داعش علیه القاعده
وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی منتشر کرده است که در آن به گسترش بی‌سابقه داعش در دنیا پرداخته است. در این گزارش آمده، داعش توانسته است دیگر گروه تروریستی شناخته شده در دنیا؛ یعنی القاعده را مرعوب کند و چندی بعد نیز این گروه را به‌طور کامل از میدان به‌ در خواهد کرد. به‌ گزارش سی‌ان‌ان، گسترش بی‌سابقه گروه بی‌رحم و خشن داعش و سربازگیری‌های این گروه از کشورهای خارجی موجب تقویت آن شده است. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده که این گروه توانسته بیش از گروه القاعده سربازان افراطی ساکن در دیگر کشورها، موسوم به «گرگ‌های تنها» را برای اهداف خود در سراسر دنیا به کار گیرد.
گرگ‌های تنها به کسانی گفته می‌شوند که به گروهی مثل داعش اعلام وفاداری می‌کنند و معمولا به‌طور «انفرادی» حملات تروریستی در کشور خودشان یا دیگر کشورها انجام می‌دهند. در گزارش وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که یکی از دلایل پیروزی داعش بر القاعده نبود رهبران قوی در بین گروه القاعده است که عمدتا در حال شکار شدن توسط ایالات‌متحده هستند. آمریکا می‌گوید از سال ۲۰۱۴، القاعده به‌عنوان یک تهدید، مدام در حال ضعیف شدن است؛ زیرا این گروه رهبران برجسته خود را در پاکستان و افغانستان از دست داده است. همچنین به‌نظر می‌رسد سایر رهبران این گروه توانایی پیروزی بر مدل داعش که مدعی به «خلافت» است نداشته باشند. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که حملات تروریستی در سال ۲۰۱۴، حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است، اما بیشتر این حملات در ۵ کشور عراق، پاکستان، افغانستان، هند و نیجریه متمرکز بوده است. گزارشی که کنسرسیوم مطالعاتی مبارزه با تروریسم به وزارت امور خارجه داده است این ۵ کشور هدف نخست تروریست‌ها بوده، افزون بر اینکه حملات تروریستی در دنیا در حال افزایش است. در گزارش این موسسه مطالعاتی در میان این ۵ کشور، عراق هدف نخست تروریست‌ها بوده و دلیل ارتقای رتبه این کشور در حملات تروریستی حضور قوی داعش در این کشور بوده است.
کارشناسان می‌گویند قدرت یافتن داعش در منطقه به ایجاد هرج و مرج خواهد انجامید. گزارش‌ها حکایت از این دارد که با حضور داعش در عراق و سوریه، میزان مرگ‌و‌میر در این منطقه 81 درصد افزایش یافته است. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که در سال 2014،قریب به 24 آمریکایی نیز در حملات تروریستی کشته شده‌اند. عمده کشته شدگان آمریکایی در افغانستان و سومالی بوده‌اند. در این گزارش آمده است که با حضور داعش در منطقه خاورمیانه، عملیات‌های تروریستی خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر شده‌اند. سر بریدن‌ها، به صلیب بستن‌ها، آتش‌‌سوزی و کشتارهای دسته‌جمعی تنها نمونه‌ای از مرگ‌و‌میرهای خشن در سال 2014 هستند. در گزارش اشاره شده است که آمار آدم‌ربایی‌ها نیز به طرز قابل‌توجهی در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید گروه تروریستی بوکو حرام به اندازه گروه تروریستی داعش اشتیاق خود را برای عملیات‌های خشن و بی‌رحمانه نشان داده است. در یکی از این اعمال خشونت‌بار این گروه با حمله به یک روستا و به آتش کشیدن کامل آن نشان داد که دوست دارد قدم در راهی بگذارد که پیش‌تر، داعش گذاشته است.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان می‌کند که گروه داعش با استفاده از رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی در حال سربازگیری است. در این‌باره در گزارش فوق‌الذکر آمده است: گروه دولت (خودخوانده) اسلامی با زبردستی از شبکه‌های اجتماعی برای سربازگیری استفاده می‌کند. فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر جزو شبکه‌هایی هستند که اخبار این گروه را در سطح جهانی پخش می‌کنند. این شبکه‌ها همچنین کمک گسترده‌ای برای سربازگیری از کشورهای خارجی به حساب می‌آیند.
گروه داعش برای پیشبرد تبلیغات خود از لینک‌های پیگیری استفاده می‌کند و همواره می‌توانند آنلاین پاسخگوی پیروان خود در اقصی نقاط دنیا باشند.
گزارش یاد شده می‌گوید جنگ داخلی در سوریه عامل گسترش حملات تروریستی در سراسر دنیا بوده است. به‌رغم اینکه سال گذشته گروه ائتلاف به سرکردگی آمریکا اهداف داعش را در سوریه و عراق هدف قرار داد و شورای امنیت سازمان ملل نیز به انحای مختلف کوشید این گروه را در داخل عراق و سوریه بیش از پیش منزوی کند و مانع از سفر ماجراجویان خارجی به این دو کشور شود، در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۶ هزار نفر خارجی به مناطق تحت تسلط داعش در سوریه و عراق رفته و عضو داعش شده‌اند. افراد خارجی که به کشور سوریه و عراق سفر می‌کنند تا عضو گروه داعش باشند، بسیار بیشتر از القاعده بوده است. پیش از این افراد خارجی برای پیوستن به گروه القاعده به افغانستان و پاکستان سفر می‌کردند، اما به نظر می‌رسد افراطیون مسیر خود را عوض کرده و به سمت عراق و سوریه متمایل شده‌اند. ایالات‌متحده به شدت نگران بازتولید داعش در خارج از مرزهای سوریه و عراق است. آمریکا نگران است که داعش نفوذ خود را در نیجریه، مصر و لیبی بیش از پیش تقویت کند.
نبود رهبری قدرتمند و تضعیف القاعده
به‌رغم اینکه گروه‌هایی مثل جبهه النصرت در سوریه، القاعده شبه‌جزیره در یمن و الشباب در سومالی هنوز به القاعده وفادار هستند، اما روی هم رفته این گروه بیش از پیش ضعیف شده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که القاعده به دلیل اینکه رهبران برجسته خود را از دست داده، روبه‌روز در حال تضعیف است. آمریکا برای مبارزه با القاعده با تئوری «قطع کردن سر رهبران گروه»، هدفمند رهبران این گروه تروریستی را مورد حمله قرار می‌دهد و در سال گذشته توانسته خسارت‌های قابل‌توجهی به ساختار مدیریتی القاعده وارد کند. گروه داعش اما به‌رغم اینکه مورد حملات آمریکا و گروه ائتلاف است، اما توانسته ساختار خود را تقویت کند و در حال غالب آمدن بر القاعده است. برخی از افرادی هم که پیش از این وفادار به القاعده بوده‌اند، جذب داعش شده‌اند و این موضوع تاثیر بسزایی در تضعیف القاعده داشته است. این در حالی است که در گزارش وزارت امور خارجه اشاره شده هنوز این گروه الهام‌بخشی خود را برای سایر افراد افراطی حفظ کرده است، اما دارای قدرت سابق نیست.
با گرگ‌ها می‌رقصد
گزارش وزارت امور خارجه آمریکا به نکته‌ای اشاره کرده است که می‌تواند ساختار هر گروه تروریستی را دگرگون کند. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که دنیا شاهد حضور و ظهور افراطیون مبارزی است که به «گرگ‌های تنها» موسوم هستند. این افراد با حملات «انفرادی» خود در کانادا و استرالیا، شکل تازه‌ای به تروریسم بخشیده‌اند. در این گزارش آمده است: «این حملات نشانه ورود به عصر تازه‌ای از حملات تروریستی است که در آن سازمان یافتگی گروه تروریستی از اهمیت کمتری برخوردار است. این افراد می‌توانند در سراسر دنیا پیدا شوند بدون آنکه هویت آنها فاش شود و در اقدامی غافلگیرانه در کشور هدف اقدام به یک حمله تروریستی کنند. حملاتی مثل حملات صورت گرفته در کانادا و استرالیا در این طبقه می‌گنجند.»