سیدامیر تقی‌آبادی
با توجه به توضیحاتی که پیشتر بیان کردیم وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا CMS نزد کاربران است و این جایگاه را به‌دلیل قابلیت‌های آن برای وبلاگ‌نویسی تصاحب کرده است.

وبلاگ جذب کردن مخاطبان هدف را با ایجاد بستری برای تولید محتوای تازه و مرتبط ممکن می‌سازد. وبلاگ می‌تواند در نقش ویترین تجارب، دانش، مهارت‌ها و موفقیت‌های شما ظاهر شود. یک استراتژی وبلاگ خوب در کنار نقشه راه قابل‌دفاع، مخاطبان هدف را به سمت پست‌های شما و در نتیجه وب‌سایت شما روانه می‌کند که باعث می‌شود محتوای سایت شما را مطالعه کنند. شما را بشناسند و به کاری که می‌کنید علاقه‌مند شوند. در ادامه مراحل ساخت وبلاگ را توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: استراتژی وبلاگ خود را تدوین کنید

pic1


هدف شما جلب توجه افرادی است که می‌توانند به شما پرداخت کنند؛ چه کارفرمای بالقوه شما باشند، چه مشتری احتمالی شما، به هر حال باید برای رسیدن به آنها برنامه داشته باشید.استراتژی وبلاگ یا استراتژی محتوا بسیار ساده است. پیدا کردن و جواب دادن سوال‌هایی که مخاطبین هدف شما آنلاین در جست‌وجوی پاسخ آن هستند.یکی از راه‌های پیدا کردن این‌گونه سوال‌ها بررسی فرم‌های پرسش و پاسخ نظیر Quora است. این یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است که همه نوع سوال در آن پرسیده می‌شود. افرادی را که به پروفایل مخاطبان هدف شما نزدیک‌ترند بیابید و پاسخی جامع و کافی برای سوال وی تهیه کنید و در وبلاگ خود قرار دهید.

اگرهم زمینه فعالیت شما فرم‌های اختصاصی دارد، می‌توانید جست‌وجوی سوالات را به این فرم‌ها محدود کنید. نه‌تنها فرم‌ها بلکه مشاهده نظرات کاربران مشابه مخاطبان هدف شما بر روی مطالب سایر وبلاگ‌های مرتبط نیز راهگشای رسیدن به این سوالات است.همچنین می‌توانید با جست‌وجو در وب‌سایت‌های صنعت و نشریات مرتبط و بررسی محبوب‌ترین مقالات یا پربازدیدترین آنها یا چیزهایی از این دست به فهرستی از مطالبی که موردتوجه مخاطبان هدف است برسید و در مورد آنها بنویسید.یکی دیگر از قالب‌های مورد قبول برای تهیه یک پست، تحلیلی خوب از اتفاقات جاری در صنعت شما است. در این موقعیت زاویه نگاه شما به مسائل، ارزش افزوده شما برای مخاطبان هدف است
.مصاحبه با فعالان و تاثیرگذاران صنعت نیز یکی از گزینه‌های بسیار موردتوجه است. اکثر افراد با آغوش باز از مصاحبه استقبال می‌کنند به‌خصوص اگر سلبریتی نباشند. قبلا در مورد شناسایی این افراد گفته‌ایم. روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، مشاوران و مدیران از جمله این افراد هستند.

pic2



مرحله دوم: از مدیاهای مختلف استفاده کنید

pic۳


هرچند به نظر می‌رسد رابطه وبلاگ با نوشته، ناگسستنی است اما وقت آن رسیده که به سایر روش‌های تهیه پست وبلاگی نیز توجه کنید. در حقیقت امسال بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت در اختیار ویدئو بوده است و این نسبت، روز به روز در حال افزایش است.هرچند در نگاه اول به نظر می‌رسد متن نسبت به عکس، صوت و ویدئو از قابلیت جست‌وجوپذیری بیشتری برای موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل برخوردار است اما در حقیقت ویدئو ۵۳ بار بیشتر احتمال قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را دارد.در این بین باید توجه داشت که پادکست نیز به نسبت هزینه-فرصت تولید و محبوبیت در بسیاری از موضوعات اولویت بالاتری نسبت به متن و عکس دارد، به علاوه که ابزاری نظیر ساندکلاد و قابلیت نظردهی آن روی دقایق خاصی از صوت امکان شناسایی محتوا برای موتورهای جست‌وجو را نیز فراهم آورده است.

مرحله سوم: بهینه‌سازی برای گوگل و بینگ را فرا بگیرید

pic4


شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین دلیل اهمیت وبلاگ نقش آن در جذب ترافیک ورودی از موتورهای جست‌وجو است. هرچند آمار استفاده از گوگل بسیار بیشتر از سایر موتورهای جست‌وجو نظیر بینگ مایکروسافت است و به تعبیری گوگل کردن به یک فعل به معنی جست‌وجوی اینترنتی تبدیل شده و این نسبت در ایران بسیار بیشتر است اما بنابر تغییرات اخیر ویندوز ۱۰ پیش‌بینی می‌شود موتور جست‌وجوی بینگ نسبت به قبل دوران باشکوه‌تری را پیش‌رو دارد و اگر جزو اولین افرادی باشید که هم خود را برای گوگل بهینه‌سازی کنید و هم بینگ، می‌توانید بر این موج توازن قدرت سوار شوید.

به علاوه که به‌دلیل مشابهت‌های بسیار الگوریتم‌های جست‌وجوی این سایت‌ها حتی اگر این شرایط به نحو دیگری رقم بخورد چیزی را از دست نداده‌اید.در مورد بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجوی یا SEO یک نکته بسیار مهم حائز اهمیت است. هرچند الگوریتم‌های این سایت‌ها به صورت پیوسته به‌روز می‌شود و شما باید همواره نسبت به این تغییرات آگاه باشید تا بتوانید از آنها نهایت استفاده را ببرید اما چیزی که طی سالیان متوالی به نظر می‌رسد ثابت مانده، اهمیت گوگل به متون و محتوای بکر و تازه و نیز ممارست طولانی‌مدت در وبلاگ‌نویسی است. می‌توان گفت به جز این دو مورد هرچه در مورد SEO گفته می‌شود، می‌تواند تغییر کند و ممکن است زمانی فرا برسد که از نکته مثبت به منفی یا بالعکس تبدیل شود.

pic۵

مرحله چهارم: عنوان مناسب انتخاب کنید

pic6


بعد از آدرس و اعتبار صفحه، مهم‌ترین چیزی که گوگل به آن توجه می‌کند عنوان مطلب است. هرچند یک عنوان صفحه جذاب کمک می‌کند فردی که در وب‌سایت شما حضور دارد، نسبت به خواندن مقاله تحریک شود اما عنوان جذاب چیزی نیست که کاربر زیادی را از طریق گوگل راهی وبلاگ شما کند. برای پیدا کردن یک عنوان مناسب جست‌وجو بهتر است به سراغ عباراتی رفت که معمولا در گوگل جست‌وجو می‌شود. برای رسیدن به‌عنوان مناسب وبلاگ‌ها این سه گام را طی کنید.
همانطور که بیان شد سوالات افراد در فرم‌ها یکی از منابع کلیدی برای رسیدن به موضوع مقاله است. می‌توان از متن این سوالات برای رسیدن به عنوان موردنظر استفاده کرد.

pic7


از افرادی که مشابه جامعه هدف شما هستند، بپرسید اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شوند دقیقا چه چیزی را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. هرچه از تعداد بیشتری بپرسید، به جواب نزدیک‌تر خواهید شد.
عنوانی را که تا اینجا به‌دست آورده‌اید کلمه به کلمه و با مکث در گوگل تایپ کنید بدون اینکه کلید Enter را بزنید و اجازه دهید گوگل جست‌وجوهای مشابه را به شما پیشنهاد دهد. استفاده از ابزار google keyword planner نیز می‌تواند به شما را یاری برساند. متوجه شوید هر اصطلاح چندبار در گوگل جست‌وجو شده است.هرچند به نظر این مراحل بسیار خسته‌کننده و زمانبر به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت رعایت این نکات می‌تواند شما را خیلی زود نسبت به سایرین در صدر جست‌وجو قرار دهد. به علاوه که به مرور طی کردن این مسیر به مهارتی ذهنی تبدیل شده که می‌تواند طی چند دقیقه پیاده‌سازی شود.