گامی دیگر در مسیر اعتمادسازی
مجید اعزازی عضو گروه اندیشه بی‌گمان برگزاری تازه‌ترین دور مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی در تهران و دستیابی به توافقی هفت‌بندی، گام دیگر ایران در مسیر اعتمادسازی ارزیابی می‌شود.
اگر چه برگزاری انتخابات ۲۴ خردادماه سال‌جاری و نتیجه حاصل از آن، خود به تنهایی، زاویه نگاه جهان و به‌ویژه کشورهای عضو گروه ۱+۵ را نسبت به ایران تغییر داد و به پشتوانه‌ای سترگ برای مذاکره‌کنندگان ایرانی تبدیل شد، اما دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید نیز از همان نخستین روزهای به دست گرفتن سکان راهبری سیاست خارجی با گام برداشتن در مسیر اعتمادسازی و برقراری روابط سازنده و تعاملی با غرب، برای به نمایش گذاشتن انگاره‌ای نوین از دولت و مردم ایران تلاش کرد.
این تلاش‌ها از رایزنی‌های فشرده در حاشیه مجمع سالانه اعضای سازمان ملل متحد آغاز شد و با برگزاری نشست‌های متعدد کارشناسان فنی ایران و آژانس و دستیابی به توافق در ۲۰ آبان و همچنین ۲۰ بهمن‌ماه دنبال شد. اوج این تحرکات اعتمادساز، اما دستیابی به توافق با اعضای ۱+۵ در بامداد ۳ آذر در ژنو سال‌جاری بود. توافقی سیاسی که در پی توافق فنی ۲۰ آبان‌ماه حاصل آمد. اینک اما به نظر می‌رسد توافق فنی ایران و آژانس در آستانه برگزاری نشست نمایندگان سیاسی ایران و ۱+۵ در وین نویددهنده تحول مثبت دیگری در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشور است. چه آنکه توافق جدید، چشم‌انداز سه ماه دوم همکاری‌های بعدی ایران و آژانس را به روشنی تصویر می‌کند و سنگ زیرین توافق‌های سیاسی آتی به‌شمار می‌رود.