راه پر پیچ و خم دریافت تسهیلات بانکی...!
بزرگترین شرکت تولیدکننده شیشه خودرو و شیشه‌های دو جداره ساختمانی که باعث میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به نفع کشور شده است، از عدم برخورد مناسب بانکها برای اعطای وام‌های صنعتی و کمک به افزایش تولیدات شرکت گله مند است. محمد حسن نوروزی مدیرعامل شرکت ونوس شیشه در بازدید هدایت اله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهر ری و فضل اله افضلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان از کارخانه این شرکت واقع در شهرک صنعتی شمس آباد، ضمن تشریح موفقیت‌های این کارخانه در ورود و به کارگیری بالاترین تکنولوژی روز دنیا به کشورمان اظهار داشت : با وجود اینکه شرکت ونوس شیشه حتی یک ریال هم وام معوقه ندارد، ولی متاسفانه بانک‌ها در پرداخت وام برای کمک به گردش نقدینگی شرکت سخت گیری کرده و در مقابل درخواست‌های ما برای پرداخت 30 درصد مبلغ مورد نیاز جهت تامین سرمایه در گردش شرکت اقدام لازم را به عمل نمی‌آورند.
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر برای گرفتن وام صنعت که اعتبار آن از سوی دولت برای بانکها مشخص شده است، هم باید التماس کرد و هم باید سود کلان پرداخت نمود.
به گزارش خبرنگار ما، محمد حسن نوروزی با انتقاد از عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات به صنعت و سودهای کلانی که به این گونه تسهیلات اضافه می‌شود گفت: تولید با 30 درصد سود بانکی میسر نیست. با این حال وی با اشاره به نیاز شرکت به وام‌های بانکی جهت تامین نقدینگی و گردش سرمایه، به رشد تولید و فروش قابل توجه این شرکت که در سال 93 از رشد 20 درصدی نسبت به سال 92 برخوردار بوده است را به عنوان یکی از افتخارات کارکنان ونوس شیشه دانست .
مدیرعامل با تشریح فعالیت‌های کارخانه ونوس شیشه تصریح کرد: هم اکنون در حدود ۹۶ درصد خط تولید پژو ۲۰۶ کارخانه ایران خودرو از محصولات ونوس شیشه استفاده می گردد که به نوبه خود باعث صرفه‌جویی ارزی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورومی‌شود. همچنین مازاد تولید شیشه خودرویی ونوس شیشه در خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ مورد استفاده قرار می گیرد.
در بخش شیشه‌های ساختمانی در بناهای مشهور و مهم کشور از جمله برج میلاد، موزه دفاع مقدس، باغ کتاب تهران،پردیس سینمایی پارک ملت، مجموعه ورزشی جانبازان ، ساختمان‌های VIP و CIP فرودگاه امام خمینی ، مرکز تحقیقات مخابرات ایران و صدها ساختمان و برج دیگر از شیشه‌های تولیدی کارخانه ونوس شیشه استفاده به عمل آمده است.
وی گفت: این شرکت پیشرو در صنعت شیشه با به کارگیری بالاترین سطح استانداردهای تولید شیشه و بهینه سازی مصرف انرژی، تمام جوانب صرفه‌جویی انرژی در صنعت ساختمان را رعایت کرده و در سه سال گذشته بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال در این صنعت سرمایه گذاری نموده که حتی یک ریال آن تسهیلات بانکی نبوده است.
نوروزی افزود: محاسبات آماری نشان می‌دهد که شیشه‌های ساخت کارخانه ونوس شیشه سالانه معادل 100 هزار بشکه نفت در مصرف انرژی صرفه‌جویی ایجاد کرده است.
گزارش خبرنگار ما حاکی است که کارخانه ونوس شیشه در حال حاضر بالغ بر ۳۳۰ نفر در خط تولید و با در نظر گرفتن شاغلین در قسمت حمل و نقل مجموعا ۴۱۰ نفر پرسنل شاغل دارد . این شرکت در طول سالهای تحریم نه تنها نیروهای خود را تعدیل نکرده، بلکه از طریق افزایش سرمایه گذاری و توسعه تولیدات، فعالانه در مقابل تحریم‌ها مقاومت کرده است.
قابل ذکر است تاسیسات تولیدی این شرکت در زمینی به مساحت 71 هزار متر مربع و زیر بنای 25 هزار متر مربع در سال 1384 در شهرک صنعتی شمس آباد احداث و به بهره برداری رسیده است.