حراج خودروی جیمز باند
فروش وسایل و نمادهای فیلم‌های معروف و موفق با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیر‌خواهانه متداول است. معمولا بعد از رونمایی و پخش آثار مطرح سینمایی ابزار و ادوات مورد استفاده با هدف مشارکت در امور خیریه به‌فروش می‌رسند. این روزها فروش خودرو جیمز باند که تنها برای حضور در فیلم جدیدش با نام اسپکتر ساخته شده است سر و صدای زیادی به پا کرده است. سری فیلم های جیمز باند، با فروش جهانی بیش از 5 میلیارد دلار را می‌توان فیلمی موفق دانست که در جایگاه سوم سری فیلم‌های ادامه‌دار، بعد ازمجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان و هری پاتر قرار دارذ.
موضوعی که اهمیت دارد ویژگی‌های این خودرو دست‌ساز است. خودرو DB۱۰ دو در و کوپه است که با موتور ۸ سیلندر و با حجم ۴۷۰۰ سی‌سی و جعبه دنده ۶‌سرعته دستی می‌تواند به سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت برسد. استون مارتین سازنده انگلیسی این مدل از خودرو است که در سری‌های گذشته هم خودروهای مورد نیاز مامور ۰۰۷ را تامین کرده است. استون مارتین برای این فیلم ادامه دار ۱۰ عدد خودرو از نوع DB۱۰ را ساخته و به عوامل فیلم تحویل داده است که در جریان فیلم بتوانند از آنها استفاده کنند. اکثر آنها بدون آسیب هستند ولی قرار است فقط یکی از آنها در معرض فروش عمومی قرار بگیرد. شرکت استون مارتین امیدوار است این فروش بتواند یک میلیون پوند را برای کمک به مرکز پزشکان بدون مرز جمع آوری کند. خریدار این خودرو اسپرت و فوق‌العاده البته نمی‌تواند در خیابان‌ها سوار آن شده و مانند جمیز باند کارهای فوق العاده انجام دهد. این خودرو که محصول همکاری کارگردان سم مندز با تیم طراحان استون‌مارتین است مجوز تردد در خیابان‌ها را دریافت نکرده است، چرا‌که اساس طراحی آن برای حضور در فیلم بوده است و مراحل کسب مجوز‌های لازم برای تردد در خیابان‌ها را طی نکرده است و می‌توان گفت برای افرادی که به جمع‌آوری خودروهای لوکس و قیمتی علاقه دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ چرا‌که خودرو اصلی معروف‌ترین شخصیت سینمایی دنیا است و امضای جیمز باند را با خود حمل می‌کند. شخصیتی تاریخی که برای سال‌ها نماد هیجان، سرعت، سر سختی و مبارزه با دشمنان بوده است.

استون مارتین در ساخت بدنه مدل DB۱۰ از فیبرکربن استفاده کرده است و فضای داخل خودرو با استفاده از چرم مرغوب در ترکیب با فیبرکربن و آلومینیوم تزئین شده است. نمای ظاهری این خودرو همانند سایر محصولات استون مارتین اسپرت و ایرودینامیک است و نمونه پیش‌تولید مدل‌های ۲۰۱۶ این شرکت است. مدل DB۱۰ ادامه دهنده راه DB۹ کربنی است. DB۹ مدل موفق شرکت استون مارتین بوده است که با ۱۲ سیلندر و حجم موتوری برابر با ۵۹۳۵ سی‌سی می‌تواند حداکثر ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۶/ ۴ ثانیه زمان نیاز دارد و همچنین می‌تواند تا ۲۹۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرید. مدل DB۱۰ که برای فروش عمومی طراحی و ساخته خواهد شد ممکن است نام متفاوتی داشته باشد که هنوز انتخاب نشده است. مارک ریچمن، مدیر طراحان استون مارتین می‌گوید: «هر چند نام محصولی که از DB۱۰ مشتق می‌شود مشخص نیست، اما قطعا از نوع DB خواهد بود و شاید DB۱۱ یا DB۱۲ برایش انتخاب شود».

اولین حضور استون مارتین در فیلم‌های جیمز باند با خودرو مدل DB۵ بوده است. استون مارتین نام DB را به یاد رئیسش David Brown نام‌گذاری می‌کند که در سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۲ ریاست این شرکت را برعهده داشته است. این مدل به خاطر حضورش در فیلم جیمز‌باند در سال ۱۹۶۴ معروف شد که در نوع خود خودرویی لوکس و سریع بوده است. این مدل با موتور ۴۰۰۰ سی‌سی اش می‌توانست ۲۸۲ اسب بخار قدرت تولید کند و تا ۲۳۳ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. استون مارتین توانسته است با استفاده از جیمز باند در صدر اخبار قرار گیرد و جمیز باند هم برای کارها و ماموریت‌هایش سراغ خودرو ساز انگلیسی که همواره محصولاتش بر پایه سرعت،کیفیت و قدرت بوده‌اند آمده است. این دو در مدت ۵۰سال، همکاری عجیبی از نوع همزیستی مسالمت آمیز داشته‌اند که در خور جشن و پایکوبی بوده است. جیمز باند ۲۴ بار به‌صورت ادامه‌دار روی پرده سینما رفته است و استون مارتین در ۱۲ فیلم حضور برجسته داشته است و خودروی مورد نیاز این قهرمان سینمایی را تامین کرده است.