گرامیداشت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استانها
حسین مختاری وایقان موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان از جمله مواردی است که در سراسر دنیا نهاد های دولتی و غیردولتی موظف و متعهد رسیدگی به آن می باشند. در کشور ما نیز دولت ها درجهت تامین رضایت عمومی جامعه با اعمال سیاست های حمایتی خود در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان گام بر می دارند.
یکی از روش های ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، تشویق و قدردانی از تولید کنندگانی است که در قبال مصرف کننده و مشتریان خود احساس مسئولیت کرده و به حقوق ایشان احترام می گذارد در همین راستا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مرجع رسیدگی به حقوق مصرف کنندگان با برگزاری 12 دوره همایش در 9 اسفند "روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان" به شناسایی و تقدیر از واحد های برتر اقتصادی در زمینه رعایت حقوق مصرف کننده با اعطای گواهینامه و تندیس های مربوطه پرداخته است. این سازمان در صدد است از این طریق با فرهنگ سازی و نهادینه کردن حقوق مصرف کنندگان برای تولید کننده های داخلی قدمی مؤثر در راستای حمایت از مصرف کنندگان بردارد. به همین منظور و در جهت توسعه این اقدام ارزشمند در سراسر کشور سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به تهیه و تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز نمود. با ابلاغ آیین نامه های ذکر شده به سازمان های صنعت،معدن و تجارت 31 استان راهکار های لازم در خصوص برگزاری این مراسم را تبیین نموده است تا از تولید کنندگانی که گستره فعالیت آنها درکمتر از 10 استان بوده و در زمینه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نقش مؤثری دارند توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت با همکاری انجمن‌‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استانی با اعطا لوح حمایت از حقوق مصرف کنندگان مورد تقدیر قرار گیرند.
موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان از جمله مواردی است که در سراسر دنیا نهاد های دولتی و غیردولتی موظف و متعهد رسیدگی به آن می باشند. در کشور ما نیز دولت ها درجهت تامین رضایت عمومی جامعه با اعمال سیاست های حمایتی خود در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان گام بر می دارند. یکی از روش های ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، تشویق و قدردانی از تولید کنندگانی است که در قبال مصرف کننده و مشتریان خود احساس مسئولیت کرده و به حقوق ایشان احترام می گذارد در همین راستا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مرجع رسیدگی به حقوق مصرف کنندگان با برگزاری ۱۲ دوره همایش در ۹ اسفند "روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان" به شناسایی و تقدیر از واحد های برتر اقتصادی در زمینه رعایت حقوق مصرف کننده با اعطای گواهینامه و تندیس های مربوطه پرداخته است. این سازمان در صدد است از این طریق با فرهنگ سازی و نهادینه کردن حقوق مصرف کنندگان برای تولید کننده های داخلی قدمی مؤثر در راستای حمایت از مصرف کنندگان بردارد. به همین منظور و در جهت توسعه این اقدام ارزشمند در سراسر کشور سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به تهیه و تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز نمود. با ابلاغ آیین نامه های ذکر شده به سازمان های صنعت،معدن و تجارت ۳۱ استان راهکار های لازم در خصوص برگزاری این مراسم را تبیین نموده است تا از تولید کنندگانی که گستره فعالیت آنها درکمتر از ۱۰ استان بوده و در زمینه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نقش مؤثری دارند توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت با همکاری انجمن‌‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استانی با اعطا لوح حمایت از حقوق مصرف کنندگان مورد تقدیر قرار گیرند.

در همین راستا طی سال ۱۳۹۱ و نیمه اول سال ۱۳۹۲ استانهای زیر موفق به برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده و تقدیر از واحد های نمونه در زمینه رعایت حقوق مصرف شدند:
استان فارس:
سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس با همکاری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان این استان موفق به برگزاری این مراسم در تاریخ ۰۲/۱۲/۱۳۹۱ و برای دومین سال پیاپی شدند که طی آن به واحد های اقتصادی برتر نشان حمایت از حقوق مصرف کنندگان توسط رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و مسئولین استانی اعطا گردید.
همچنین در چند استان زیر برای نخستین بار همایش مذکور برگزار شد:
استان خراسان رضوی در تاریخ ۱۸/۰۴/۱۳۹۲
استان مازندران در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۱
استان سیستان و بلوچستان در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۱
استان ایلام در تاریخ ۱۴/۱۲/۱۳۹۱
استان های خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد نیز در اوایل سال ۱۳۹۲ مجری همایش مذکور بوده اند.
در پی برگزاری سیزدهمین دوره گرامیداشت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اسفند ماه ۱۳۹۲ ، سازمان های صنعت،معدن و تجارت ۱۵ استان اقدامات لازم در خصوص شناسایی واحد های برتر تولیدی،توزیعی و خدماتی در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان انجام داده اند. استان های البرز، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد، پانزده استانی هستند که سازمان صنعت، معدن و تجارت آن ها، با انجام فراخوان از بنگاه های تجاری، جهت این ارزیابی، دعوت به عمل آورده است.
تقاضای حدود پانصد بنگاه اقتصادی، در این استان ها، در دست بررسی قرار گرفته و تا کنون انتخاب نود واحد اقتصادی، به تأیید کمیته های فنی رسیده است.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، با حضور ۱۳۰ شرکت، برای سومین سال متوالی، این همایش را در تاریخ۲۰ بهمن ماه برگزار کرد و بیشترین مشارکت، از طرف واحدهای صنعتی و خدماتی این استان شکل گرفت. این سازمان ۴۶ واحد استانی برتر در رعایت حقوق مصرف کنندگان را معرفی کرده است.
همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران، دومین دوره همایش را، برای اسفند ماه سال جاری برنامه ریزی نموده اند و سایر استان ها، اولین دوره همایش را تجربه می کنند.
در ارزیابی این واحدها، شاخص های قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مندی مشتری، هر یک با زیر شاخص های مربوطه ارزیابی می شوند و شرکت هایی که ۷۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را، کسب نمایند، پس از کسب نظر کمیته فنی در سطح استان، برگزیده خواهند شد.