیرا هر دوره مصرف مواد مکمل که معمولا سالی یک بار یا نهایتا دوبار انجام می‌شود چیزی حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان هزینه به همراه دارد. اما در نهایت چون همواره افرادی هستند که اصرار زیادی بر نتیجه گرفتن در کوتاه‌مدت دارند، پیشنهاد اصلی به آنها این است که حتما مکمل‌های خود را از داروخانه‌ها یا نمایندگی‌ها تهیه کنند و فریب قیمت را نخورند.
نکته مهم‌تر آنکه حتما با مربیانی تمرین کنند که تجربه کافی چه در زمینه ورزشی و چه در زمینه تغذیه داشته باشند، زیرا چنانچه فرد در پروسه تمرین بدنسازی (چه در بخش تمرین‌های بدنی و چه در بخش تغذیه) آسیب ببیند، به سختی بهبود پیدا کرده و تا مدتی طولانی نمی‌تواند ورزش را آغاز کند.