سرنوشت چینی‌ها در بازار خودرو
هیچ کارشناسی به طور قاطع در مورد آینده خودروسازان چینی در ایران اظهار نظر نمی‌کند. هر چند با توافق هسته‌ای و پایان انتظار برای لغو تحریم‌ها درهای بازار خودرو بر تولیدکنندگان غربی گشوده شد اما تاثیر این اتفاق بر ادامه فعالیت چینی‌ها در ایران هنوز نامشخص است و دست‌اندرکاران خودرو نمی‌توانند به وضوح در مورد آینده تولیدکنندگان چینی اظهار نظر کنند. خودروسازان این کشور قبل از تشدید تحریم‌ها در ایران حضور یافتند و در اوج تحریم‌ها فعالیت خود در ایران را گسترش دادند. معضل دامپینگ در مورد تولید‌کنندگان این کشور در ایران کاملا صدق می‌کند چرا که آن‌ها در ابتدای ورود خود به ایران با قیمت‌هایی بسیار اندک به جذب مشتریان داخلی پرداختند اما با گذشت مدت زمانی قیمت محصولات خود را افزایش دادند. در هر صورت خودروهای چینی به دلیل قیمت مناسب و آپشن‌هایی که محصولات داخلی فاقد آن بودند، مشتریان زیادی را به خود جذب کرد.
طی چند سال گذشته شاهد حضور دو یا سه شرکت خودروساز چینی در ایران بودیم اما رشد قارچ گونه این شرکت‌ها در حال حاضر به شکلی شده که خودروهای چینی را می‌توان به وفور در خیابان‌ها ، جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور دید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که چینی‌ها قبل از ورود به ایران شناخت کافی از این بازار داشتند و در شرایط تحریم‌های بین المللی علیه ایران به راحتی توانستند بخش اعظمی از بازار خودروی کشورمان را تصاحب کنند. در دوران تحریم که خودروسازان کشورمان نیز قادر به تولیدات داخلی نبودند شرکت‌های چینی به راحتی تیراژ خود را افزایش دادند و مشتریان داخلی در نبود محصولات داخلی سریعا جذب خودروهای چینی شدند. حال در شرایطی قرار داریم که تولید کنندگان معتبر جهانی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و به‌زودی شاهد محصولاتی از برندهای شناخته شده در ایران هستیم .حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آینده تولیدکنندگان چینی در کشورمان چه خواهد شد؟ آن‌طور که مشخص است فعالیت خودروسازان خصوصی کشورمان با چینی‌ها گره خورده و هر واکنشی از سوی مشتریان به تولیدات چینی ، در ابتدا متوجه تولید کنندگان بخش خصوصی خواهد شد. اما کارشناسان در مورد آینده حضور چینی‌ها در ایران دو گزینه ارایه می‌کنند .برخی از آن‌ها معتقدند که خودروهای چینی مونتاژی در ایران ظرف چند سال ‌آینده بخش قابل توجهی از بازار خودروی کشور را از آن خود خواهند کرد.

این کارشناسان تاکید می‌کنند که شرایط پسا تحریم منجر به آن خواهد شد که تولیدکنندگان چینی برای رقابت با محصولات اروپایی و حفظ سهم خود از بازار ایران ، به ارایه محصولاتی با کیفیت بپردازند و همین رقابت منجر به حذف تولیدکنندگانی می‌شود که محصولاتی با کیفیت نازل عرضه می‌کنند.این کارشناسان همچنین معتقدند که در آینده ، بار دیگر قیمت، حرف اصلی را خواهد زد و چینی‌ها از این نقطه ضعف تولیدات داخلی که از قیمت بالا و آپشن‌های کمتری برخوردار هستند نهایت استفاده را خواهند کرد. در این بین یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با ما با تاکید بر اینکه سرنوشت خودروسازان چینی فعال در ایران در دوران لغو تحریم‌ها و بازگشت خودروسازان اروپایی به کشور، از موضوعات مهم صنعت خودروی ایران در آینده خواهد بود عنوان می‌کند که خودروهای چینی از یک سو به دلیل پایین بودن قیمت و از سوی دیگر به دلیل روند ارتقای کیفیت، در آینده سهم قابل توجهی از بازار خودرو را از آن خود خواهند کرد. وی به این نکته نیز اشاره می‌کندکه خودروهای چینی با توجه به قیمت‌شان از سطح کیفی مناسبی برخوردارند و اگر برخی سیاست‌ها باعث حمایت غیر منطقی از ایران خودرو و سایپا نشود، بازار خودروهای ارزان قیمت ایران در اختیار تولیدکنندگان خودروهای چینی قرار خواهد گرفت. این کارشناس برگ برنده قیمت را در دستان چینی‌ها می‌ بیند و از آن به عنوان مزیت تولیدکنندگان این کشور در بازار ایران یاد می‌کند.

آن‌طور که مشخص است، خودروهای چینی مزیت رقابتی مهمی همچون قیمت ارزان را در رقابت با خودروهای تولیدی خودروسازان اروپایی در اختیار خواهند داشت که باعث تقویت حضور آنها در بازار ایران خواهد شد. آن طور که خودروسازان داخلی عنوان می‌کنند محصولاتی که قرار است وارد بازار ایران شود قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان نخواهند داشت، بنابراین به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان چینی از خلا قیمتی قشر وسیعی از مصرف‌کنندگان داخلی استفاده خواهند کرد و به تدریج سهم خود را در این بازار افزایش می‌دهند. اما اتفاق دیگری که این روزها در بازار خودروی چینی‌ها به وقوع پیوسته این است که برخی مونتاژکاران خودروهای چینی در کشور محصولاتشان را به صورت قسطی بدون بهره و با تخفیف عرضه می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان داخلی به دلیل معیوب بودن فرآیند بهره‌وری در این شرکت‌ها، نتوانسته‌اند محصولاتشان را با تخفیف و شرایط مشابه محصولات چینی عرضه کنند. بنابر این تولید کنندگان چینی برگ برنده دیگری در دست دارند که بقای آن‌ها در بازار ایران را تضمین خواهد کرد. در این زمینه یک کارشناس معتقد است که خودروهای چینی این روزها واقعیت صنعت خودروی کشور ما هستند بنابراین با توجه به پیشرفت‌های صنعت خودروی چین بهتر است که در نوع روابط با خودروسازان چینی تجدیدنظر و نسبت به همکاری تکنولوژیکی و انتقال فن‌آوری از این کشور اقدام شود، در غیر این صورت با ادامه روند واردات خودروهای آماده و مونتاژی چینی به کشور، ظرف چند سال‌ آینده شاهد فتح بازار خودروی ایران از سوی این شرکت‌ها خواهیم بود. با تمام این اوصاف برخی دیگر از کارشناسان عنوان می‌کنندکه چینی‌ها با بازگشت خودروهای اروپایی به بازار ایران دیگر شانسی برای فروش خودرو در ایران ندارند.