فیل کشی
همواره برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری با نفرات بیشتری به استقبال این موضوع می‌روند. آنها در هر چهار سال با لشکری از نامزدهای ریاست‌جمهوری روبه‌رو هستند که هر کدام داعیه رهبری ایالات‌متحده را دارند. در سال 2012، آنها ابتدا به ساکن با دوازده نفر شروع کردند و طی یک ماراتن درون گروهی در نهایت به میت رامنی رسیدند. میت رامنی که یکی از تندروترین نامزدهای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بود، در نهایت رقابت را در یک بازی تنگاتنگ به باراک اوباما واگذار کرد. در سال 2016 اما اوضاع کمی برای جمهوری‌خواهان فرق دارد. آنها این‌بار دست بالا را در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند. حضور اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده یک امتیاز برای آنها به حساب بیاید.
در میان نامزدان فعلی جمهوری‌خواهان دو طیف تندرو و میانه‌رو وجود دارند که هم‌اینک بر اساس نظرسنجی‌ها دست بالا را تندروها دارند. اسکات والکر و جب بوش در آخرین نظرسنجی درون‌گروهی این حزب توانسته‌اند از سایر نامزدها پیشی بگیرند.اسکات والکر هم‌اینک با ۲۰ درصد آرا در صدر قرار دارد. پس از آنها رَند پال فرزند ران پالی قرار دارد که خود ۴ سال پیش نامزد انتخابات درون‌گروهی این حزب شده بود و در نهایت به سود میت رامنی نامزد نهایی این گروه کنار کشید. داستان اما در مورد فرزند او فرق دارد. او توانسته در درون حزب «فیل‌ها» خودی اساسی نشان دهد.
رَند پال، نامزدی که نسبت به دو رقیب پیشتاز خود نظرات ملایم‌تری دارد، یکی از امیدهای جمهوری‌خواهان میانه‌رو است تا بتوانند در آوردگاه انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر هیلاری کلینتون نامزد احتمالی دموکرات‌ها دست پر ظاهر شوند. به این دسته از افراد در حزب جمهوری‌خواهان اصطلاحا «کبوتر» گفته می‌شود. «بازها» نیز در زمره تندروهای این گروه به حساب می‌آیند.
رَند پال اما در تمامی عرصه‌های تبلیغاتی که تاکنون داشته است چهره ملایم‌تری از خود نشان داده است. به نوشه سایت پولیتیکو او سعی کرده است از جنجال‌های مرسوم جمهوری‌خواهان که بر حمله به سیاست‌های کاخ سفید استوار است دوری کند و به تشریح و تبیین برنامه‌های خود بپردازد. برخی دیگر اما می‌گویند او برگ‌های برنده خود را از هم‌اینک رو کرده و انتقادهای آتشین خود را برای مراحل آخر بازی کنار گذاشته است.
در مقابل جب بوش و اسکات والکر بازی را تندتر از رند پال پیگیری کرده‌اند و با سرعت در حال پیشتازی در عرصه‌ مسابقات درون‌گروهی هستند.
۴ سال پیش در مناظرات سه‌گانه اوباما و میت رامنی، نامزد مورمون مسلک جمهوری‌خواهان ( فرقه ای که دارای عقاید افراطی در مذهب مسیحیت هستند)، توپخانه خود را روی ساختار دیپلماسی خارجی باراک اوباما تنظیم کرده بود. اقتصاد نیز پس از آن قرار داشت، جایی که عملا به میدان رقابت دیدگاه‌های سوسیالیستی اوباما و کاپیتالیستی میت رامنی تقسیم شده بود.
جمهوری‌خواهان در دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوبامای دموکرات، سوی اقتصاد بار انتقادی‌ خود را در حوزه دیپلماسی وی تعریف و بنا کرده‌اند. آنها اوباما را متهم می‌کنند که با بازگشت به سیاست‌های مونرویی نسبت به دشمنان خود تساهل به‌خرج داده است. سیاست مونرویی دوری از هر گونه درگیری‌های سیاسی در سایر نقاط جهان است. بر اساس این رویکرد است که تهران و سپس هاوانا، دو موضوع اصلی انتقادهای جمهوری‌خواهان از باراک اوباما و جان کری، وزیر امورخارجه این کشور است. تا جایی که اوباما از دست جمهوری‌خواهان به ستوه می‌آید و از آنها می‌خواهد دست از سر جان کری بردارند.
این شکاف بین دو حزب حتی پس از حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره بیشتر شده است. در حالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد داشته و دارد که مانع اجرای توافق هسته‌ای آمریکا با ایران شود، جمهوری‌خواهان با دعوت از وی برای سخنرانی در کنگره عملا کاخ سفید را دور زدند تا نشان دهند از توافق احتمالی با ایران خشنود نخواهند شد.
بازهای جمهوری‌خواهان به رهبری میچ مک‌کانل در سنا و بینر در مجلس نمایندگان قصد دارند نوک پیکار دیپلماسی خود را به باراک اوباما بقبولانند. این دو به‌عنوان دو نوک حمله جمهوری‌خواهان قصد دارند تا با تصویب لایحه‌های گوناگون، باراک اوباما را تضعیف کنند تا نامزد نهایی جمهوری‌خواهان با دست پرتری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 حضور پیدا کند.جب بوش، یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان، فردای بیانیه‌خوانی ایران و قدرت‌های غربی توافق احتمالی را نشانه ضعف آمریکا تلقی و مخالفت خود را با این بیانیه اعلام کردند. همزمان با این موضوع تهدید جمهوری‌خواهان به تهیه یک لایحه از سوی کنگره، علیه توافق احتمالی مکمل اظهارات نامزدهای روسای جمهوری جمهوری‌خواهان شده است.
عمدتا، جمهوری‌خواهان خواستار برچیده شدن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هستند و بارها مخالفت خود را با سیاست‌های باراک اوباما اعلام کرده‌اند.
در این میان جب بوش در حالی که سعی دارد خود را از برادر و پدرش مبرا کند و از خود نسخه‌ای به‌روزتر ارائه دهد، به‌رغم تلاشش، هنوز نتوانسته از زیر سایه این دو فرار کند. او به‌تازگی در ویدئویی که منتشر کرده، می‌گوید که وی از برادر و پدر خود مستقل است و قصد دارد سیاست‌های مستقل خودش را در کارزار انتخاباتی تبیین کند. این در حالی است که این سخنان هنوز نتوانسته منتقدان وی را مجاب به این موضوع کند. این ویدئو که در سایت‌های «یوتیوب» و سایت‌های مشابه منتشر و پخش شده، با نظرات انتقادی فراوانی همراه بوده است. یکی از منتقدان جب بوش می‌گوید: «او خیلی در این ویدئو سعی کرده که لحن و قیافه خود را متفاوت از برادر خود نشان دهد اما هرچقدر بیشتر به این ویدئو نگاه می‌کنم، بیشتر جورج بوش را می‌بینم تا جب بوش.»
این ویدئو که ساعاتی پیش از اعلام رسمی نامزدی هیلاری کلینتون در اینترنت پخش شد در واقع فرصتی برای وی فراهم کرد تا به سیاست‌های خارجی باراک اوباما و وزیر سابق امور خارجه‌اش بتازد.
او در این ویدئو با سخنان تندی اوباما و هیلاری کلینتون را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «من اعتقاد دارم که هر آمریکایی این حق را دارد علیه وضع موجود به پا خیزد. باید رویای آمریکایی را در خارج از مرزها محقق کنیم. آمریکا باید به متحدان خود احترام بگذارد و دشمنانش نیز از این موضوع به وحشت بیفتند.»
فرماندار سابق فلوریدا اضافه می‌کند: «به همین دلیل است که می‌گویم سکاندار کشتی باید مسیر حرکت را عوض کند.» جب بوش در این ویدئو با نقد سیاست‌های کاخ سفید در امور خارجی، تصریح می‌کند که سیاست‌های اوباما و وزیر سابق خارجه آمریکا چهره این کشور را در دنیا مخدوش کرده است. او در پایان نیز نتیجه‌گیری می‌کند که آمریکا باید در سیاست‌های خود تجدید‌نظر کرده و دوباره با دوستان خود مروت کند. جب بوش تصریح می‌کند که سیاست خارجی آمریکا در دوران مدیریت اوباما به ورطه ورشسکتگی رسیده و وقت آن است که خودی به جسارت دشمنان آمریکا نشان دهند.جب بوش با پیوند زدن موضوع سیاست خارجی به اقتصاد این کشور می‌گوید که با تجدیدنظر در سیاست‌های خارجی فرصت بهتری فراهم می‌شود تا قفل درهای اقتصادی این کشور باز شود.سایت تحلیلی «آتلانتیک» در این‌باره می‌نویسد: «بوش مانند پدر و برادرش می‌خواهد با پنجه آهنین، امنیت را برای تجارت در دنیا برقرار کند.» «پیتر بینارت» تحلیلگر این سایت می‌نویسد: کافی است سخنان وی را برای تبرئه کردنش بشنویم اما باور نکنیم. او یک بوش است. او نیز همچون پدر و برادرش سخنور خوبی نیست و بدترین کلمات را برای بیان تفکرات خود به‌کار می‌گیرد. او ارتباط خوبی با کلمات ندارد. کافی است به نقدهای او دقیق شوید. او توپخانه خود را روی سیاست خارجی اوباما، به‌ویژه در مورد ایران تنظیم کرده است. میت رامنی نیز در سال ۲۰۱۲ به همین بازی متوسل شده بود. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، جب بوش سایه‌ای از برادرش است. سخنان تند و بی‌پروای او در مورد عراق، هم‌اینک به شکلی تازه‌تر در مورد ایران بیان می‌شود. اما سخنان درشت او تنها به ایران ختم نمی‌شود. آمریکا از دیرباز با دو موضوع حساس در سیاست خارجی روبه‌رو بوده است: «ابتدا اینکه چگونه واشنگتن با چین کنار بیاید و پوتین را چگونه در سر جای خود بنشاند.آمریکا با چین در حوزه پاسیفیک درگیر است. از نظر آمریکا، چین می‌تواند همچون اژدهایی کشورهای کوچک اطراف خود را ببلعد و آنها باید برای مهار این اژدها برنامه‌ریزی داشته باشند. جمهوری‌خواهان می‌گویند که آمریکا باید به تقویت حضور نظامی خود در این منطقه بپردازد تا مبادا اژدها هوس آتش‌بازی به سر خود راه دهد.جب بوش در این‌باره می‌گوید: آمریکا باید به همان دوران گذشته بازگردد. این وظیفه واشنگتن است تا رهبری دنیا را از نو به عهده بگیرد. او سپس می‌افزاید: ما باید حرف و عمل‌مان یکی باشد. دنیا باید بداند زمانی که ما حرف می‌زنیم، یعنی به آن عمل خواهیم کرد و این عملی که انجام داده‌ایم نتیجه حرفی است که گفته‌ایم. سخن بالا را بیشتر جمهوری‌خواهان ابراز داشته‌اند. جمهوری‌خواهان در بیشتر انتقادهای خود به یک ترجیع‌بند متوسل می‌شوند: آمریکا باید رهبری جهان را دوباره به‌عهده بگیرد.
هم بازهای جمهوری‌خواهان و هم چهره‌های ملایم‌تر این جناح در سخنان خود زیاد به این ترجیع‌بند متوسل می‌شوند. رَند پال نیز از این قاعده مستثنی نیست. او در این‌باره از اصطلاحی استفاده کرده که اعتقاد وی حاکی از زمینگیر شدن دیپلماسی خارجی آمریکا را بیان می‌کند. او در تازه‌ترین سخنانش گفته است که بازِ سیاست خارجی دوباره باید اوج بگیرد.
در میان جمهوری‌خواهان، رَند پال دارای ملایم‌ترین دیدگاه‌های سیاست خارجی است. پال روز یکشنبه، نسبت به بیانیه سوییس که برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خوانده شد از لحن ملایم‌تری نسبت به سایر رقبای درون گروهی‌اش استفاده کرد و گفت از ادامه گفت‌وگوها با ایران حمایت می‌کند. هر چند این سخن، با واکنش تند پدرش ران پال مواجه شد و سخنان وی را شرم آور خواند، اما رَند پال پیش از این گفته بود که وی نسخه تعدیل شده پدرش است و هیچ نشانی از تندروی‌های پال پدر نخواهد داشت.
با وجود این، تحلیلگران می‌گویند پال به‌رغم این چهره ملایم یک جمهوری‌خواه به حساب می‌آید و وی نیز در زمره علاقه‌مندان به استفاده از «پنجه آهنی» در سیاست خارجی است. او در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان گفته است که در تنها موردی که جمهوری‌خواهان با دیپلماسی اوباما و هیلاری کلینتون موافق بوده‌اند حمله آمریکا به لیبی بوده است. او سپس تیغ تیز انتقادات خود را متوجه بال دیپلماسی باراک اوباما می‌کند و در سایر موارد کاخ سفید را متهم می‌کند که به پای سیاست خارجی زنجیر زده و زمینگیرش کرده است.
پال می‌گوید: تمام بازهای جناح ما با درجات متفاوتی موافق این حمله بوده‌اند. حتی وی نیز حامی این سیاست بوده، اما با کمی تفاوت از این تز دفاع کرده است. او نیز همچون اوباما اعتقاد دارد که حضور نیروهای نظامی آمریکا در لیبی موجب از بین رفتن امنیت آمریکایی‌ها می‌شده است. این در حالی است که برخی می‌گویند که سخنان پال در واقع به‌نوعی زیر سوال بردن وجهه ضد جنگ هیلاری کلینتون است که به تازگی نامزدی خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در این کشور اعلام کرده است. او با این ترفند قصد دارد توپ را به زمین هیلاری کلینتون و باراک اوباما بیندازد تا در موقع ضروری بتواند از آن علیه هیلاری کلینتون استفاده کند.
«ربکا بال‌هاوس»، تحلیلگر سیاسی وال استریت ژورنال می‌گوید که رَند پال در سیاست خارجی «یویو وار» عمل کرده است. او پیش از این به‌طور ملایم از سیاست دوران بوش دفاع کرده بود، اما جا برای نقد هم باز گذاشته بود. او به‌طور صددرصد از اشغال یک کشور و دخالت جنگی حمایت نکرده است، اما با پیچیده‌تر شدن اوضاع در خاورمیانه و اوکراین به شدت از تئوری دخالت آمریکا در این دو حوزه دفاع می‌کند.
به‌نوشته این روزنامه، سخنان پال تاکنون حالتی سینوسی داشته و گاهی به سمت بازها میل پیدا می‌کند و گاهی کبوترهای جمهوری‌خواهان.
اما اسکات والکر دیگر نامزد جمهوری‌خواهان، به‌عکس رند پال، در دیپلماسی خارجی به سمت بازها میل دارد. او نیز همچون جب بوش، تندترین انتقادها را از توافق احتمالی ایران با آمریکا داشته و گفته است مخالف هر نوع توافقی با ایران است. فرماندار ویسکانسین که در میان تعجب همگان، در نظرسنجی‌های اولیه از دو نامزد دیگر پیشی گرفته است در سیاست خارجی به مداخله واشنگتن در امور سایر کشورها اعتقاد دارد.
والکر قصد دارد به سفرهای متعددی دست بزند تا به اعتقاد خود بتواند قول احیای روابط را به متحدان کشورش بدهد. او قصد دارد از روز جمعه به فرانسه، آلمان، اسپانیا و سرزمین‌های اشغالی سفر کند و با مقامات سیاسی دولت‌های مستقر گفت‌وگو کند. او که به تازگی از سفر لندن بازگشته است در جدی‌ترین موضعگیری‌اش در حوزه دیپلماسی خارجی‌ می‌گوید: در نخستین روز حضورم در کاخ سفید توافق با ایران را لغو خواهم کرد.
والکر در سیاست خارجی در دسته بازهای آمریکایی می‌گنجد. او پس از نا‌آرامی‌های شرق اوکراین به صراحت از دخالت آمریکا در این کشور سخن گفت و تاکید کرد که سیاست اوباما عقب‌نشینی در برابر روسیه بوده است.
او به‌قدری در سیاست خارجی از عملکرد اوباما انتقاد کرده است که رئیس‌جمهوری آمریکا او را یک «ابله» خوانده است. به‌رغم این اظهار نظر، حضور او در صدر نظرسنجی‌های اولیه درون گروهی حزب‌جمهوری‌خواه، نشان می‌دهد که اعضای این گروه تاکنون میل به حضور یک «باز» در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند، اما پولیتیکو می‌گوید از خیزش آرام رَند پال که پله به پله در حال بالا رفتن است نباید غافل شد.