تهاتر کالا با پول گاز ترکمنستان - ۱۵ بهمن ۹۲
*هوشنگ رضایی ثمرین: همزمانی این سفر با حضور وزیر امور خارجه ایران در ترکمنستان و شرکت ایشان و مقامات ارشد این کشور در نشست بازرگانان دو طرف بسیار چشم گیر و تأثیر گذار بود

دومین سفر هیات ۷۰ نفره تجار و بازرگانان استان تهران به کشور ترکمنستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری و تبادل کالایی دو کشور، در شرایطی انجام شد که هم زمان دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر به این کشور در اجلاس مشترک ایران و ترکمنستان حضور پیدا کرد و در پایان این اجلاس، به اتفاق وزیر امور خارجه و وزیر امور تجارت و بازرگانی و معاونین دیگر وزارتخانه های ترکمنستان در جلسه گردهمایی تجار و بازرگانان دو طرف شرکت نمود.
به گزارش خبرنگار ما، همزمانی این دو سفر و تاکید مسئولان سیاسی دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تبادل کالا بازتاب فراوانی در سطح منطقه و دو کشور ایران و ترکمنستان داشت.
هوشنگ رضایی ثمرین معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در بازگشت به تهران در مورد نتایج مثبت این سفر تجاری و توافقات انجام شده اقتصادی آن گفت: سفر ۵ روزه تجار و بازرگانان استان تهران به کشور ترکمنستان که یکی از کشورهای دوست و همسایه ایران در شمال کشور است تاثیر مثبتی از نظر اقتصادی و ادامه همکاری های تجاری داشت.
وی افزود: در حال حاضر مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکمنستان رقمی حدود ۵/۲ میلیارد دلار در سال است ، سهم صادرات ایران به آن کشور حدود ۸۰۰ میلیون دلار در سال و مابقی صادرات گاز ترکمنستان به ایران است.
رضایی ثمرین با بیان این که بدنبال افزایش این حجم اقتصادی از طریق توسعه روابط هستیم تصریح کرد: همانگونه که شمال کشور ما به گاز ترکمنستان نیاز دارد عشق آباد هم برای خرید کالاهای ایرانی از قبیل مصالح ساختمانی و سیمان، انواع مواد غذایی به اضافه پاره ای مشتقات نفتی مانند قیر و غیره بسیار مشتاق است و تمایل جدی دارد.
معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به نشست بازرگانان دو طرف که با حضور محمدجواد ظریف و مسئولان ارشد ترکمنستان برگزار شد، این جلسه را گامی مهم و رو به جلو با هدف توسعه تجاری ایران و ترکمنستان تلقی کرد.
به گفته رضایی ثمرین به دنبال این جلسه، تفاهم نامه ای در ۴۷ بند بین دو طرف منعقد شد که مهمترین بندهای آن، رفع موانع داد و ستد بین دو کشورو ادامه تهاتر گاز با کالاهای ایرانی بود.
او جزئیات تهاتر گاز ترکمنستان با کالاهای تجاری ایران را اینگونه توصیف کرد که مقرر شد روند پرداخت پول گاز از طریق دولت جمهوری اسلامی ایران به تجار و بازرگانان صادر کننده کالا به ترکمنستان کماکان با قوت بیشتر ادامه پیدا نماید . هم اکنون نیز بخشی از وجوه خریدهای تجار ترکمنی از ایران توسط شرکت گاز ایران به تجار ایرانی کارسازی و پرداخت می شود .
در مذاکرات انجام شده بین بازرگانان دو طرف برای صادرات حدود ۳۰ هزار تن انواع لوله برای تامین نیاز سیستم آبیاری ترکمنستان، صادرات انواع نهال و گل وگیاه ، صادرات قابل توجه تجهیزات پزشکی، انواع مواد غذایی ، صادرات اتوبوس برای تجهیز سیستم حمل و نقل بین شهری ترکمنستان و صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش راه سازی و ساختمان از استان تهران به ترکمنستان توافق اولیه بعمل آمد .