دنیای اقتصاد- اولین جلسه اتاق فکر خراسان‌رضوی با محوریت بررسی حاشیه نشینی در کلان شهر مشهد برگزار شد. به گزارش ایسنا، اولین جلسه اتاق فکر خراسان‌رضوی برای بررسی موضوع حاشیه نشینی در مشهد در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد. در این جلسه حسین انصاری، مدیراتاق فکر خراسان رضوی، سیدکمال‌الدین حسینی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، سیدعبدالکریم جوادی، عضو شورای شهر مشهد، حسن موحدیان، مشاور استاندار و جمعی از کارشناسان و نخبگان حوزه اجتماعی و شهری حضور داشتند.

در ابتدای جلسه علی کیوانلو، دبیر کارگروه اقتصاد اتاق فکر، به ضرورت توجه به مشکل حاشیه نشینی در شهر مشهد پرداخت. وی گفت: از جمعیت نزدیک به سه میلیون نفری شهر مشهد، بیش از یک میلیون نفر حاشیه نشینند که دلایل اصلی گسترش حاشیه‌نشینی در کلان شهرمشهد مهاجرت از دیگر شهرها و روستاهای کشور به این شهر، الحاق روستاهای اطراف مشهد و مهاجرت اتباع خارجی است. در ادامه جلسه حاضران به دیگر عوامل موثر در گسترش حاشیه‌نشینی در شهر مشهد پرداختند که اهم این موارد عبارتنداز:

- عدم مدیریت مهاجران و فقیر بودن اکثر مهاجران

- ایجاد انگیزه، توسعه بیرونی و تغییر سبک زندگی

- پتانسیل مشهد برای جذب انواع مهاجر و ضعف در مدیریت صحیح آن‌ها

- کمبود فرصت های اشتغال و امکانات فرهنگی، ورزشی و تحصیلی کافی در روستاها و شهرستان‌ها

- گرانی و مشکلات حوزه مسکن

- عدم مدیریت صحیح بافت فرسوده مشهد

همچنین به منظور بحث و تبادل نظر بیشتر درخصوص این موضوع مقرر شد، سلسله‌نشست‌هایی در هفته‌های آتی جهت بررسی راهکارهای خروج از وضعیت فعلی حاشیه‌نشینی در شهر مشهد، در اتاق فکر استان برگزار شود.