گردشگری هرگز رو به افول نیست
دنیای اقتصاد- پدر علم فناوری اطلاعات ایران در همایش بزرگ "شهر هوشمند، شهروند هوشمند" گفت: شهرداری اصفهان تنها سازمانی در ایران است که شهروند را مخاطب قرار داده، چراکه سمینارها و همایش های بسیاری با هدف شهروند هوشمند برگزار کرده است. همایش بزرگ "شهر هوشمند، شهروند هوشمند" با موضوع "نقش شهروندان در توسعه گردشگری با استفاده از فناوری اطلاعات" با حضور علی اکبر جلالی، پدر علم فناوری اطلاعات ایران برگزار شد. جلالی با بررسی روند گردشگری در جهان طی اعصار گذشته، جاذبه های گردشگری کشورهای مختلف را برای حضار بازگو کرد و اظهار داشت: کشور ایران پتانسیل اجرای طرح های تحقق توسعه گردشگری را داراست و باید در این زمینه عملیات اجرا شوند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر سرمایه گذاری در صنعت توریسم تصریح کرد: گردشگری هیچ وقت رو به افول نیست و این صنعت همواره در حال توسعه و صعود است. همین امر لزوم سرمایه گذاری در این بخش را نشان می دهد و اینکه سرمایه گذاری در بخش گردشگری هیچ وقت با شکست مواجه نمی شود. جلالی تاکید کرد : اپلیکیشن های موبایلی و توسعه آنها پاشنه آشیل صنعت گردشگری هستند و در این زمینه نباید از دنیا عقب بمانیم. جلالی با ارائه مثال هایی از جاذبه های گردشگری در کشورهای مختلف جهان تشریح کرد که چه طور می توان از قسمت های مختلف در زمینه جذب گردشگر استفاده کرد و افزود: می توان در این زمینه از تجربه کشورهای مختلف دنیا کمک گرفت. وی با معرفی انواع گردشگری یادآور شد: صنعت گردشگری تنها در بخش گردشگری میراث فرهنگی خلاصه نمی شود و کشور ما برای شکوفایی این صنعت باید به این نکته توجه کند. جلالی برای تفهیم این موضوع مثال هایی از کشورهای چین، کره و هند ارائه کرد و گفت: اکثر کشورهای موفق در زمینه توریسم به انواع مختلف جذب گردشگر توجه کرده اند.


توسعه صنعت گردشگری اصفهان در گرو تحقق شهر هوشمند است

این استاد دانشگاه در بخش دیگر سخنرانی خود به ارائه استراتژی های راهبردی برای شکوفایی صنعت گردشگری اصفهان پرداخت و اذعان داشت: الزامی ترین کار اصفهان برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری تحقق شهر هوشمند است. وی اضافه کرد: اگر اصفهان در زمره شهرهای هوشمند دنیا قرار گیرد و به عنوان شهر هوشمند شناخته شود، سیل گردشگران به سمت این شهر روانه خواهد شد. چراکه تنها شهرهایی در جهان دیده می شوند که شاخصه های شهر هوشمند را داشته باشند. جلالی حفظ محیط زیست را از ارکان اصلی شهر هوشمند عنوان کرد و گفت: توجه به اینترنت اشیاء در توسعه صنعت توریسم نباید مورد غفلت واقع شود و حتما باید جایگاه اینترنت اشیاء را درنظر بگیریم.


پذیرش جهانی شدن مهم ترین رکن حرکت به سمت شهر هوشمند

وی پذیرش جهانی شدن را مهم ترین رکن حرکت به سمت شهر هوشمند دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بر این امر تاکید فراوان دارند و باید به رهنمودهای ایشان توجه ویژه کرد. وی تاکید کرد: ایران خوشبختانه این امکانات را دارد و باید به شکل بهینه استفاده شود.


سرمایه جهان تنها پول نیست بلکه اعتبار در سطح جهانی است

جلالی بر لزوم گسترش سرمایه گذاری در بخش گردشگری تاکید کرد و افزود: در دنیای امروز سرمایه جهان تنها پول نیست بلکه اعتبار در زمینه اجتماعی، انسانی، سازمانی، دانش و فناوری ارتباطات و اطلاعت است. وی اضافه کرد: کشور ما باید به سمت جذب گردشگران سرمایه دار حرکت کند تا در این راه بخش اقتصادی کشور را به رشد و شکوفایی برساند.


شهرداری اصفهان پیشتاز حرکت به سوی شهر هوشمند

مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان اظهار داشت: شهرداری اصفهان با همکاری سایر سازمان های مرتبط با گردشگری در استان به موضوع حرکت به سوی شهر هوشمند ورود پیدا کرده است. وحید حیدریان ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت های لازم در کلان شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام در توسعه این صنعت استفاده کنیم. حیدریان در ادامه سخنان خود توضیحاتی در خصوص شهر هوشمند ارائه کرد و افزود: زمانی که از گردشگری سخن به میان می آید بحث تحقق رویای دهکده جهانی مطرح می شود. وی همچنین تصریح کرد: در جهان امروز دو موضوع مهم در زمینه تحقق دهکده جهانی مطرح می شود که اول انتشار سریع اخبار و دوم رفت و آمد سریع مردم است. مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان هدف خود از ارائه سخنرانی در زمینه شهر هوشمند را اهمیت آی سی تی در بحث گردشگری عنوان کرد و یادآور شد: گردشگری در آی تی سی نمود پیدا می کند. حیدریان با ارائه توضیحاتی در خصوص روند گردشگری در زمان های مختلف تصریح کرد: با ورود اینترنت در دهه ۹۰ و شکوفا شدن شبکه های اجتماعی آی تی سی در گردشگری بیشتر نمود پیدا کرد.


موبایل های هوشمند ابزاری برای رونق گردشگری

وی ضمن اشاره به آمار سازمان بازار جهانی سفر تاکید کرد: بر اساس آمار در سال 2015، مشخص شد که کاربرد موبایل های هوشمند و ارتباط این فناوری در گردشگری به وضوح قابل مشاهده است، و این ابزارهای جدید در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری نقش اساسی دارند. حیدریان اذعان کرد: بر اساس آمارهای موجود طی 20 سال گذشته 500 میلیون نفر گردشگر بین المللی در سطح جهان بوده است. یعنی از هر 11 نفر یک نفر گردشگر بین المللی محسوب می شود. مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان سهم گردشگران را در نقاط مختلف جهان قابل بررسی دانست و گفت: بیشترین سهم گردشگران در سطح جهان به تریتیب مربوط به قاره اروپا، سپس آسیا، آمریکا، افریقا و منطقه خاور میانه بوده است. وی با اشاره به افزایش آمار گردشگران بین المللی در سطح جهان تاکید کرد: سالیانه چهار درصد رشد آمار گردشگران بین المللی بوده است.


سرمایه گذاری شاخصه اصلی در صنعت توریسم

حیدریان ضمن تاکید بر جذب سرمایه از راه توریسم خاطر نشان کرد: میزان درآمد حاصل از گردشگری قابل توجه است و برای کمک به اقتصاد کشور توجه به این نکته الزامی است. وی افزود: گردشگری در اقتصاد جهانی، توسعه پایدار جهانی و توسعه فرهنگ و ارتباطات جهانی بسیار حائز اهمیت است. وی ضمن تاکید بر تعریف توسعه پایدار اضافه کرد: توسعه پایدار شهر هوشمند یعنی استفاده حداکثری از منابع موجود و برطرف کردن نیازهای فعلی بدون به خطر انداختن نسل های آینده است. حیدریان با تاکید بر توسعه صنعت توریسم خاطر نشان کرد: صنعت توریسم در اقتصاد جهانی رشد چشمگیری داشته به گونه ای که این صنعت معادل ۶ درصد کل صادرات جهان اعم از تولید و خدمات را در بر می گیرد. یعنی صنعت توریسم از سهم صادرات خودرو پیشی گرفته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ایران در صنعت توریسم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ایران در میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در میان ۱۰ کشور اول در جهان قرار گرفته است.

حیدریان جایگاه ایران در زمینه شاخص های رقابتی گردشگری را رتبه نود و هفتم در میان ۱۴۱ کشور جهان عنوان کرد و گفت: شاخص های رقابتی گردشگری چهار معیار با ۱۴ زیرشاخه اصلی دارد.وی یادآور شد: اگر امروز به دنبال رونق بخشیدن در زمینه صنعت گردشگری هستیم باید در این شاخص ها و این چهار معیار خود را توانمند سازیم. مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان سرمایه گذاری را از شاخصه های اساسی در صنعت توریسم عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در این زمنیه در ایران دارای رکود است و رتبه خوبی ندارد که خوشبختانه شهرداری اصفهان با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی در زمینه توسعه و رونق بخشیدن در صنعت توریسم گام برداشته است. حیدریان تاکید کرد: در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰، نگاه ویژه ای به بحث گردشگری شده است و امیدواریم در این برنامه پنج ساله شاهد رشد، شکوفایی و توسعه این صنعت در کلان شهر اصفهان باشیم.