مگس‌های سفید بهار 94 به تهران باز‌می‌گردند
فرشته مرادی مگس سفید، سفیدبالک، عسلک پنبه و به گفته برخی‌ها شته سفید نام حشره‌ای کوچک است که این روزها برای شهروندان تهرانی دغدغه ایجاد کرده است. زیرا برای اولین بار پایتخت‌نشینان با چنین پدیده‌ای مواجه شده‌اند. به گفته برخی کارشناسان محیط‌زیست دلایل مهم طغیان این حشره در محیط شهری تغییرات اکوسیستم است؛ یعنی حشرات شکارگر از جمله زنبورها (که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند، در نتیجه مگس‌های سفید افزایش می‌یابند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ افزایش جمعیت مگس سفید با از بین رفتن پارازیت‌های حشره به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران ایجاد شده است. اما برخی دیگر عقیده دارند که این حشرات از استان‌های دیگر به تهران آمده‌اند. برخی می‌گویند این حشرات مضرند و برخی می‌گویند هیچ آسیبی برای گیاهان و انسان‌ها ندارند. بررسی مضرات این حشره برای انسان‌ها و گیاهان، چگونگی پیدایش آنها، دوام این حشرات در پایتخت و احتمال بازگشت مجدد آنها، سبب شد تا با اسماعیل کهرم استاد دانشگاه تهران و بوم‌شناس و مشاور عالی معاون رئیس‌جمهور در امور محیط‌زیست به گفت‌و‌گو بنشینیم که در پی می‌آید.

این روزها مگس‌های سفید یا سفیدبالک‌ها برای شهروندان تهرانی دغدغه جدی شده است، به نظر شما منشأ پیدایش آنها از کجا بوده است؟
مگس‌های سفید از شهر اصفهان به تهران آمده‌اند این مگس‌ها در اصفهان به وفور دیده می‌شوند. این حشرات یا دوبال هستند یا چهار بال که در گذشته، ایرانی‌ها به آن «پشه ریزه» می‌گفتند.
چطور شد که مگس‌های سفید از اصفهان به تهران آمدند؟
احتمالا این مگس‌ها در اثر جهش ژنتیکی سفید شده‌اند زیرا در گذشته چنین نبوده است. خشک شدن تالاب‌ها و تولید مثل میلیاردی این نوع حشرات و جریان هوای شدید سبب جابه‌جایی این موجودات و انتقال آنها از اصفهان به پایتخت شده است.
آیا این حشرات برای سلامتی انسان ضرر دارد؟ چون برخی صاحب‌نظران معتقدند که هیچ ضرری برای سلامتی انسان و گیاهان ندارد ولی برخی از پزشکان می‌گویند که این حشرات سبب تشدید آلرژی می‌شود، آیا این موضوع حقیقت دارد؟
به نظر بنده که اصلا مگس‌های سفید هیچ ضرری برای انسان ندارد ولی اگر یک حجم و توده بالایی از این حشرات در دهان یک فرد برود، خب طبیعی است که موجب ناراحتی و آلرژی می‌شود. بنده ندیدم جایی از تخریب یا آسیب جدی این حشرات حرفی به میان آمده باشد. این حشرات آلرژی‌زا نبوده و هیچ تهدیدی برای سلامت انسان ندارند و فقط ممکن است مزاحمت‌هایی برای شهروندان داشته باشد.
آیا این حشرات موذی با سرد شدن هوا از تهران می‌روند؟
البته.با سرد شدن هوا این حشرات از بین خواهند رفت. یعنی تا ۱۵ روز آینده قطعا ما دیگر شاهد حضور مگس‌های سفید در پایتخت نیستیم. البته باید بگویم که این حشرات هر جایی که آب باشد تخم‌گذاری می‌کنند. یعنی خودشان با سرد شدن هوا از بین می‌روند ولی در بهار و تابستان آینده تخم‌هایشان تبدیل به مگس‌های سفید شده که دوباره مهمان ناخوانده پایتخت‌نشینان خواهند شد و شاید شاهد طغیان مگس‌های سفید در پایتخت باشیم.
راه‌حل چیست؟ یعنی چگونه می‌شود مگس‌های سفید را از بین برد؟
با این وسعتی که وجود دارند نمی‌توان به دنبال راه حل قطعی بود، باید این امر را به طبیعت واگذار کنیم. اگر در یک پهنه وسیع طغیان کرده باشند از طریق سم‌پاشی هوایی و... باید آنها را از بین برد که البته در هیچ جای دنیا سم‌پاشی نمی‌کنند زیرا برای انسان بسیار خطرناک است و عوارض بسیاری به دنبال دارد.
در برخی از نقاط شهر دیده می‌شود که روی تنه درختان نوارهای زردی پیچیده شده آیا این نوارها در راستای از بین بردن مگس‌های سفید است؟
بله. این نوارهای زرد توده‌های عظیمی از پشه‌ها و مگس‌های سفید را به خود جذب می‌کند و شهرداری نیز ظاهرا از همین روش برای از بین بردن این مگس‌های سفید استفاده کرده است. البته با این روش هم تمامی آنها از بین نمی‌روند. مشکل اصلی به هم ریختن چرخه محیط‌زیست است که سبب بروز چنین پدیده‌هایی شده است.